Sidor

fredag 10 juni 2016

När allt faller på plats.

Fredag.
Känslan är lite antiklimax! :-)

Våren har varit full av väntan och kanske. Saker som jag har velat ha på plats för att må bra har dröjt.
Sakta men säkert har det dock ramlat på plats och nu när det ÄR så, då blev jag lite trött! :-)
Först stora sonen, som kom in på juristlinjen som han verkligen jobbat för att komma in på i januari.
Sen makens jobb. Han var projektanställd ganska länge men fick fast tjänst i våras.
Skönt.
Barnen fick plats på nya skolan och efter flera besök var dom nöjda med att byta.
Stora sonen och hans flickvän blev med lägenhet. "Bara sådär". Det var spännande ganska länge om dom plötsligt skulle stå på gatan eller inte. Som vi hann oroa oss och tänka på hur vi skulle kunna hjälpa dem.
Och vips så fick dom ett förstahandskontrakt!
Galet.
Och så sist, men inte minst, igår skrev jag på papper på en ny, fast tjänst! :-)
DEN processen har varit lång!

Senaste två åren har varit en process i sig på många sätt, men just mitt jobb har varit komiskt komplicerat.
Jag halkade ju in på ett bananskal där jag är. Jag skulle jobba 50% i en månad, som blev tre månader, som blev 75% som blev ett halvår och som sen blev 100% ett år.
Under den tiden har jag vikarierat tre personer samtidigt kan man säga. Eller rättare sagt, fått arbetsuppgifter från tre personer.
Under tidens gång blev tjänsten liksom något annat än det som var först.
Det har hänt massor under dessa två år och saker har omdefinierats, men jag har hela tiden känt att jag vill vara kvar och chefen har velat ha mig kvar.
Dock, visade det sig vara svårare än man kan tro. Även i en sådan stor organisation som jag jobbar i, får och kan man inte anställa folk hur som helst.
Just nu rekryteras galet många människor på avdelningar som går på knäna. Då prioriteras dessa avdelningar.
Sen har det varit funderingar med en del av de uppgifter jag vikarierat för, vem som ska ha dessa.
Lite katten på råttan. :-)
Men, i våras påbörjades en process för att lösa det hela och efter en massa byråkrati, skrev jag på igår!
Det känns så bra!!
Jag har världens roligaste jobb, härliga kollegor och gångavstånd! Inte mycket som slår det inte! :-)

Men, lite inskolning har det ju varit, för oss som drivit eget under många år, att plötsligt ha en arbetsgivare!
Men det känns skönt. Tryggt.
Till när jag har många uppgifter nu, som jag även hade som egen företagare. Det är liksom inte så stor skillnad.
Jag har en massa frihet under ansvar, vilket jag gillar.

Det är också komiskt, att vi som jobbat ihop sen 06, nu har varsin arbetsgivare, men gör mycket samma saker och jobbar ihop i vissa saker.
Så, vi är lika involverade i varandras arbete nu, som då! :-)
Det gör nog också att vi trivs bra som anställda, för vi har liksom inte olika öar vi jobbar på utan är rätt involverade i varandras jobb.
Och känner varandras kollegor rätt bra.

Hur känns det nu då? Märkligt! Just idag märkligt, eftersom det varit en sån lång process.
Jag har inte smält det än, riktigt.
Det finns ju regler att förhålla sig till, så jag visste inte förrän förra veckan att jag fått tjänsten.
Men det är oerhört skönt att veta att jag blir kvar. Kunna jobba långsiktigt och faktiskt kunna planera våren 2017 tex!
Hittills har jag jobbat halvårsvis och då bara kunna planera just så långt. När det närmat sig har jag börjat kika runt på andra jobb och sen stannat när man förlängt.
Nu kan jag vila i att jag blir kvar.
Skillnad från att vara egenföretagare?
Lyxen att få lön varje månad! :-) Det är man inte alltid van vid som företagare.
Lyxen att ha semester! Det är man inte van vid. Lyxen att kunna vabba. Och att ha en sjukförsäkring!
Är man företagare, får man snällt hålla med försäkringen själv och hoppas att man håller sig frisk.

Vi får frågan ibland om vi aldrig mer ska driva något. Hittills har jag sagt "hell no". Men vem vet, kanske, någon dag.
Jag vet i alla fall vad jag INTE vill göra.
Man kommer ju i en ålder, där man, i alla fall jag, vill ha lite mer trygghet. Att jobba på en stor organisation är skönt.
Det är lite märkligt trots allt att tänka tillbaks och konstatera att jag inte varit arbetslös en dag i mitt liv!
Jag har alltid haft jobb.
Det har jag inte oroat mig över. Men, samtidigt under åren som företagare så ska man ju skaka fram sitt eget jobb, egna kunder osv.
Jag som helst jobbar med leverans, trivdes inte med att jaga in kunderna. Det är inte jag.
Jag vill ge service och leverera innehåll.

Nu får jag det plus att jag är mitt i stormens öga, ofta. Det är så kul!
Att vara med och se ett samhälle utvecklas, med allt vad det innebär. Jag som är intresserad av politik, älskar att vara nära de stora frågorna.
Det känns fantastiskt bra. :-)

Det gör också att jag nu kan njuta av semestern när den kommer, för att jag vet hur hösten ser ut.
Jag hoppas på en fantastisk sommar på alla sätt. Jag vet att det blir det!
Sen blir det ett år med jobb som ja nu har flera års erfarenhet av och sen, ett valår!
DET blir skoj!
Jag nyper mig lite i armen faktiskt. :-)

Det känns skönt att ha landat på landet nu, med ett glas rött. Regn ute och brasa inne.
Bara njuta av nuet.
Av att nu kunna planera.
Det har tagit många, många år, men nu, äntligen har vi balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar