Sidor

söndag 9 april 2023

Vi längtar efter bebisen!

Äntligen kom Arvid Nordqvists sommar kaffe! Det längtar man ju efter varje år och det smakar verkligen sommar! 
Och det var ju tur att man kunde trösta sig med det i veckan, för naturligtjäklavis fick vi mer snö!
Mycket mer! 
Man blir ju less som fasen. 
Samtidigt så gör det att det är ljust i skogen långt in på kvällarna vilket är kul! Så nu kan vi ta en skogstur även på kvällen! :-)

Turbohunden behöver ju öva på hundmöten och annat vilket gör att vi inte bara kan gå i skogen, men det är ju helst där vi är, både hon och jag. 
Det ÄR ju vackert som tusan! 

Men nu vill man ju ha lite vår!
Det är ju lätt frustrerande att värmen dröjer och att det ligger snö och is överallt. Det går inte att börja pilla i trädgården alls.
Jag har funderat på att åka och köpa tomatplantor, men inte kommit mig för. Men dom skulle ju må bra av att stå inne ett tag innan det är dags att plantera ut dem. 
Vi kommer att ställa ett lite växthus mot en vägg så snart det går att gräva. 
Även en ny postlåda står i hallen och väntar, men så snart vi ens tänker på att ta ut den, så fryser skiten på igen och det går inte att gräva. 
Jag får helt enkelt öva på att vänta. Det är jag generellt riktigt dåligt på! :-D 

Nåja. Nu kan man ju verkligen inte påverka något alls, så det är bara att bita ihop och dra på sig vinterjackan ett tag till! 

Nu är det så äntligen påsk och lite långledigt. Det behövde jag verkligen! 
Fy fasen vad det har varit mycket ända sen januari. Det rullar i expressfart vilket är kul! Jag hatar att vara uttråkad och ha för lite att göra. 
Men det måste vara lagom. Dock upplever jag att jag klarar ett högre tryck när jag får jobba på distans halva veckan. 
Jag får mer gjort hemma, river av massor under kort tid. Men jag vill vara på kontoret för att stämma av och prata med kollegor och får lite fler input på saker. 
Så att köra 50/50 tycker jag är jättebra. 
Jag skulle ha svårt att ha ett jobb där man måste vara 100% på kontoret igen. 

Vi är många som undrar vart tiden tar vägen. Rullar det inte snabbar och snabbare?
Jag tror att det hänger ihop med covid åren. Då stannade liksom vissa saker upp och livet gick långsammare. 
Det var tur tror jag att ingen riktigt fattade att det skulle ta nästan 3 år innan livet var mer normalt igen. 
Hade någon sagt det, då hade man nog inte njutit lika mycket av att kunna jobba hemma och inte umgås med folk. 
Nu tog man som ett halvår i taget, men det är som att två år är borta. Man är inte med i huvudet att det gått 3 år sen starten. 
Det är inte länge sen vi hade planeringsdag i januari och nu koordinerar jag saker vi ska göra i maj och juni. 
Sen går jag på sommarsemester. 
Poff! Det var nyss jul! 

Men - nu är det ju påsk och vi hade första påskmiddagen i huset. Som jag älskar vår matsal!
Alla får plats utan större problem. Och det är ju så kul att duka fint! 

Och det är så lättstädat efteråt! 
Man tror ju att ett stort hus ska vara svårare att städa och ta mer tid, men så är det inte. 
Nu när jag kan ha all mat i köket och vi äter i matsalen och sen sitter man i tv rummet, då blir det inte lika rörigt.

Vi fick också lite ovanligt värme helt plötsligt! +12 hade vi en sväng och det kändes ju som sommar! 
Fåglarna kvittrar och vi såg massor med citronfjärilar i skogen. 
Det kommer ju att komma kallare väder och mer snö, garanterat, men förhoppningsvis blir det inte vinter på samma sätt längre.

Lilfjant fick följa med på skogspromenad nu också. Hon har hittills bara fått gå korta promenader och en gång om dagen max.
Nu fick hon följa med på en längre skogspromenad och jag bar henne i de backar som var brant uppför. Men i övrigt fin hon springa runt nästan som vanligt. 
Hon blev ju helt slut efteråt och kommer troligen sova bort hela dagen. :-)
Men det är bra att hon får börja hänga på nu. Under tiden hon bara varit hemma har hon blivit jäkligt skällig åt allt som hon inte var tidigare. 
Ju mer hon är med ute ju tystare blir hon. 
Bella uppför sig så bra vid hundmöten nu och det lite ändrade träningssätt jag har har gett resultat vilket är jätteskönt. 
Hon kommer aldrig att gilla andra hundar och kommer aldrig att gå fram och hälsa, men hon kan vara i närheten och hon går att ha med på fler ställen nu. 

Det enda som är jobbigt nu, det är när vi går sent på kvällen och alla andra djur rör sig i skymningen, så som rådjur, katter och harar. 
Jiiises, då blir det livat! :-D Men det är en helt annan träning och sitter så djup i Bella. Hon vill döda dem!
Nu när det blir varmare och vi börjar vara mer ute på tomten, så kommer jag att börja vara ute och träna dem på tomten. 
Jag hann aldrig riktigt det när vi flyttade hit och nu larmar dom på allt och alla som går förbi. 
Det går att träna bort, men då måste vi vara ute. 
Sen är det ju också så att ju mer dom är ute, ju lugnar blir dom. 

Under familjemiddagen fick dom också var med nu. Jag har dom alltid i tv rummet med galler för, för att dom inte ska springa runt och hoppa på barnbarnen, men igår släppte svärdottern ut dem och det gick jättebra. 
Det är mest Lillfjant som jagar runt minsta barnbarnet. Hon är inte ett dugg rädd, men gillar ju inte att bli slickad i ansiktet och i öronen! :-D
Och jag är rädd att hon ska bli klöst av långa klor eller att hon ska ta i lite för hårt, så att Lillfjant markerar. 
Hon är snabb på att morra eller "bita ifrån" till tex Bella om hon ledsnar och så vill jag inte att hon ska göra. 
Bella bryr sig mindre, hon springer runt och nosar och går sen och lägger sig. Fjant ska vara mitt uppe i! 
Men det gick över förväntan och jag misstänker att de två minsta kommer att bli kompisar vad det lider. :-)
Du är det inte länge till vårt nästa barnbarn ska titta ut! Och det är tungt nu, usch vad jag lider med dottern. De sista veckorna är inte kul. 
Och vi längtar ju nu tills bebisen kommer, det är så spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar