Sidor

lördag 13 juli 2024

Semester på fjället.

Sista veckan packade vi ihop oss och åkte till - Sälen!
Dit alla andra åker på vintern, så åker vi på sommaren! :-)

Vi var jättsena med att bestämma vad vi skulle göra på semestern. När vi var tvungna att lämna in semestern på våra jobb, visste vi ju inte att landet skulle bli sålt.
Så då bokade vi inte upp oss, eftersom vi inte visste vad som skulle göras där ute. Men läget blev ju helt annorlunda när det väl blev av och vi inte behöver åka ut dit och fixa.

Nåja, vi funderade hit och dit, vad vi skulle hitta på. Att det skulle bli en bilsemester var givet, för hundarna ska med och vi landade på uppåt i landet. Sen fick vi åka dit där det fanns ett ledigt rum där man fick ha hundar.
Vi ville också vandra i lite svårare terräng. Vi vandrar ju massor här hemma, men har inte gjort på svårare vandringsleder och i fjäll.
Vi ville också testa hur hundarna funkar i en sån miljö och om dom kan bo på hotell. Det fanns stugor, men det är ju så jäkla mysigt att få frukost och inte behöva lägga tid på att lag mat.
Det var också spännande att se hur en längre bilresa med hundarna skulle funka.

Vi packade bilen kvällen innan för att se att allt faktiskt fick plats. Det blev ju lite mer packning när vi visste att det skulle regna och att vi skulle vara mycket ute.
Sen pep vi iväg morgonen efter.
Hundarna fixad det galant!
Fjant, hon kröp ner och sov hela resan upp ( 6 timmar ca inklusive kiss - stopp och lunch stopp) Bella var aningen stressad, men sov också långa perioder.

Vi kom upp vid 17 tiden och körde rakt in i ett regnmoln kändes det som! :-) Man är ju bra högt upp och det var inte bara regn utan som en regndimma som gjorde att man inte hade någon längre sikt. Det var som att vara i en bubbla! :-)

Vi visste att vår fösta dag var den som skulle ha bäst väder (läs: minst regn!) så vi var uppe med tuppen, åt frukost och packade ihop en matsäck och extra kläder och gav oss ut.
Som tur var, så pratade vi lite med tjejen i receptionen om vad som var bäst för oss att börja med som inte är vana vid höjden och hon tipsade direkt om att ta skidliften upp och sen följa leden runt uppe på berget och sen ner igen.
Det sparade oss flera timmar!
Lite läskigt var det att åka liften tyckte Minime och hundarna! :-)

Väl uppe var det inga problem att följa leden, vi var inte ensamma om man säger så. Det var tom lite trångt första delen som ledde till en liten sjö, den sk "stensjön".

Det var vackert och där uppe tog vi första pausen.

Sen valde vi att ta den näst längsta leden runt, ner via en dalsänka för att komma tillbaks där vi började vid liften.

Det var otroligt vacker miljö och vi gick förbi lera små sjöar, där Bella naturligtvis badade!
Några mindre regnskurar kom, men inte så att det störde.
Dock blåste det lite mer än jag hade räknat med.

Det tog oss nästan fyra timmar runt och då gick vi i maklig takt. När vi var halvvägs satte vi Fjant i magväska som Minime bar för att hon skulle få vila.
Väskan är jättebra! Hon väger ju inte många kilon, men ska man bära henne så måste man gå med statiska armar vilket blir tungt rätt fort.
I väskan kan hon hänga på magen eller sidan och hon gillar det!

Bella däremot, hon behövde inte vila mer än när vi stannade för att drick vatten. Då fick hon också något att äta och sen tickade hon på!
Hon gick först och hade full fart hela vägen. Det är så kul när man ser det som går med större hundar, som inte hinner med!

Vi var lite fundersamma på om vi skulle åka liften ner också, men sen valde vi att gå ner. Det är ju ändå nerför tänkte vi.
Shit det var tung! :-D

Det var skönt att vi fick en dag med kanonväder att vandra i och faktiskt kunna göra den där lite längre vandringen!
Jag älskar att vara högt upp!

När vi kom ner lämnade vi packningen i bilen och gick sen till restaurangen som låg vid foten av berget.
Jag hann bara sätt mig vid ett bord med hundarna så dök det upp en ur personalen med en vattenskål och vatten!
Det låg en eller flera hundar under varje bord kändes det som.
Våra var rätt trötta och skötte sig perfekt. :-)

Vi hade med dem på flera luncher och även middagar på hotellet och det gick jättebra. Dom låg på sina filtar under bordet och tuggade på ett ben eller bara låg där.

Det gick över förväntan vilket var skönt.
På hotellet bodde flera hundar men det märktes knappt.

Det var skönt med de rum som man fick ha hundar i hade egen ingång eller uteplats, så där hade man verkligen tänkt till!
Vi bodde på bottenvåningen och hade egen uteplats och vi kunde gå ut via en "bakdörr" och inte via receptionen varje gång.
Så genomtänkt!
Hela Sälen var väldigt hundvänligt.
Resterande vistelsen regnade nästan bort. Vi var iväg till en botanisk trädgård som var jättefin, men då regnade det så pass att vi inte ens fotade! :-)
Sen hittade vi en Outlet med tränings och vandrings kläder, där vi fyndade lite. Vi hittade ett litet vattenfall och en fors.
Så överlag var det helt ok. Jag var lite besviken och hade gärna haft en dag till att vandra.
Men, vi hade jättemysigt med tonåringarna, spelade spel och hann prata en massa.
Och vi fick ju känna på hur det är att vandra i lite mer knepig terräng. Hade vi rätt skor och regnkläder? Vad behöver vi komplettera med?
Hur långt orkar vi och hur behöver vi lägga upp längre turer? Hur funkar hundarna?
Och allt det har vi fått svar på och kan nu planera för andra turer.

Vi har jättefina vandringsstråk här där vi bor och vi kommer att vandra över dagen osv. Sommaren är inte slut bara för att vi börjar jobba igen.
Hösten är ju fantastisk att ta med matsäck och bege sig ut på äventyr! :-)

Vi har hittat vårt favorit sätt att semestra - med bil ut i naturen. Dock, bokar vi nog stuga nästa gång för att ha självhushåll.
Och vi behöver uppdatera regnkläder och skor som är regntäta, allt annat funkade bra.
Det var en perfekt avslutning på sommarens ledighet.
På måndag är det dags att börja jobba igen vilket faktiskt känns bra.
Vi har haft en mycket bra sommar - och den är ju inte slut än!

Till hösten planerar vi en annan resa och till det behöver jag hitta en hundvakt, vilket inte är helt lätt.
Och nästa sommar vet vi redan vart vi ska bila och även sommaren efter vet vi vart vi vill.
Det är bra att ha lite längre planering då hundarna behöver vaccineras för lite olika saker beroende på vart man åker.
Nu ska jag njuta av helgen innan det är dags att skruva på huvudet igen. :-)