Sidor

söndag 17 december 2017

Nya traditioner.

Jag tror att vi just har infört en ny tradition.
Mitt i julstressen och den allmänna "cirkusen", tog vi time out! :-)

Helgen för mig började till lunch på fredagen när hela vår avdelning  åkte till stan för att gå på julbord. Tågen går ju lite si och så numer, så jag och en kollega åkte in tidigare än vad folk allmänt tänkt.
Vi gick i sakta mak genom söderns höjder för att sen ta båten över till grönan.
Grått, regnigt och ingen direkt julkänsla alls, men ändå mysigt.

 Tyvärr hade min privata mobil inte riktigt legat som den skulle i laddning över natten, så jag upptäckte när jag åkte in att den stod på 15%!
Den har mycket bättre kamera än jobbmobilen, så det blev inga foton av allt det vackra som fanns på grönan.
Säkert flera hundra små granar, som man klätt i ljus. Fantastiskt vackert!

Vi åt på Tyrol och hela den salen var också otroligt vackert dekorerad. Det blir ett speciellt ljus där inne.
Det fanns flera kilometer med bord med mat på.
Och det var ganska mycket folk.
 Jag gick loss på sillen och dess tillbehör och sen en vända för att äta lax i all format som fanns.
Varmrätterna orkade jag inte köa till.
Så gott är det inte med köttbullar och revben. Jag gick i stället direkt på efterrättsbordet! :-)
Man blir ändå mätt så att man rullar..
Undras om någon orkar äta allt från ett julbord någonsin?
Kanske om man äter en minigrej av allt.

Flera av kollegorna drog iväg på AW efteråt, men jag pallade inte utan åkte hem.
Det tar ändå sin lilla tid, så det kändes bra att komma hem både tidigt och nykter! :-)

Jag unnade mig en helt "ledig" fredag och la mig i sängen och läste!

I lördags sov vi som små grisar! Jag vaknade av att Minime kom in till mig strax efter 10!
Oj!
Så vi hoppade över frukost och gick direkt på lunchen! :-)

Sen, fixade vi oss i ordning och åkte på julshow. Den sång och dansgrupp Minime gick på i höstas, har fixat ihop en julshow i samband med ett julbord, för att få in lite pengar.
När hon hade sin uppvisning, gav dom ett litet smakprov och jag kände direkt att vi skulle gå på det och bokade 4 biljetter.
Löjligt billigt. Vi hade inga större förväntningar, för det är ju ideella personer och man ser att dom gör det här för att det är kul.
Men, jag blev förvånad!
Som dom sjöng!! Vilka röster! Och vilket fint program dom satt ihop med både sång och dans.
Och som alltid. Julsånger och bra sångare= jag lipar som lille skutt!
Det är ju så vackert!
 Och lite roligt mellan varven.
Verkligen imponerande!

Efter showen, åkte vi med barnen till farmor och lämnade dem där! :-)
Vi hade inte bokat något alls, annat än att lämna dem hos henne om alla var friska. Sånt vet man ju i dagar som dessa inte förrän timmarna innan! :-)

Men, vi åkte till vår favoritrestaurang, där vi vet att maten är bra och det är rätt mysigt.
Och när vi sen satte oss där, så kände vi ju båda hur bra det här var!
Och hur usla vi är på att ge OSS tid!
Det känns mellan varven som att vårt liv är en mindre cirkus. Vi har fullt upp och mycket folk runt oss jämt.
Vi ger en massa tid till våra barn och till folk omkring. Men inte till oss.
Jag konstaterade att 2017 har varit ett bra år på många sätt och det hänt massor med bra saker.
Men, det har inte varit ett höjdarår för vår relation.
Vi är ju lite kaxiga där. Vi är så säkra på att vi ska leva resten av våra liv tillsammans. Det är vi.
Vi mot värden, så som det varit från dag 1.
Men, det är farligt att bara luta sig mot det och inte underhålla "oss" alls. Det går inte.
Vi är ju inte vaccinerade mot saker utifrån.
Det finns saker vi inte kan påverka och det är rent korkat att inte göra allt vi kan, för att faktiskt hålla ihop, resten av livet.
Vi hann prata till punkt om viktiga saker. Vi hann prata om sånt som inte funkar och prata om vad som behöver förändras.
Och - vi skrattade gott åt oss själva faktiskt. Jag menar, vi är båda utbildade coacher, som "kan" prata om relationer och vad som gått fel.
Vi har båda jobbat med mål och måluppfyllande och att bottna i saker och åtgärda dem.
Men vi gör det inte. :-)

Så, nu har vi lovat, att faktiskt ge oss tid framöver. Vi är bättre föräldrar om vi ger oss tid.
Vi är också bättre kollegor och vänner om vi ger oss tid.
Och vi har fantastiskt kul när vi är ihop, vi är varandras bästa vänner - det vill vi inte tappa.
Så, nu har vi infört en ny tradition. Att mitt i julstressen, bara ta time out och ha ett dygn med bara oss.

Nåja, jag vaknade ju förstås rätt tidigt i morse, bara för att jag inte behövde gå upp! :-)
Jag lät maken sova och tassade ner och åt frukost.
Sen slog jag in lite julklappar som jag inte hunnit med och sen tog jag in granen.
Jag vet att Minime hade velat vara med, men... njäe.
Hon är duktig, men hon kan få hänga lite på slutet! :-)

Vi passade på att åka iväg och kika på lite mer klappar och äta lunch innan vi köpte med oss en tårta och åkte till farmor.
Där fanns makens bror med familj och så firade vi maken lite grand, som vi skulle ha firat förr, förra helgen, men alla blev sjuka!

Så, vi har haft en fantastiskt härlig helg! :-)
Och jag har lite nya nyårslöften inför nästa år.

Nu, går vi in i julveckan! Vilket ju är helt otroligt!
Jag jobbar måndag till onsdag. Sen är jag ledig till efter nyår. Det ska bli så skönt!
På torsdag, lämnar jag barnen i skolan och åker sen för att handla julmat, vilket jag hinner innan de ska hämtas upp igen.
Den dagen är bara julavslutning och inte mycket mer.
Fredagen ska jag och Minime göra lite små inköp, sånt som ska vara färskt.
Lördagen blir lite städa och fixa. Med lite tur fint väder så att man kan ta en lång promenad!
Just nu är gymmet fullt av klappar, men då ska klapparna upp och då kan man tom gymma lite! :-)

Stora dottern, åker utomlands i morgon (och det ska jag försöka att inte vara nervös över!!) och kommer sen hit dagen innan.
Då ska vi fixa skinka och bara mysa.
På julafton ska vi sova länge och äta en lång och mysig frukost.
Lagom till lunch dyker stora sonen och sambon upp och vi har julklappsutdelning, för att sen hoppa i finkläderna och åka till svågern.
Sen blir det fullt firande.

Det blir bra!
Nu önskar jag bara snö!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar