Sidor

lördag 30 november 2013

Ingen panik, allt på en gång!

Som sagt. Paniken var inte långt borta i början av veckan.
Första advent i helgen och inte ett julpynt så långt ögat når. Allt i kartonger i förrådet, långt bort. Ingen tid att hämta pyntet.
Jag är egentligen inte så julig..Men, traditioner är traditioner och jag gillar själva pyntet liksom.

Det jag inte gillar är hysterin! Att trängas i butiker, där alla är halvt galna och alla köper och köper, och byter egentligen bara pengar med varandra..
Och tja, jag har minnen av många jular som inte varit någon höjdare. Av en massa olika orsaker.
Fördelen med att leva med en coach, är att jag numera har bottnat i alla minnen och besvikelser, så nu är det "bara" hysterin jag stör mig på! ;-)

Nåja. Jag tycker även att det är viktigt för barnen, att julen blir julig. Att dom mins dofter och smaker ifrån sina barndomsjular.
Även för stora sonen, som - äntligen- kommer hem, han ska också känna att det är "mammas jul"
Han har varit borta galet länge nu! :-(
Det är snart ett år sen han flyttade. Vete sjutton om jag går med på att han bosätter sig där nere när han pluggat klart...
Nåja, tillbaks till adventspaniken.
Fredagen gick i 180 på förmiddagen. Men, jag var så jäkla effektiv, att jag hann till förrådet och bar ner 6 kartonger med lite blandat innehåll.
Det viktigaste i pyntväg hittade jag. Det fick duga, liksom.
Sen, drog jag iväg och storhandlade. Och, butikerna har ju gått bananas! Det var som att kliva in i värsta tomtelandet!
Och då får man ju lite stämning! ;-)
Så, pepparkakshuset följde med hem.

Lilleman gick hem med en kompis och jag passade på att gå och hämta Minime till fots, lite tidigare än vanligt.
Det är så mysigt nu, även om det är löjligt mörkt. Men om man genar genom vårt område och bostadsområdet bredvid, så kan man njuta av allt pynt som folk nu hängt upp.
Vi såg en yttepytte gran som var så fin! 

Efter middagen drog vi igång Husmontaget.
Lilleman och Minime dekorerade ungefär lika mycket som dom åt godiset..
 Jag hittade jätte sött strössel! Snöflingor! Det blev så fint på taket!

Stora dottern hjälpte till, vilket var skönt när det var dags att smälta socker och montera ihop det.
Man bränner sig ju varje gång om man ska göra det själv.
Och smält socker är varmt!
Men nu gick det jättebra! Det finns många fördelar med stora barn! ;-)

Maken han sov en stund han som varit uppe klockan 5 i vanligt ordning på fredagar, plus att han kände sig skruttig..

Huset blev fint! En massa pynt och florsocker/ cocos som snö.
Jag kom på efteråt att vi borde ha lagt en liten lampa inuti. Men, när vi väl var klara orkade vi inte lyfta på huset.

Jag byggde en liten by på byrån i hallen.
Det små ljushusen blev fina till..
Det andra små husen har hört till en "by" där man petade in små lampor i husen, men de har gått sönder.
Men husen och de små figurerana som hör till är så söta!
Jag har inte velat slänga dom.
 Det blev jättemysigt när jag tände lyktorna.

 Figurerna är löjligt söta! :-)
Det som blir lite knepigt med pyntet i år (JA - I-landsproblem jag vet! ;-)) är att ingenting passar.
Rummen är annorlunda, fönstren är olika och tja...
Det bli ju lite så att man köper pynt till ett speciellt ställe i eller utanför huset, eller till ett speciellt fönster.
Nu får jag tänka om lite med gammalt pynt och nytt hus!
Därför blev "byn" ställd på byrån i hallen. För den byrån stod i köket i gamla huset.
Fördelen med det är att den får stå hyfsat i fred.
Pyntet i andra delar av huset, får liksom fötter...

Dessa små tomtar, som nu sitter I ljusstaken, har stått på helt andra ställen.
Men, jag förstår henne. Man behöver ju inte speciellt mycket fantasi för att höra hur dom spelar och sjunger! :-)
Nåja, pyntat blev det!
Ljusen fiskade jag med mig ifrån IKEA för ganska länge sedan.
Två stjärnor fick plats i köket och en "gardin" som jag fått av svärmor för ett par jular sedan, om jag inte missminner mig.
Men, den passade ingenstans i gamla huset. Men nu så! :-)

Jag har fler fina stjärnor på fot, men i barnens rum var vi tvungna att montera ner fönsterbrädorna för att få in deras möbler. Eller, rättare sagt för att dom skulle kunna öppna sina garderobsdörrar!
Vilket innebär att stjärnor på fot inget fungerar. Så, där måste jag jaga fatt något som hänger....
Men jag är nöjd såhär långt! :-)

All utebelysning är spårlöst borta. Vi hade massor i gamla huset, men nu hittar jag dem inte.
Typiskt!
Det jag hittade var "granslingor" med ljus i för inomhusbruk. Jag har köpt fel vid nåt tillfälle.
Nu hängde jag dom på en av balkongerna på vinst och förlust. Dör dom så dör dom! :-)

Jag var mer än nöjd när jag kröp i säng igår kväll. Jag hade gått ifrån 0 till advent på ett par timmar! :-)

I morse, vaknade barnen snortidigt! Va?! Det har inte hänt på evighet. Dom brukar sova till framåt 9..
Jag smög upp och drog igång varsin film och sa "schyyy" och kröp i säng igen! ;-)
Maken gick upp en stund senare och fixade frukost när dom började yla att dom var hungriga.
När han kröp ner i sängen igen, kunde han konstatera att han var dunderförkyld.
Så typiskt.
Han gick i mål med en hel del i veckan. Saker som varit öppna länge och som han laddat för länge.
Och när han då känner sig lite mer ledig, då blir han sjuk!
Det slår aldrig fel.
Jag tassade ner för att göra lite "krya frukost" till honom, men blev stående i vardagsrummet.
Som jag njuter av denna syn!
Jag får aldrig nog! Soluppgången...

Man ser hur den smyger upp bakom molnen..
Sen, dyker guldbollen upp...
Så vackert!
Dagen fortsatte med lite pynt och lite plock och städ.
Det var rätt kallt, men vackert hela dagen.
Efter lunch tvingade jag ut de två små. Vi skulle egentligen åkt på lite adventsfika hos vänner, men ställde in det.
Makens baciller är det ju onödigt att dela med sig av såhär innan jul.
Tråkigt, verkligen, men sånt som händer.
Barnen behövde dock aktiveras, så vi tog apostlahästarna till centrum för att köpa lite julblommor på torget.

Vi smet in på coop för att köpa lite mjölk och gissa hur glad jag blev, när man sålde tomte och peppisdräkter där!
Båda barnen har sagt att dom vill vara peppisar, på lucia. Att dom hände mitt framför nosen var ju perfekt!
Så en klänning till Minime och en gubbe till Lilleman.
Så var det ordnat! :-)
Vi tog en snabb sväng på H&M också, för att köpa tillhörande strumpor till peppisklänningen. Hon hittade också sin julklänning! Toppen! :-)
Jag ville kika på nåt julsnyggt till Lilleman också, men se det ville inte han.
Han blev akut varm.
Så det var bara att gå ut ur butiken.
Det blir en annan dag...

Väl hemma igen, blev det peppis bak! Det gäller att passa på när tonåringen är här! :-)
Då är hon bakchef!
Men, innan vi drog igång skypade vi med den förrymda tonåringen.
Han var på väg till ett julbord, men vi hann tjattra en stund.
De små längtar galet mycket efter honom nu. Lilleman blev nästan lite tårögd när han såg honom.

Men, sen drog vi igång.
Barnen bakade och jag gräddade..
Efter en stund tröttnade de två små. Tålamodet är inte det bästa...
Men det blev en 4-5 plåtar som tonåringen sen dekorerade.
De blev jättefina! :-)
Katten som är lite vindögd är ju toppensöt!

Så, då är första advent här.
Första ljuset i morgon och dags att öppna kalendrar.
Det blir jul i år med! :-)
En lite konstig en. Jag gläder mig oerhört att få hem sonen. Men, dottern smiter iväg och är borta hela jul!
På sitt livs resa! En chans man inte säger nej till.
Men lite jobbigt kommer det allt att vara..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar