Sidor

lördag 20 januari 2018

Mumsich!

Jahapp. Jag är på väg kan man säga.
Det krävdes att jag blev lite ledsen. För nu känner jag med hela kroppen att det är både nog och dags.
Det gick ju jättebra att pallra mig ner på bandet på fredag morgon. Och det kändes ju hela dagen att jag tränat på morgonen.
Och jag blev riktigt sur, för när det känns så bra, av EN gång på evigheter, varför får jag inte in det varje dag?

Nåja, jag unnade mig att lägga mig som en säck potatis i sängen och titta på "på spåret" och läsa ganska tidigt. Sen låg jag där tills det var dags att släcka.

 Jag hade ställt klockan på 7:20 för jag tänkte att då är jag nere i gymmet vid 8. Det är ju ändå lördag! :-)
Men jag vaknade av mig själv klockan 7! Och då var det ju inget att dra ut på, utan jag gick upp.
Och - denna soluppgång! Wow!
-10 och så vackert.
 Jag gick ner och klev på bandet med Bandit i öronen. :-)
Sen blev det lagom takt både med och utan motlut i 40 minuter. Nu är jag livrädd att gå ut för hårt och överbelasta knäna.
Sen efter körde jag lite fria vikter, mest för att även göra något annat. Och jag vet ju att jag måste göra det med. Det går inte att bara köra kondition.

Maken, skrämde skiten ur mig! För han hade också vaknat och upptäckte att jag knatat ner, så även han kom till gymmet.
Då stod jag med ryggen åt dörren, fullt ös i hörlurarna och drog på mig hantelhandskar. Sen när jag vände mig om så står han där! Skit!
:-)

Det blev en god frukost. Äggröra med en halv tomat och en halv lök som jag stekte med. MUMS!

Sen åkte vi iväg till ett familjekalas, vilket vi visste skulle bli en sockerutmaning. Så vi åt en redig lunch innan, med stekt kyckling och mycket grönt, så att vi var mätta när vi åkte.
Och det gick bra!
Vare sig maken eller jag åt av kakor och tårta.
Efter kalasandet åkte vi och storhandlade. Kyl, frys och skafferi är nu proppat med GI mat.
Inget socker, lågt GI och glutenfritt. Vi dricker redan laktosfritt, för att båda döttrarna mår bättre av det och jag tycker att det är onödigt att dricka "riktig" mjölk. Det behövs faktiskt inte.

Nu gäller det ju att fortsätta och laga mat som jag/ vi brukar, men att byta ut och ta bort.
Pasta går bort helt. I "nödfall" får det bli glutenfri pasta eller grov pasta. Men helst inte.
 Det får bli grönt till kött, fisk och kyckling.
Och i "såsväg" finns det massa bra saker.
Kokböckerna jag har är jättebra, man blir så inspirerad att äta bra och man får tips på vad man ska byta ut för att få lägre GI.
Jag köpte också en massa nötter och torkad frukt, för att göra mysslig och "godis".
Den torkade frukten är också bra att hacka ner i gröt tex.  Det är så liten mängd att det är ok, även om det är fruktsocker i.
 Jag hackade och blandade masa olika nötter, kokosflingor och lite olika torkade frukter.
 ...och smälter 70% choklad...
som jag ringlade över hacket. Dock blev jag tveksam när jag gjorde det. Det hade nog varit bättre att hälla hacket i chokladen och sen smeta ut det.
Men, såhär blev det mest bara så att det håller ihop och inte så mycket choklad.
 Gott att ha en liten bit till kaffet eller när man bara "vill ha något"..

Middagen blev tacos, med mycket grönt för oss vuxna och bara ett par nachochips. Det är viktig att vi äter så lika barnen det går, för att inte göra en grej av det.
Sen är det ju bara bra för dem också att äta mat med lägre gi. Socker ÄR skit!

Till efterrätt gjorde jag min äppelröra. Jag brukar göra den då och då för att det är så gott.
Jag hackade ihop tre äpplen och stekte i en klick smör och ringlade över liiite honung.
 Sen hällde jag i massor med kanel och lät det puttra en stund.
Kesella med vaniljsmak till. Smakar äppelpaj! :-)

Så, det går att äta suveränt gott.
Nästan så att GI mat är godare än vanlig om man tänker efter. Så varför gör jag inte alltid det?
Ren och skär lathet!
Det går fortare och är lättare att gå på den vita pastan och halvfabrikat. Men, egentligen så går det lika snabbt att göra bättre mat. Och man blir mättare.

Så, jag känner att jag är på gång när det gäller maten. Jag har helat tiden ätit rätt bra mat, men för mycket godis, kakor och annat jox.

Nu ska jag få in rutinen med träning. Jag vet att om jag gör någon form av träning, varje dag, så kommer jag till slut att få tillbaks "kliet" i kroppen. Som vill röra på sig.
Men visst är det märkligt att det ska behöva gå såhär långt, varje gång?

Jag måste komma på hur fasen jag ska hålla i det här nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar