Sidor

lördag 27 januari 2018

Solen dök upp!

Sköna lördag!
Jag var tveksam till om vi skulle åka ut till landet den här helgen. Det blir en kort sådan och det blev sent igår. På onsdagen sa jag till maken att jag inte var så sugen.
Jag ville stanna hemma för att träna, fixa månadens räkningar kanske gå på bio. Det blåste småjäklars och regnade småspik.
Men, på torsdag kväll så kom ändå längtan..och på fredag kände jag bara "jo, vi måste ut!".

Lite knasigt är det att vi inte var ute förra helgen, när det låg flera cm snö och var kallt!
Nu har vi ju grönt gräs igen!
Såhär ser det ut utanför mitt kontor...
Och som jag älskar att sitta i det här rummet. Jag har inte tänkt på hur aptråkigt det är att ha fönster mot en innergård som ingen använder.
Nu, kan jag se folk som skyndar förbi. Det är rätt mysigt.
 Nåja, fredagen blev rätt lugn och jag gick på en avtackning av en kollega innan jag gick hem.
Jag hade missbedömt lite och tog inte bilen dit, för det är ett byggområde och brukar inte finnas p- platser.
Men, nu hade man dragit gångvägen runt på ett nytt ställe, vilket gjorde att jag fick gå mycket längre än jag tänkt och när jag kom fram var p- platsen tom!
Attans. :-) Men jag fick en extra promenad.
Dock, fick jag plötsligt skitont i en fotled! Jag som varit såå rädd om mina knän nu när jag börjar röra på mig igen.
Då får jag plötsligt ont i en fot! Skumt. Jag passade på att lägga upp ett nytt lager av gurkmeja som jag nu ska äta ett tag igen. Det funkar alltid! :-)

Maken har haft en galen vecka med både jobb, plugg, flera styrelsemöten och andra föreningsmöten på kvällarna.
Och det märks ju. Nu ligger han i feber. Det gäller verkligen att hitta balans! Vi räknar dagar tills hans tjänsteledighet börjar. Det är lite för mycket nu.
Men, det gjorde att vi väntade in honom på fredagen för att inte behöva slira iväg ut med två bilar.
Jag var smart och gjorde middag innan vi åkte.
Så blev det bra mat och inte hämtmat på vägen. Och när vi stannade för att handla blev det bara bra, sockerfri mat och inte en massa "fredagsgodis!.
Barnen var inte så glada dock. Men, om jag mår dåligt att av socker, så gör ju dom med!
Jag kommer att fasa ut sockret hos dem också, dom vet bara inte om det! :-D
Grejen är att när jag nu lagar mer sockerfritt, glutenfritt och veganskt, så äter dom ju bättre per automatik. Dom vet det bara inte! :-D

Dom ville ju ha fredagsmys, så vi köpte en massa frukt..
 och en massa grönsaker. Sen bladade jag ner lite smaksättning i yoghurt och så doppade vi grönsaker i det.
Jag kan säga att jag fick inte mycket, barnen åt allt! :-)

Och just grönsaker äter dom gärna.
Det är tom så att jag vid middagen får ställa undan grönsakerna, så att dom ska äta sig mätt på maten. :-)
Nåja, det är rätt skönt att komma ut sent, så att man inte ser den sargade gräsmattan.
Och värre kommer det att bli.
Under fredagen var firman som bytt vår VA tank ute och inspekterade. Jag har ju ringt dem flera gånger och hävdat att det är något knas.
Jag har sagt flera gånger att det är något fel, men har inte riktigt fått gehör från någon. Men nu i höst har det blivit rätt uppenbart att något är galet och jag ringde hit dem.
Som tur var kunde vår byggare, som ju grävt ner andra rör vara på plats för att möta upp. Det kändes helt onödigt att jag gjorde det, som inte varit med när det gjorts markarbete.
Även en granne, som kan massor och bott här så länge att han tom var med när huset byggdes, var på plats när man nu gick ner med kamera.
Som tur är så läcker inte tanken! *phju*. Den ville vi verkligen inte gräva upp, igen.
Men, däremot har en skarv i ett rör som går från huset till tanken, börjat läcka. Fint!
Skönt, att jag kan bevisa att jag har rätt! Jag _hör_ hur det läcker.
Och skönt att det är hittat. Har vi tur, så går röret att byta genom att "bara" gräva upp det.
Har vi otur, måste vi riva delar av altanen. Not så kul.
Men, det måste göras. Igår.
Så, nu får vi bromsa det andra byggandet och ta det här först.
Skit rent ut. Det som är lite tragikomiskt är att vi nu måste gräva i den enda lilla plätt gräsmatta som hittills inte är rörd.
Nåja. Jag överlämnar planerandet till "karlarna"..nöjd med att orsaken är hittad. (jag _längtar_ till kommunalt VA, det kan inte komma snart nog...)

Minime fick önska frukost i morse och valde kesoplättar. Det är så gott!
På den lokala butiken hittade vi min favvokeso, äpple, päron och vanilj. Blir så gott! Nu blandade jag ut den med lite vanlig keso. 2 ägg och lite dinkelmjöl, sen är det bara att steka. Himmelskt.

 Det blev en lång frukost.. Jag var inte så sugen på att gå ut.  Skafferiet behövde få en genomgång, både för att slänga ut allt skit men även för att se vad vi verkligen har här.

Men när vi käkat och jag plocka lite så ser jag hur solen sakta orkar sig upp över trädtopparna och jag kan inte låta bli att gå ut.
Och vilket väder det blev!
Solen sken och fåglarna kvittrade smått hysteriskt. Så härligt!

 Strålande sol. När man ställde sig i lä mot berget, var solen riktigt varm.
Jag fick värsta vårkänslan.
Ah.......
Den här årstiden när solen står så lågt är det nästan helt omöjligt att stå vid diskhon. Solen skiner in som en stor lampa! :-)
Det kändes bra att städa skafferiet efter att  jag har fått min friska luft. Det mesta i skåpet fick bli kvar, otroligt nog.
Det är som vanligt det "lösa" vi köper när vi åker ut som är problemet. Munkar, choklad, glass och lösgodis.
Dock, insåg jag igår att även vin går bort nu. Jag tog ett halvt glas, vitt vin igår kväll och vaknade i morse med "sockerbaksmälla" som att jag ätit godis!
Äckligt!
Så, det får nog bli ett vitt halvår nu.
När jag var inne och köpte gurkmeja, sneglade jag på en låda med 3 dagars fasta. Det ska jag köra igen, snart.
Men det får bli under jobbdagar, utan träning. Eller över en helg när vi inte har så mycket annat planerat.
Känslan är så skön efter ett dygn av fasta. Och det är ett perfekt sätt att avsockra mig ytterligare..
Jag kanske köper en låda i veckan och kör ett par dagar....

Nu ska jag lägga mig i soffan och läsa en bok...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar