Sidor

lördag 31 januari 2015

Brobyggarna och chokladkakor.

I morse hade jag ställt klockan, för att jag ville träna innan frukosten. Risken fanns annars att jag inte skulle komma mig för att träna alls...
Men, när klockan ringde, stängde jag av den och sov vidare! ;-)
Dock, kom en liten dotter tassande och la sig i min säng, för att vicka på en lös tand!
Så, summa summarum, klev jag ur sängen så småningom, dock inte alls så tidigt som jag tänkt.

Jag var löjligt trött. Kände mig hängig och lite snorig. Tung i huvudet liksom. Jag antar att jag mådde som Minime mådde på fredag morgon.
Nåja, jag petade i henne frukost och mig själv min morgondrink.
Sen, snörde jag på mig skorna och klev ner i gymmet.
Jag ville prova ett set som Olga tipsat om.

Det är Burpees med en tvist.
Med hantlar.
Tanken är att man ska hålla på i 20 minuter...

 Skor på, hantel redo -kör!

20  minuter? Inte! Jag gjorde 10 och trodde att jag skulle tuppa av! :-)
Jag hade aningen för tunga hantlar, plus att dom är meckiga när dom är runda. Man "rullar" liksom en bit innan man kan lyfta.
Efter dem, blev det lite planka och sidoplanka.
Sen ställde jag mig på bandet. Fullt motlut i ganska maklig takt.
Det lustiga är att fullt motlut nu inte är jobbigt. Det jobbiga är farten. Alltså om jag tar en maklig takt, så svettas jag som en gris, men får inget flås.
Det blir lågintensiv cardio. Men kalorierna ramlar iväg ändå! ;-)
Idag ville jag inte bli flåsig, för att jag kände mig lite förkyld.

När jag var klar, var alla andra i familjen vakna och vi åkte på inköp.
Barnen behövde skydd till skridskorna som är försvunna sen förra året! Mest troligt har dom glömt dem någonstans....
Vi åkte till Decathlon som har bra pris på det mesta.

Vi stod länge och tummade på långfärdsskridskor som hade jättebra pris!
Men vi kunde inte riktigt bestämma oss.
Förutom själva skenorna, behöver vi alla stavar och isdubbar och lite sånt.
Just nu är det ju inte heller åkväder, men det har pratats om väldigt kallt framöver....så vi får se.
Nu vet vi att det finns i alla fall.
Jag är jättesugen på att åka!

Nåja, jag botaniserade lite bland kläderna.
Det går en hel del träningskläder nu. Tröjor och BH åker ju direkt i tvätten efter. Byxorna kan gå att ha två gånger lite beroende på vad jag tränar.
Men, jag behöver ha 5 uppsättningar minst, för det är inte alltid jag hinner tvätta eller att mina kläder kommer längst bak i tvättkön.


Den grå tröjan satt inte helt bra på mig, så stora dottern fick den.
Men byxorna satt fint.
Jag köpte också linnen, för 50kr styck. Det är skönt att ha under en tjockare som man tar av efter en stund.
Och färgerna var otroligt härliga!
 3 stycken BH:er. Dom satt helt ok.
Men, jag har svårt att hitta riktigt bra stöd. Det är ju samma där. Man tvättar sönder dem och jag vill inte lägga flera hundra på EN.
Så, det blir i billigare änden och så håller dom så länge dom håller.


Jag hittade också "vanliga" utan sömmar som är sköna att ha när man tex tränar yoga eller core.
Då behöver man inte lika mycket stöd, men man vill inte att det ska skava eller skära in.

 Jag blev jäkligt sugen på träning utomhus också när jag såg vilka fina brallor det fanns tex!
Men, nu är det för kallt för mina luftrör och för mycket snö.
Till våren ska jag dock unna mig riktigt fina löparbrallor som är lite tjockare.

Nåja, vi åkte till Rusta för att fylla förrådet med tvätt och sköljmedel.
När vi stod där föll min blick på hyllan med garn. Och då slog det mig, att jag har drygt 4 månader på mig att sticka en filt!
Som jag gör till alla barn som föds i min närhet. Nästan. Ibland har jag inte hunnit.
Men nu måste det till en! :-)
Så, nu har jag att göra en stund...

Efter middagen vevade jag ihop lite småkakor.
För ett tag sedan såg jag ett recept på mamabloggaren bakverk & fikastunder. Snabba och kladdiga.
Och det måste man ju pröva!
Jättelätt smet...
Och riktigt goda!
Perfekt att veva ihop när man har gäster och sen servera med grädde och färska bär till.

Igår kväll prövade vi att göra bananglass.
Också ett recept jag hittat på en blogg.
Jag slantade två bananer och frös in ett par timmar. Sen mixade jag dem till en slät smet.
Och det blev gott!
Smakade ju banan, men ändå. Jag tror att om man blandar i lite vaniljsocker eller cocosmjölk, då funkar det minst lika bra!
Jag får göra en massa till sommaren! :-)


Min förkylning har gett med sig under dagen.
När vi var ute och snurrade fick jag en jäkla huvudvärk som satte sig i nacken.
Jag blir alltid så.
Så att det är svårt att veta om man har huvudvärk av att man har ont i nacken eller tvärsom.
Jag får ont i öronen/halsen och bihålorna.
Men, när jag kom hem, svalde jag en Ipren och satte mig i nackmassören en stund, sen släppte det och under kvällen piggnade jag till.
Så najs!
Det är första gången i mannaminne, som vi inte blivit tokförkylda en vecka in i ny träningsperiod!
Nu har vi tränat nästan varje dag i 30 dagar!
Skönt!
Så, i morgon blir upplägget det samma.
Träning direkt på morgonen så är det gjort! :-)

Nu, ska jag sjunka ner i soffan med en bok.
Maken har läst alla fyra böcker och är lyrisk. Jag har inte känt mig så nyfiken på dem, men ska nu pröva.
Det skulle vara kul om den är bra, då har jag att läsa hela våren! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar