Sidor

torsdag 23 juni 2016

Så blev det dagen före dagen..

Ah, att landa på landet, det är grejer det!
Att det är midsommar fattar jag fortfarande inte, men tydligen så är det det! :-)

Igår hade vi friluftsdag på jobbet. För drygt ett år sen gjordes en stor organisationsförändring och den avdelning jag jobbar på gick från att vara ca 25 personer till att bli 75.
Det har inte varit helt lätt eller friktionsfritt.
Nu har det slutat en del, som inte gillade omorganisationen och det har anställts flera i deras ställe, men även nyrekryterats en hel drös.
Den stora kritiken som gått uppåt är att vi fortfarande inte känner varandra vilket mycket beror på att vi sitter så otroligt utspritt. (pga att huset vi sitter i är för trångt)
Just därför är liknande aktiviteter jätteviktigt, trots att ingen egentligen har tid. Folk kommer tokstressade, men ger ändå allt när man väl är på plats.
Vi behöver umgås för att lära känna varandra och göra jobbet smidigare.

Vi fick jättefint väder. Vilket var tur eftersom att vi var ute hela tiden.
Solen sken från en nästan klar himmel.

 Vi började med lunch. Mexikanskt otroligt gott!

 Fisktacos! Det var nog det godaste jag ätit på mycket länge! MUMS!!

 Sen drog aktiviteterna igång.
Vi delades in i 12 lag och fick varsin padda som innehöll en karta och en massa uppdrag.
På tid skulle vi hitta alla uppdrag och lösa på plats.
Det var jättekul!
Men, vi gick ca 5 km i gassande sol! Efter en timme var vi helt slut! På slutet av banan kom en mängd räkneuppdrag och det gick bara inte! Tankeverksamheten var noll! :-)

Men, vi knatade runt i områden som jag aldrig varit i trots att jag bott i kommunen  i 10 år!
Det byggs en massa nytt också bland annat ett nytt höghus. coolt!

 Vi var helt slut när vi väl kom i mål.
Då fick vi fika, men de flesta hade önskat vatten! ;-) Tanken var att vi skulle gå på AW efteråt, men jag kände att jag inte orkade.
Jag var helt slut, plus att mitt knä fortfarande bråkar, så jag hade rätt ont.
Så jag gick hem.
Sista trappsteget i den långa trappa vi har till vårt område var inte att leka med. Jag hade god lust att sätta mig mitt i och gråta en skvätt! :-)
Jag klev in i hallen, skalade av mig alla kläder och klev direkt in i duschen! :-)

Maken och barnen åkte ut till landet redan efter lunch så huset var tyst och tomt.
Men jag vågade inte sätta mig för att njuta av tystnaden, för då hade jag somnat, utan jag packade ihop mig och åkte ut till landet jag med.
Inte alls dumt att maken tog stora bilen och lämnade cabben till mig! Jag kan lova att jag åkte nedcabbat hela vägen!
Det var rätt mycket trafik, men skönt att kunna åka en dag innan alla andra ska köa.
Men jag var så galet trött.
Jag orkade inte mer än vattna lite blommor och plantera fyra murgrönor, sen kroknade jag! ;-)

Efter att ha informerat familjen om att kvällsmat och tandborstning fick skötas bäst fasen dom ville lag jag mig raklång i sängen.
Det pågick en fotbollsmatch...men jag orkade inte följa den...


Jag hade boken i handen, men vet inget mer innan jag vaknade i morse!
Klockan hade jag ställt på 7 för att börja jobba 8, men när jag vaknade av mig själv vid 6 så gick jag upp.
Jag hade ändå sovit typ 8 -9 timmar. Det var att tassa tyst för att inte väcka någon. Jag gick ut och drog igång vattningen av alla blommor.
Jag la ut en massa gödsel för ca 3 veckor sedan och jösses som allt har vuxit! Men det är så torrt.
Nu la jag ut slangen med bara lite tryck, så att det rann lite sakta bara. Sen fick den ligga länge vid varje blomma.
Sen på med kaffe och öppning av mailen.
Vi "får" flexa från 7, men jag hoppade igång 6:30! :-) Och det var inte bara jag som var uppe med tuppen!
Strax efter 7 fick jag mail ifrån en drös med människor.  Som bevisligen ville sluta innan 12 idag! ;-)
Det är ju också härligt, att jag satt på landet, en kollega satt i Linköping, en på Gotland, en i Stan och en på kontoret.
Och så jobbade vi! :-) Man behöver bara en telefon och en dator liksom. Coolt!
Vi har även fått skype installerat nu, för att vi ska kunna jobba på distans och ha möten utan att träffas fysiskt.
Det tycker jag är najs! Man spar tid och man måste inte sitta på kontoret.
(Det är otroligt olika beroende på vilken förvaltning/avdelning/ sektion man jobbar på, vilken policy som finns. Alla får inte jobba utanför kontoret och många har strikta arbetstider. Men, vi jobbar så otroligt mycket externt att vi måste kunna sitta utanför kontoret...)

 Nåja, jag jobbade och gick ut för att flytta vattenslangen var 15:e minut.
Efter ett par timmar hade jag betat av det viktigaste och familjen började dyka upp i köket.

Maken tog två barn med sig och åkte för att storhandla inför i morgon.
Jag stannade med ett barn för att jobba klart. Vi jobbade halvdag idag och då gäller det att vara tillgänglig på telefonen till 12.

Det har varit otroligt varm och skönt hela dagen! Och nu slår rosorna ut, överallt. Det är garanterat tusentals knoppar!
Så härligt!
 Jag har pysslat lite i trädgården, men det är mest lite ans och vattning som krävs nu.
Så mestadels av dagen har jag suttit såhär. I solen med en bok! :-)

Vi blir inte så många i år på midsommar.
Vissa år har vi ju varit 20-25 pers. Men i år blir vi nog bara de närmsta, som är 16 personer, i lite omgångar.
Alla hinner inte till lunch alla vill inte stanna över middagen.
Det gör att vi inte behöver joxa med tält i år annat än om vi känner för det, utan vi kan duka åt alla på terrassen.
Det bordet tom gå att få in alla under tak.
Förra året hade vi ju 6 grader och ösregn, när vi ställde in hela rasket. I morgon har man lovat uppemot 25 och regnskurar, så vi får se.
Nu ställer vi inte in utan tar det som det kommer. Ösregnar det så ställer vi in lövning av stång dock.
Vi överlever utan! ;-)
Men äta och umgås, det ska vi..må det regna! ;-)

Två veckor till semestern. Drygt tre tills vi åker till Spanien!
Men jag inser ju att sommaren bara kommer att försvinna!
Nästa söndag åker jag bort på jobb 5 dagar. Som tur är kan jag åka direkt härifrån, så vi kan åka ut på fredagen innan som planerat.
Sen när jag kommer hem, blir det två kalas på raken.. Packa lite, åka ut hit för att fixa ett par dagar, sen hem för att packa för Spanien.
Men DET blir ju semester på riktigt. Jag behöver inte stå vid spisen en enda dag på två veckor!
yey!
Sen, när vi kommer hem därifrån, så blir det ju direkt ut hit igen, för att klippa gräs och hoppas att allt inte torkat bort.
Och sen är det dags att börja jobba igen.
Maken får snällt skola in barnen i ny skola.
Vips!
Men, nu ska jag ju njuta av midsommaren först! ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar