Sidor

torsdag 28 november 2013

Adventsfika och lag om julbelysning..

Nu känner man den! Doften av fredag! :-)
Och vilken vecka vi haft. Jösses.
Det har inte blivit så mycket traditionellt jobb, faktiskt. Men vi har farit som skållade råttor hela veckan.
Vi har haft så roligt! Det har varit inspirerande, roligt, spännande, lärorikt, förvånande, upplyftande, nedslående, fantastiskt och lite chockerande.
Allt i en skål och så rör vi om.
Typ! :-)
Men, det slår mig då och då, att jag måste nypa mig i armen, över hur jag nu träffar så sjukt mycket folk. Underbara människor, underhållande människor, annorlunda människor, hängivna människor, frustrerade människor och människor som sitter på enormt mycket kunskap.
Jag lär mig hela tiden en massa.
Och får höra helt underbara historier om människors liv.
Idag, råkade vi stå bredvid en man, som äger ett bokförlag. Han skojade med mig om att jag kanske hade lust att ge ut en bok.
Och mitt svar var "you bet! jag ska bara ha tid att skriva den!" :-)

Workshoppen vi hade gick jätte bra!
Så bra att vi fått mersmak och vet att behovet finns. Nu ska vi bara lägga en bra plan! :-)
Och det är så underbart när man drar igång en sådan grej och öppnar med "det som sägs här, stannar här". Oj, vilka storys man får höra!
(Och vilka fina mail vi har fått efteråt! sånt värmer!)
Så, vi var lite "höga" när vi åkte hem.
Men, det var bara att ladda om och skriva ihop öppningstalet för Ung företagarmässa där maken var öppningstalare.
Det är inte så ofta man står där uppe och salen fylls med folk! :-)
Men, det gick också bra!
Det var ingen lätt flirtad publik direkt. Så tysta och blyga.
Men, när maken klev av kom några unga elever för att fråga lite saker och flera lärare kom fram och meddelade att deras elever hade sagt "f-n, det här skulle vi ha haft redan i början när vi drog igång våra projekt!"
Då blir man glad!
Direkt därifrån åkte vi på lite andra affärsmöten och vips var den dagen slut.
På ett av mötena fick vi leverans av viktiga saker!
Nya kalendrar!
Jag är fortfarande såld på pappersvarianten!
Även om vi har digitala kalendrar. Ett måste, eftersom vi bokar in varandra på olika möten. Om vi inte kan se hur den andres kalender ser ut, så havererar hela logistiken.
Men, jag vill ändå ha en i papper, där jag kan skriva andra saker.
Uppföljningar, checklistor, små noteringar osv.
Att inte ha en, det går inte! :-)

Nåja, jag kom på sent på måndagen att jag behövde ny, för den jag har inte hade många dagar kvar.
Jag hade inte tid att åka och köpa, så jag drog ett mail till "vår kontorskontakt" och en av våra businessclubvänner hade kalendern med sig till ett möte vi båda gick på! :-)
Vilken service! :-)

Idag började vi dagen med telefonkonferens. Fördelen med att ha det hemma, är att jag under tiden hann torka damm i hela sovrummet! :-)
Sen iväg på möte, en snabb lunch och sen iväg på nästa möte.
Vilket var lite lattjo.
För ett par veckor sedan blev vi uppringda av en man, som ville träffa oss. Vi fick inte helt klart för oss varför, men bokade upp honom.
Sen fick vi ett mail om vad han ville mer precist.
Vi såg att han var länkad till en person vi träffat på genom vårt nätverkande och tänkte att det var nog hon som tipsat att han skulle prata om oss.
Idag träffades vi på hennes kontor.
Men, se hon skulle inte vara med, utan han intervjuade oss om ett specifikt ämne, som vi egentligen inte jobbar med, men som vi tycker en massa om! :-)
Som många tröttnat på och tycker är för jobbigt för att ens ta i.
Man kan säga, att i slutändan handlar det om kvalitet.
Så vi blev intervjuade i ett stort forskningsprojekt. Coolt!
Och - vi var kritiska som få! ;-) Men, hade naturligtvis lösningar också. Det blev lite "men hallå" när vissa frågor handlade om varför småföretagare inte gör vissa saker eller ger sig in på vissa områden.
När det så solklart handlar om att små företag inte har råd!
Man kan inte, som stora företag, eller kommuner, landsting eller stat, ta smällen att "det kanske går". Kommer det inte in pengar eller om man tom kan gå back, då gör man det inte som småföretagare.
Det borde vem som helst fatta.
Nåja, vi hade ett väldigt givande samtal! :-)
Sen, när vi var klara, berättade han vem som tipsat om oss!
Och, då såg vi ut som två fågelholkar!
Det blev en "vem?"...
Så, man ska inte underskatta att man kan göra intryck på folk, som man träffar som hastigast, men som man låter veta vad man tycker! :-)
Om sådant som ingen jäkel vågar tycka om.
För det är så "krångligt". Vilket väldigt lite saker är. Sunt förnuft kommer man långt med!
Varför göra något krångligare än man måste?

Nåja. Vi skrattade gott åt det hela och plötsligt ramlade en pollett ner, över vad en annan person sa i början av veckan.
Där vi också blev snopna.
The butterfly effekt, kan man säga. :-)
Och, så kan vi konstatera att huvudstaden är grymt liten! Alla, känner någon, som känner någon! :-)

Nåja, iväg från mötet till årets första adventsmingel!
Väldigt trevligt!
Och när vi minglade runt där, så kom två ungdomar och ryckte maken i ärmen och sa "vi var och lyssnade på dig i onsdagsmorse!" :-)
Härligt!
Så, veckan har varit fullrullad!
I morgon ska jag ha en "lätt" fredag. Det blir lite administration, lite bokföring,åka och lämna ett sekretessavtal och tömma postboxen vilket inte gjordes igår, direkt...
Och - jag SKA åka och gräva fram en jullåda.
Det ÄR första advent i helgen och något måste lysa ute.
Det är lag på det...tror jag! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar