Sidor

onsdag 8 juni 2016

Dunder och brak!

 Dagen före dagen D.
Skolavslutning i morgon! Jösses vad vårterminen gått fort.
Vädret är spännande eftersom avslutningen firas utomhus.

Veckan som gått har varit otroligt fin! Jättevarmt!
Förra fredagen var det helt otroliga 28 grader. Kladdigt och kvavt.

Det dök upp lite spännande moln på eftermiddagen och det kändes som åska i luften.

 Vi hade avslutningssamtal med Lilleman och det var helt otroligt varmt i skolan. Barnen var som vissna blommor.
Efter mötet packade vi bilen och åkte mot landet. Halvvägs ut mötte vi ännu mörkare moln och regn.
Plötsligt såg vi blixtar en bit bort och insåg att vi faktiskt körde rakt in i ovädret!
Det kändes lite som programmet "jakten på stormen" som brukar gå på tv! :-D
Jag är inte åskrädd, men när vi parkerade på gården, satt vi faktiskt kvar i bilarna en stund, för det vräkte ner och mullrade rejält.
Vi pep in med barnen i huset och maken började bära ur sin bil. Jag stod kvar en stund under tak och avvaktade lite.
Efter en stund hämtade jag en jacka för att inte bli så blöt och stod på altanen och knäppte den. Maken stod vid sin bil och plötsligt så lyste hela gården upp, jag såg blixten som slog ner några hundra meter bort ut mot havet och samtidigt så small det.
Öronbedövande och fönstren i huset skallrade!
Maken, han hoppade flera meter och fick fart under fötterna! :-) Jädrar vilken smäll!
Samtidigt slocknade ju allt i huset! Poff.
Det var jordfelsbrytaren som slog ifrån. Vi slog på den och den slog ifrån direkt.
Sen stod vi rätt okaxiga och tittade på eländet en stund! :-)
Efter ett tag hörde vi hur mullret drog in över land igen (det är ju så ute vid havet, åskan rullar ofta fram och tillbaks över land) och fåglarna började kvittra.
Då vet man att det värsta är över.
(Det tydligaste tecknet på att det är åska på väg är att det börjar blåsa lite märkligt och att fåglarna tystnar. Då ska man gå in! :-) )

Efter en timme sken solen igen!

 Sen blev resten av helgen suveränt fin!
Lördagen åkte vi hemåt för att gå på lite kalas! Solen sken och maten var suverän! :-)
 Minime och jag matchade varandra! :-)

 Söndagen startade med strålande sol och frukost på altanen.
Inte dumt med tre lediga dagar! Söndagen kändes som lördag.

 Jag satte igång att plantera mina senaste inköp.
Dagen innan när vi åkte på kalas, passade jag på att svänga förbi och köpa lite fler klematis.

 Stora sonen med sambo kom ut över dagen. Jättemysigt.
Vi passade på att fälla en rutten björk när vi var fler som kunde hålla i repet. Jag ville inte gärna att den skulle fällas över staketet mot gatan.

 Jag passade på att vila mitt onda knä lite.. Vitt vin är aldrig fel! ;-)

 Sen insåg jag att det åkte jätteluddiga och fina moln på himlen...

 ..Jag kunde inte låta bli att lägga mig på rygg en stund.
DET är livet att ligga och titta på molnen! :-)

 Vi hann massor under lördagen. Klippte gräs och fixade.
Maken skruvade ihop skottkärran jag fick i morsdagspresent! Jag hade målat skaften vita och det blev jäkla snyggt!
Ren lycka att köra blommor i den! :-)

Söndagen var lite kallare. Sol, men blåste iskallt.
Jag passade på att storstäda huset. Plockar gör jag ju jämt och ständigt. Men jagar dammråttor blir inte så ofta.
Vi är ju ute när vi är på landet.
Men, om inte alltför länge, ska jag ut med 7 kollegor och då vill jag ju ha det städat.

 Men, sen var det ju dags att dra sig hemåt igen.
En ny arbetsvecka.
Och som sagt, skolavslutning!
För en gångs skull är stora barnen lediga från sina skolor och jobb och kan vara med dom också.
Ska bli otroligt roligt att ha alla på plats.
Jag måste direkt till jobbet efteråt, men maken har en lugnare dag, så dom får följa med honom sen för att inte behöva vara på fritids.
Fredagen får dom sova och vara hemma med storasyster för att få vara lediga då med.
Sen blir det tre veckor på fritids, som jag ska försöka få till att dom kan vara kortare dagar och vara lediga med farmor och syskonen lite också.
Eller att jag kan jobba hemma.
Det blir bra.

Sen ska vi beta av de veckorna och sen gå på lite semester.
Maken går innan mig eftersom jag ska på en jobbresa innan jag går av.
Men det känns som att sommaren är här!

Och i vanlig ordning. Varför gå in i sommaren med allt på plats och lugnt.
Nej då, nya spännande utmaningar som ska funderas på förstås.
Jag kan bara skratta.
Det skulle ju vara smutt och lugnt nu ett tag.  :-)

Nåja, nu kör vi skolavslutning och hoppas på sol och härligt väder.
Sen är det bara ett barn kvar i lågstadiet! Yey!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar