Sidor

söndag 27 januari 2013

Om man inte testar, kan man inte veta..

Söndag. Jag försöker febrilt få dagarna rätt.
Jag är glad att det är helg, så att jag inte behövde försöka koncentrera mig på jobb. Det är liksom lite meckigt bara att ställa in sig på vilken dag det är och vad som ligger i "pipen" :-)

Träningen ska vi inte prata om! Där har jag kommit av mig helt. 
Så snabbt går det, även om det sista jag gjorde var att ta en rejäl genomkörare innan jag åkte.
Nu har kroppen glömt det! :-)
Men, jag har planerat in en PW endera i kväll eller tidigt i morgon.
Jag har inte lust, jag känner mig trött och inte ett dugg inspirerad.
Men, det är precis då man ska upp på hästen igen!
Jag har också börjat på ett nytt "projekt"
Jag är en nyfiken person. Som vill utforska och se vad som händer.
Utvärdera och testa. 
I stället för att bara säga "näe, det där tror inte jag på" eller "nej det där kan inte var gott/ roligt", så tycker jag att man måste pröva, för att kunna hävda att något inte fungerar.
Vad har jag att förlora?
Vad är det värsta som kan hända?

Likadant med en uppkommen situation som inte är bra.
I stället för att pipa över att det är tokigt, så försöker jag göra något åt det.

Många människor har en tendens att inte våga förändra. Utan konstaterar att det är jobbigt/tråkigt/tröttsamt/ slitigt, men vågar inte pröva något nytt sätt för att göra livet bättre eller enklare.
Det tycker jag är tråkigt.
Då kanske man missar en massa? Som hade kunnat vara roligt, gott eller gett en nya livserfarenheter.

Nåja, nu kom jag av mig! :-)

För ett tag sen hörde jag talas om kosttillskottet Fit Line.
Flera släktingar i Finland hade börjat dricka det.
Jag var mer än tveksam. Rent av negativ.
En nära släkting, som varit sjuk i hela sitt liv började dricka det.
Personen kunde inte äta kött, inte dricka mjölk, hade halsfluss på halsfluss, halsböld, lunginflamation, värk i leder, värk i ryggen. Ont i magen osv. Personen var aldrig frisk!
Det var liksom dagens fråga. "Var gör det ont idag?"
Personen jobbar med barn och hade löjligt många sjukdagar.
Nös en unge, så däckade personen en vecka.
Planerad utbildning fick hoppas av pga för mycket frånvaro.

Jag förstår att man då pröva vad som helst, hur dyrt de än är.
Man vill bli frisk.
Jag var jätte tveksam! Tycker att man utnyttjar sjuka människor att köpa dyrt kosttillskott som man tror ska funka.
Jag letade information om tillskottet, men hittade inget vettigt. Sång gör mig tveksam..
Sen pratade vi inte mer om det.
Men, statusuppdateringarna förändrades plötsligt ifrån "sjuk" till andra aktiviteter..
Och nu drygt ett halvår senare är personen friskare än många andra!
Kött och bröd är fortfarande inte aktuellt. Men förkylningarna är veck!
Av 21 barn på arbetsplatsen var 6st på plats förra veckan. Alla andra barn hade influensa eller magsjukan.
Det hade däckat min släkting på rot förut.
Men inte nu!
Inte ens magsjukan halva släkten åkte på, över julhelgen fick personen!

Så något bra finns det i produkterna.
Sen har jag pratat med fler som dricker det och mår mycket bättre.
Så, även om jag är tveksam så ska jag nu pröva det.
Fit Line.


Jag är fortfarande kritiskt till en hel del.
Varför det till exempel inte går att få någon vettig information om produkten innan man blivit medlem.
Det är inte bara jag som undrat, varför produkten inte säljs på hälsokostbutiker eller på apotek om det är så bra.
Det menar man beror på att man inte vill ha mellanhänder utan säljer direkt till kund.
Och man vill inte lägga pengar på traditionell reklam, utan vill förlita sig på att det som dricker det och får effekt berättar för andra.
Det känns ändå som att det ligger en och annan hund begraven i själva försäljningssättet..
Personligen tycker jag att man kunde ge ut mycket mer information på tex en hemsida.

När jag blev medlem fick jag tillgång till flera Facebook grupper, där man diskuterar Fit Line. Och många beskriver att dom blivit av med allergier, värk, eksem och annat.
Och vem är jag att säga att dom hittar på eller ljuger?
Det kan jag ju inte.
Jag vet flera med kronisk värk, som inte ätit en värktablett på flera år, men som får tillbaks värken när dom slutar dricka FL.
Och sådan placeboeffekt kan det inte vara. På så många.

Nåja, vad gör jag dådå? Jo, jag prövar och ser vad som händer! :-) Om något händer!
Jag har köpt produkter för tre månader.
En morgondrink, en "pigg och glad" drink, som man både blandar i morgondrinken och kan ta ett par gånger under dagen om man känner sig hängig (när man i vanliga fall hinkar kaffe) och en kvällsdrink.
Kvällsdrinken kan man också ta efter träning.

Nu har jag ju inga större "krämpor" annat än astma och allergi. Men det ska ändå bli kul att se om jag märker någon skillnad.
En av mina systerdöttrar kände ingen större effekt. Innan hon slutade! :-) Plötsligt fick hon tillbaks värk som hon inte tänkt på försvunnit!
Och, min pappa, som faktiskt hade leukemi, fick bättre blodvärde när han drack FL.
Tyvärr, började han ju dricka det 10 år för sent.

Bara maken kommer ett par dagar in på sin penicillinkur ska han också börja dricka det.
Får han bättre immunförsvar, då funkar det verkligen! :-)


2 kommentarer:

  1. det var det jag skulle skriva åt dej igår, fitline litar på sina användare, att de skall kunna berätta vidare och rekommendera till andra..

    I finland åtminstone, finns ingen lag på andra näringstillskott att det som står på burken verkligen finns i den åxå, och nyligen kom forskare fram till att i princip alla vitamintillskott man köper på apotek och butiker, innehöll ingenting alls av det som stod på burken..
    Fitline har funnits så länge, sedan 1996 i tyskland, och 10 år i Sverige, men så många är väldigt skeptiska till produkten. Det sa hon som föreläste för oss igår också, hon var så skeptisk i början, men även de såg otroliga resultat på deras väldigt sjuka mamma...
    Hon sa också att just sättet det säljs på, och att man inte får info via nätet om produkterna var något som hon också var misstänksam över i början.. Men sedan när hon använt dom ett tag och satt sig in i vad det var och varför, så tyckte hon att det var bättre på dethär viset också.. På detta sätt, har ju alla en personlig kontakt med en sponsor.. som de kan kontakta vid tillfällen om något har hänt, tex att en gammal krämpa kommer tillbaks eller om man är rädd för allergier osv.. Så har man en personlig kontakt till den som introducerat produkten åt nästa människa.. och vet inte en människa, så finns det ju de som är högre upp och har jobbat längre med det, som kan hjälpa en med ev frågor.
    Tanja berättade även, att detta inte får omnämnas som en medicin, eller som ett placebo till medicin, pga läkarkonsten och läkemedelsbolagen.. Så, därför klassas prodkuterna fortfarande som kosttillskott, även om väldigt många kan sluta helt med sin vanliga medicinering efter några månaders användning av produkterna. Medlemmar, som tex Du Nina, kan också bjuda in folk till webinar, för mera info för de som är intresserade, och i sthlms-trakten har de ganska ofta tillfällen dit man kan bjuda in folk för info och vägledning :) Jag var på mitt första igår, och det var riktigt intressant !

    SvaraRadera
  2. Jag hänger ju med på allt det, men jag tycker ändå att det borde finnas en officiell hemsida, där man hittar lite mer information än man får nu när man undrar vad det är och googlar.
    Då får man fram allt sånt som personer skrivit som börjat dricka, blivit sämre och sen slutat och hävdar att det är skadligt.
    Man skulle kunna förklara hur sponsorer fungerar och varför man inte marknadsför det.
    Man skulle vinna fler kunder på lite mer information. Och en riktig hemsida, och ett ställa man skulle kunna få riktiga seriösa svar på det man undrar. Innan man blir medlem.
    Det är min kritik! :-)

    SvaraRadera