Sidor

tisdag 1 januari 2019

Årets första dag!

Och vips, så är det som att julen aldrig hänt! :-)

Vi vaknade igår till strålande sol. Jag undrade vad det var för lampa som tänts i hallen utanför vårt sovrum, men såg när jag öppnade dörren att det var solen som sken in genom kontorsfönstret som en stor strålkastare. (Med tanke på hur smutsigt det fönstret är så är jag förvånad att solen kom igenom rutan! :-) )
 Minime och jag åkte iväg och köpte lite sistaminutenmums till kvällen och en bukett blommor till svärmor som var kvällens värdinna.
 Minime fick gå all in med sminket och det blev glittrigt värre, både på henne och mig! :-)

 Hon ville ha en "bun" vilket vi fixade till. Hon är så fin i uppsatt hår!

 Sen svirade vi till oss med lite nyårsaktiga kläder och drog iväg. Maken fick en jättefin fluga av stora dottern i julklapp som han hade.
Första gången som han inte hade slips! :-)

Hos svärmor dök stora dottern med sambo upp och min svåger med familj och min svägerskas farmor.
Vi blev alltså 13 personer, trotts att vi inte var alla! :-)

 Vi åt tre rätters middag och spelade spel fram till tolvslaget.
Alla barn kunde hålla sig vakna otroligt nog och vara med ute och titta på raketerna.
Vi hade köpt ett par tårtor som var jättevackra att titta på.
Men det var mindre raketer än tidigare år tycker jag.
Överlag har det varit mindre skjutande i mellandagarna tycker jag viket är skönt faktiskt.

Nu i år kommer raketer på pinne att förbjudas vilket jag tycker är bra. Folk klarar inte av att hantera dem bevisligen.

Nåja, vi åt lite mer gottis innan vi åkte hemåt. Det var lite trafik och rätt lugnt i hela området.
Jag var löjligt pigg när vi kom hem och låg och läste rätt länge. För ett par dagar sen började jag på Keplers nya, som har varit jätteläskig! Så den gick inte att sträckläsa riktigt. :-)
Men, nu läste jag ut den.

Trots det vaknade jag hyfsat tidigt i morse och även resten av familjen var uppe och skuttade.
Barnen har ju fått sova länge hela lovet, så man känner att dom liksom sovit klart nu och börjar vakna på morgnarna.
Vi åt en lång frukost innan jag kläde på mig och påbörjade det jag alltid gör på nyårsdagen.
Städade ut julen!
Jag pyntar mest i köket, vardagsrummet och i hallen, så där har allt juligt åkt ut.
Och städats av plus att jag tvättat fönster.
Det är så skönt att bli av med allt!
Dessa söta får nu ligga i lådan 11 månader igen.

 Som alltid på nyårsdagen så lyssnar jag på nyårskonserten från Wien. SÅ vacker musik och bilder från Wien. Plus lite balett på det.
Jag gillade det när jag var liten och jag gillar det fortfarande.
Det är på min bucketlist faktiskt att åka på julmarknad i Wien och även att gå på denna nyårskonsert.
Vi funderar ju på att bila ner till Tyskland och Schweiz i sommar faktiskt. Vackrare länder får man ju leta efter tänker jag... 
 Det är så skönt att plocka bort allt juligt, lägga på nya dukar och pynta med annat roligt.

 Det är nästan som man gör för barnen, att man plockar bort leksaker så att när det hittar dem igen efter ett par månader så är dom "nya".
Så är det även med pynt för mig kom jag på! För när jag haft grejer i ett skåp ett tag eller när jag flyttar om olika ljusstakar eller annat så blir det som nytt.

Under tiden jag pysslade så dök ju även Ivanhoe upp på tv! Det ska ju bara ses varje år! :-)
Och - nyårsdagspizzan. Den går ju inte att hoppa över heller.
Vi är liksom rätt traditionella på just nyår märker jag. :-)

 Nu har jag städat och fejjat och orkar inget mer.
Hallen ska röjas av och våra sovrum dammas och dammsugas. Men det får bli i morgon känner jag.
Nu vill jag sjunka ner i soffan och läsa en ny bok!
Den här har jag velat läsa länge och fick den i julklapp.

I morgon är det "vanlig dag" igen och så skönt att vara ledig!
Förra året jobbade jag mellandagarna, men det är så skönt att inte göra det känner jag.
Jag har lovat Minime att hon ska få åka och shoppa upp alla sina julklapps och födelsedagspengar.
Dessvärre tror jag att det mesta av julrean har gått, men något ska hon väl hitta.
Jag har lovat att vi ska åka till hennes favvoköpcentrum och sen ska hon få gå runt där så länge hon vill och orkar!
Tror eller inte, men jag ska även in på Ikea och köpa - ljus!
Jag tänder ljus varje dag och nu är det stora lagret slutt!

Sen måste jag ringa tandläkaren och boka en tid för min trasiga tand också. *suck*
Men, nya året har börjat precis som jag vill ha det! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar