Sidor

söndag 28 januari 2018

Söndag och influensan.

Så var helgen över. Jag tycker att jag skriver det varje gång jag skriver. Jäklars vad helgerna går fort!
Vi pratade om det på jobbet här i veckan, hur skönt det skulle vara att jobba 4 dagar och vara ledig 3.
Jag skulle välja fredag.
Tänk att kunna ha det som "städ och fix" dag och sen ha två ledig dagar.
Jag försöker ju jobba ihop timmar i veckan, så att fredagen blir kort, men ändå.

Nåja. Vi vaknade till regn och febrig make. Han har nog åkt på influensan, stackaren.
Vi tog det lilla lugna och jag städade av lite, innan vi åt lunch och åkte hemåt.
Jag är jätte stolt över att vi ätit bra även nu när vi varit ute. För det är så svårt!
Där ute har det alltid varit så att man liksom släpper ner axlarna, tar ett glas vin och lite choklad.
Dricker gott kaffe i solen och äter en bulle.

Det har blivit mycket godis där, så är det bara. Och nu är det slut med det.
Vi har ätit bra. Igår blev det vegetariska biffar till oss vuxna.

 Jag hade tänkt hinna med en massa idag, men riktigt så blev det inte.
Vi åkte hem tidigt, men när vi klev in i hallen, visade det sig att maken glömt en viktig väska kvar där ute!
Ok. Bara för mig att sätta mig i bilen igen. Han var inte i form att köra.
Så, där gick 2 timmar till ingenting. Det var lite surt i om att vi _var_ tidigt hemma för en gångs skull.
Nåja, jag hann ändå med att fixa alla räkningar och röja lite. Sen öppnade jag min privata mail och ser att jag hade en sammanfattning från skolan.
Den får vi varje fredag, men jag missade det i fredags. Så, nu såg jag att Lilleman hade en del uppgifter kvar att göra innan nya veckan börjar.
Dom har den policyn, att om dom hinner med allt dom ska i veckan (vilket dom ska hinna) så har man inga läxor.
Men hinner man inte, så måste man göra klart hemma.
Nu blev vi lite oense om orsaken till flera ogjorda uppgifter och jag fick sätta mig och verkligen prata igenom vad man gör med sin tid.
Att jag får svaret "nej jag har inga ogjorda uppgifter" när det visar sig sen att det visst finns, gör mig skitförbenad.
Och jag fattar inte ens varför han försöker smita undan, när han vet att vi får mailet.
*suck*
Nu visade det sig att det var rena "stoppa huvudet i sanden" grej. Det kändes för svårt och för mycket, så han struntade i det!
*dubbelsuck*.
Så funkar ju näsan alla. Det är lättare att bara låtsas att ett problem inte finns, än att lösa det direkt.
Så nu behöver han hjälp med att sluta med det.
Känns det övermäktigt, så måste han komma till oss med problemet. Vi kan och ska ju hjälpa.
Så, nu drar jag åt svångremmarna för spel och dylikt.
Att man får spela x-box osv det är en förmån, inget som man ska ta föregivet. Skolan går alltid först.

Man kan aldrig slappna av som förälder. :-)
En kollega som har tre barn, sa det i fredags. Det är liksom alltid något när man har flera barn. Är det inte det ena så är det andra.
Man kan aldrig slappna av! :-)

Så är det måndag igen i morgon.
Jag fick häromdagen en riktigt svår längtan! Till sommaren!
När vi åkte hem, regnade det, men det är ändå ett annat ljus nu. Man ser att det blir ljusare varje dag.
Så skönt!

Men som jag längtar efter värme, gräs, blommor och dofter. Ah...

Det kommer inte att bli så skoj sommar med tanke på hur vår  tomt ser ut, men så snart man grävt upp röret som ska upp, så kan vi ju återställa den och lägga ut nytt gräs.
Nu är det en ren sörja över hela tomten.

Nåja. Snart är det februari. Det är inte långt till sportlov, då jag ska ha lite ledigt.
Få se vad vi hittar på då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar