Sidor

fredag 28 juni 2024

Semester!

Det är lite svårt att ha rätt tidsuppfattning nu känner jag. Våren har varit så full och gått så fort, plus att vi hade en otrolig varm maj, så det känns som att semestern redan har varit. 

Men - den börjar ju faktiskt nu!
3 veckor ledigt har jag och även om det inte är längre än så, så känns det riktigt bra. 
De två veckorna jag jobbar direkt efter har jag mer jour än jobb, så det blir ändå lite ledigt. Jag kan jobba halva dagar, ta sovmorgon och långa hundpromenader innan jag öppnar upp växeln. :-)

Lite märkligt är det ju också att vi inte är på landet, sommaren brukar definieras där. Minime sa häromdagen att hon har svårt att förstå att det är sommarlov, när vi inte är där. 
Och även jag har lite svårt att förstå att det är semester NU, när vi inte packar ihop oss och åker dit. 
3 veckor känns också längre när vi ska vara här hemma och göra lite olika saker, dagsturer och lite annat. 
Och det är så skönt att inte ha dåligt samvete för att vi inte är på landet och fixar och håller det fint. 

Och samtidigt är helt fantastiskt att vi trivs så bra där vi bor jämt. Jag har aldrig trivts så bra någon annan stans. Varken i huset eller i området. 
Det finns så många fina platser på gångavstånd. Det är magiskt! 


Att vi har så nära till bad och rekreationsområden är ljuvligt. Det är bara helt fantastiskt helt enkelt. 

Och det känns verkligen som att vi går in i en ny era nu. 
Minime går och väntar på svaren från gymnasieintagningen som kommer om drygt en vecka. Vi hoppas verkligen på att hon kommer in på sitt förstahandsval. 
Det blir en spännande höst för henne vare sig hon kommer in på första eller andrahandsvalet. 
Hon har kämpat så otroligt hela högstadiet och lyckats höja betyg i flera ämnen till slutbetygen. Lättnaden när terminen var över var helt galen. 
Och det är ju mysigt att dom hade både bal, finlunch och skolavslutning. Dom vred ur sista veckan in i det sista. 
Nu ska det bli så kul att hon ska få fokusera på andra saker och få nya kompisar i gymnasiet. Det är ju något helt annat än grundskolan. 

Lilleman ska ut på praktik under sitt sista år, så även han får en spännande höst. Han ska också ta körkort i höst så plötsligt kommer vi att vara tre med körkort i huset. :-)

Även jag börjar bli så pass varm i kläderna så att jag kan börja lägga upp min egen planering och struktur nu - och även jobba på distans med jämna mellanrum. 
Jag trivs på kontoret, men det är skönt att jobba hemma ibland.
Det gör ju allt så mycket roligare. Första 3 månaderna på nytt jobb är ju alltid hemska. Man kan ju inget och förstår väldigt lite... 
Så man längtar tills första halvåret är gjort så att man får fotfäste igen. 
Men - nu känner jag ändå när det dyker upp problem att jag kan lösa dem och sen bara informera om hur jag har gjort, det är skönt. 

Tomatplantorna växer så det knakar nu och första lilla tomaten visar sig. 
Jag tyckte att jag satte dem så tidigt och lät dem bli stora inne, men jag kunde ha satt dem ännu tidigare. 
 Hela trädgården växer fint och nu ser jag ju ännu bättre än förra sommaren vad som växer och vad som står bra. 
Jag ska gräva upp och flytta en hel del blommor, ta ner ett par tujor och fixa till lite. 
Det kommer att bli så bra när jag väl är klar. :-)
Trädgården här är så pass liten att man hinner massor på bara ett par timmar. 

Så, nu är det bara att njuta för fulla muggar! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar