Sidor

tisdag 13 januari 2015

Inget är som väntans tider...

Det är med lite mosigt huvud jag försöker hålla mig vaken en stund till...
Senaste dygnet har varit fullspäckat. Utan att överdriva.

Möte hela måndag fm och sen raka vägen långtbortistan för att ha konferens.
Det snöade stora lappvantar när vi åkte och var ganska dåligt väglag, men vi kom fram. :-)

När vi klev in i receptionen tittade vi oss storögt omkring för vi stod plötsligt mitt i ett vimmel av ministrar ifrån ett av landets partier.
Innan man kopplar att inte känner människan utan känner igen dem för att dom är "kända"..:-)
En kollega beskrev det som att han tittat, hälsat och sen tänkt "nämen, inte jobbar _han_ hos oss, väl?" innan han kom på att han kände igen personen på grunda av dess ministerpost! :-D

Nåja, vi checkade in och det var inte små fjuttrum vi fick inte...
Tänk att ha en hel dubbelsäng för mig själv! Att kunna ligga på tvären om jag ville! :-)
Lunch intogs och sen delades vi upp i grupper och körde full fart till klockan 17:45
Under hela dagen, fick vi uppgifter och mellan 8-12 minuter på oss att tänka, komma överens, beskriva och redovisa.
Pang på, nästa uppgift. Tänka, beskriva och redovisa....
Och på något märkligt sätt, blev det jag som både fick beskriva och muntligt redovisa! Hela dagen!
Vi var ganska möra framåt kvällen.
Men det är ett effektivt sätt att få människor att snabbt lära känna varandra, samarbeta och utvecklas.

Sen är det inte dumt heller, att faktiskt visa, att jag -den nya, både vågar tycka, argumentera och ställa mig upp och redovisa inför 50 pers jag aldrig träffat! ;-)
(är det något jag övat upp senaste två åren, så är det DET...och många människor tycker att det är det läskigaste som finns..)

Vid 18 fick vi slutuppgiften för kvällen, som skulle redovisas i lite annan form. Som sång, dikt, limerick, teater eller så...
Fint!
Det var bara att ta varsin öl och gnugga geniknölarna!
Vi hann springa upp på rummen för att ta varsin 2 minutersdusch för att sen äta middag.
God middag!
Ja, alla måltider var fantastiskt goda och nyttiga! En massa grönt!
Men, också en och annan kaka....:-/ Men inte så farligt som brukligt på kurser och konferenser..

Direkt efter middagen, skulle uppgifterna redovisas.
Och, det är länge sen jag skrattat så gott! Jag låg dubbelvikt vid flera tillfällen!
För, när något som är väldigt seriöst och viktigt, redovisas i sång, som teater eller som nyhetsuppläsning med lite "twist" då blir det galet kul!
Vilka talanger det finns!
Vi var klara vid 22!
Och då var vi så uppe i varv, att det inte var läget att gå och lägga sig...
Men, jag somnade strax efter 00.
För att bli väckt av snöskottning en stund senare! Dah...

Klockan 7 var det frukost i morse, utcheckning och sen drog vi igång igen, med nästan samma manglande, förutom att vi skulle leverera en hel del text, till klockan 12:55..

 ...lunch och hemresa 13:30!
Jag var rätt glad över att jag tog bilen, så att jag kunde tömma huvudet lite på hemvägen.

Det var mambi på hal is, när jag parkade vid kontoret! All snö hade smält och fryst, bevisligen!

Ett par timmars jobbande innan jag åkte hem.
Ganska mosig i skallen ska jag erkänna.

Glada barn mötte mig i hallen! :-)
Och visst, det är kul att åka bort ibland, men kul att komma hem också!
Jag hade en plan att gå ner i gymmet, men jag pallade inte. Orken fanns inte..och då blir det inte bra.
Men, i morgon, då jäklar!
Nu ska jag igång!!
Men det är ingen idé att gräma sig, det blir så i bland och den stora utmaningen är att inte just kliva av, som jag brukar, när det kommer dagar när jag varken äter jättebra eller kan/hinner träna.
Plötsligt har det gått 6v!
Nej, nu ska jag hålla i och ha korta tyglar.
På´t igen.

En rolig reflektion ifrån senaste dagarna är hur liten världen återigen är!
Jag fick ett mail från en person i barnens skola häromdagen och reagerade på efternamnet. Så jag frågade en person jag sitter i samma korridor som flera dagar i veckan om dom kanske var släkt?
Jadå, dom var systrar!
Va! :-)
På konferensen igår, kände jag en femtedel av de som deltog. Men jag reagerade på uttalet hos en person i min grupp och frågade vid fikat var han hade sitt ursprung.
Och som så ofta folk gör, log han och berättade att han vuxit upp låååångt borta i en ort man inte känner till här.
Han blev rätt snopen, när jag berättade att jag är uppvuxen i grannorten! :-)
Senare under kvällen hamnade jag bredvid ytterligare en person i en soffa som presenterade sig och när jag hörde hans efternamn, frågade jag vilken ort han kom ifrån.
Han tittade förvånat och sa namnet på orten, som jag nog inte skulle känna till...
Men, det var ju också en grannkommun från där jag föddes! :-)

När vi satt och hade grupparbete, kom vi in på ett speciellt ämne och jag refererade till en ort jag bott i ganska länge för några år sedan.
En chef som satt bredvid mig utbrast "har du bott där?  det har jag med?"
När jag berättade var jag jobbat, så utbrast han "Men, det gjorde jag med!!" när vi sen funderat på årtal och personer, så visade det sig att vi suttit i samma hus, men på olika förvaltningar, under flera år! :-)
Kul!
Världen är sååå liten!

Men, nu fortsätter veckan i rasande fart.
Mycket ska hinnas med, många möten ska göras och många nya människor ska träffas.
Men, det är så kul!
Jag hoppas att det kommer ett besked snart, så att saker ramlar på plats. Så att den långsiktiga planeringen går att göra.
Det borde inte dröja länge nu......
Men, inget är som väntans tider. Har jag hört.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar