Sidor

tisdag 17 februari 2015

Semlor som blev chokladbollar

Så var vi ännu en dag närmre. Inte för att jag räknar.. ;-)

Jag hade bestämt med chefen redan igår att jag skulle jobba hemma idag. Jobbet jag behövde beta av kunde jag lika gärna göra hemifrån och Lilleman skulle till tandis mitt på dagen, plus att dom skulle iväg på friluftsdag och jag skulle bli tvungen att åka dit och hämta honom för att vi skulle hinna,  det blev liksom vare sig hackat eller malet.
Det blev effektivare att jobba hemma.

Men, när jag väckt dem och vi käkade frukost så hostade han så att det skrällde.
Snorig har han i stort sett varit sen han låg i feber.
Lite märkligt, men nästan en veckas feber och sen kom förkylningen!

Nåja, idag var det friluftsdag och de skulle åka pulka och skridskor ute hela dagen.
Bra ifos, med tanke på alla baciller vi inte vill ha, men samtidigt, det blåste rätt bra och var ganska kallt.
Han hade inte feber, men som sagt, snorig och hostig.
Så, jag bestämde att han fick vara hemma.
Och, var han hemma kunde Minime vara hemma med. Med tanke på hur många i hennes klass som ligger i magsjukan! :-(

Jag hann jobba undan riktigt bra under hela förmiddagen. Båda roade sig själva med att kika på film, lägga pärlplattor och bygga lego.
Lagom till lunch, hängde sig hela min jobbdator!
Precis som att den tyckte att jag jobbat klart.
Det var ändå dags att åka till tandis så vi pep iväg.

I höstas upptäcktes att hans en tand, var i vägen för en tand som är på väg upp. Den tand som kommer längst bak och som man ska ha hela livet.
Då filade man bort en kant för att tanden skulle kunna komma upp.
Nu konstaterade tandläkaren ganska snart att det inte räckte. Den tand som var på väg upp, sköt hela tandraden framför framåt. Inte så bra.
Skulle man ta bort den, så skulle den nya tanden ta hela platsen när den växer upp och den nya skulle inte ha en chans.
Så, det var bara till att börja fila.
Han är tapper Lilleman. Han har varit med förr. Han har usel kvalitet på tänderna och vi prövar lite olika sätt att få dem att inte ramla isär!
Och jag har haft en hel del diskussioner med olika personer inom tandvård om orsak och lösning.
Jag har tom varit med om folk som bett oss sluta dricka cola till maten!
Wow, liksom.
Men, tandläkaren idag förklarade väldigt pedagogiskt för oss att man har olika arv och olika anlag.
Han kommer alltid att behöva sköta sina tänder tre gånger så noga som andra.

Nåja, idag filades 2/3 av tanden bort för att ge plats. 1,5 timme tog det inklusive den allmänna kollen dom gjorde.
Man kan säga att han har ont i käken nu! Och lite i tanden när bedövningen släppte.
Själv är jag impad att han pallade, med tanke på hur pass förkyld han är.
Det är inte skoj när man är snorig.
Men nässprayen vi peppade med innan hjälpte.
Jag ville verkligen inte boka av tiden, eftersom det alltid är så fullt och man måste vänta länge om man inte råkar få en återbudstid.
Så det var skönt att det funkade.

 Skulle inte förvåna mig om han blir tandläkare när han blir stor! ;-)
Ett par lagningar från i höstas behöver fräschas till och vi fick tid i april!

Väl hemma, hann jag jobba lite till innan det var dags för middag.

Idag är det ju Fettisdagen. Semlor.
Men, vi har inte ätit en enda.
Det blev havrebollar i stället.
Toppen när man kommer ifrån tandläkaren! Eller inte. ;-)
Lilleman fick EN boll.
Vi får se hur det blir i morgon.
Ett möte jag skulle ha under fm blev inställt.
Och jag har delegerat bort ett eftermiddagsmöte för säkerhetsskull.
Det känns onödigt att ha honom att gå när han är halvhängig.
Att flyga dunderförkyld är sådär.
Kanske bättre att han kurerar sig.
Det visar sig.

Själva rese förberedelserna och packningen är under kontroll.
Sådär så att jag undrar om vi glömt hälften.
Men, vi åker ju inte till ett U-land. Så har vi glömt något får vi väl köpa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar