Sidor

torsdag 11 juli 2024

Semester del 1.

Jaha, semestern 2024 är i full gång! 
Jag tog inte mer än tre veckor denna sommar pga nytt jobb, vilket är väldigt lite med tanke på hur det såg ut på gamla jobbet. 
Där tog jag ofta både fem och sex veckor i lite olika omgångar. 
Den största nackdelen med nya jobbet är att jag bara har 25 dagar nu (och jag hann ju inte jobba ihop speciellt många dagar med tanke på att jag började i februari och semesteråret börjar i april), på gamla jobbet hade jag 32 dagar. Plus att jag kunde växla till mig 6 ytterligare dagar och inte få semesterersättning, så då landade man ju på 38 dagar!
Vilket ju är jättemycket!
Men, man kan ju inte vara kvar på ett jobb där man inte längre känner något driv, för att man har många semesterdagar!

Nåja, jag hade tänkt ta ytterligare en vecka efter att ha jobbat i två veckor, men det har jag självmant valt bort, för att jag inte fick ihop jobbet riktigt, så där tar jag ett par dagar och får en långhelg innan hösten drar igång på riktigt. 

Nåväl, de tre veckorna jag har är fantastiska! Det känns som att jag varit ledig länge redan för vi har hunnit med så mycket redan och mer är inbokat när det är dryga veckan kvar. 
Både massa skoj och även lite vila och chillande. 

Maken och jag började med att bara logga ut och åka bort! Från jobb, ungar och hundar. 
Och det var såå najs!
Semester känslan kom direkt. 

Så vackert hotell och magiska omgivningar! Och god mat!


Vi brukar göra så att vi startar semestern med lite egen tid och hinna i kapp varandra och oss själva!
 Sen åkte vi hemåt med ny laddade batterier och satte fart i trädgården. 

Vi hade två stora trädgårdsprojekt som vi ville få till i år. Eller, jag hade en och maken en! :-D 
Jag ville ta ner en Tuja och en Gran som var torra och tråkiga och göra en större rabatt där i stället. 
Så, jag satte sågen först i Tujan och Lilleman hjälpte mig att gräva upp den enorma roten. 

Sen grävde jag upp en massa blommor från den "nya" rabatten som kommer att grävas bort närmsta året, för att det ska stå ett garage på platsen. 
Det var ju toppen, för jag gjorde en helt ny rabatt med bara gamla blommor, förutom en buskros som jag hittade på Garden outlet!


Jag ville ha en remonterande, rosa buskros och det hittade jag! 

Sen hjälpte maken mig att ta ner granen på andra sidan. Där lät vi stubben vara kvar och så grävde jag ner mer gamla blommor där! :-) 

Det blev så ljus och bra! 
En ros är kvar som måste flyttas. Sen får vi se om vi måste ta bort ännu mer. Men, so far so good!
(jag är livrädd att det sätts spadar i backen innan jag hunnit plocka bort det jag vill flytta, så jag var snabb! :-) )

Sen, kom det två glada killar som tog ner hela 16 träd på vår baksida! 
När vi säger det så svarar folk "va? Var har det stått 16 träd??" och så tänker jag själv också. :-) 
Men det har stått 16 höga och rangliga träd där bakom, som vi oroat oss över varje gång det blåst lite mer. 
Det har känt som att när som helst kan ett eller flera vicka omkull och landa på vårt eller någon av grannarnas tak. 
Usch! 
Men nu togs dom ner och det bästa med med det var att dom tog med sig allt ris!! Det blir enorma mängder ris som skulle ha tagit oss flera dagar att packa och köra bort. 
Vi fick mängder med ved dock, som ska tas om hand, men det får vi ta hand om under sensommaren och hösten. 
Det måste in under tak innan det kommer snö helt enkelt. Det blev så bra! 

Sen pep vi iväg och hämtade vår nya bil! Yey!
Vi har känt länge att vi behöver uppdatera vår ena bil. Det finns liksom en bryt gräns där en bil blir så gammal att man måste ha den tills den bokstavligen ramlar isär eller byta in den. 

Nu hade vi varit iväg och kikat på lite bilar och bokat en provkörning på en bil. Men kvällen innan såg maken att dom fått in en annan som vi blev sugna på. 
När vi kom till bilfirman bad vi att även få testköra den andra också, så den "grävde man fram" under tiden vi provkörde den bilen vi tänkte köpa. 

Jag var lite "sådär" av den. Fin bil, visst, men inget speciellt. 
När vi kom tillbaks, gick vi in och väntade lite och när vi sen såg när de körde ut den andra bilen, då tittade vi på varandra och sa båda "men faaan!"
Bilen var så jäkla fin och vi visste ju båda att vi skulle var körda i samma minut som vi satte oss i den. 
Och mycket riktigt. 
Nu köpte vi en bil med hjärtat, igen! :-D 
Vi var så stolta när vi köpte min "lilla blå" för det var en bil man köper med hjärnan liksom. En klok bil!
Makens tidigare bil var också en sådan. Med hjärnan, Klokt köp och klokt innehav.
Nu blev vi störtförälskade direkt! 
Den är inte oklok, absolut inte, det blev nu en hybrid, så vi kan också köra på el. Men, den är större än vad som var tänkt och har mer lull lull än vad som var tänkt.
Men vilken jäkla bil! :-D 

Nåja, en sväng till Skansen har också hunnits med. Vi mötte upp stora sonen med familj och tog en heldag där. 
Vi har inte varit där på massor med år. Och det är ju mysigt!

Men jäklar vad trött i fötterna man blir! 
Nu är det då en dryg vecka kvar på semestern och nu packar vi för fullt. 

Framförallt myggmedel och skavsårs plåster är nerpackat. 


Vi ska åka iväg i nästen en hel vecka - och hundarna ska med! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar