Sidor

söndag 23 april 2023

Lite grönska redan

Det behövs inte mycket värme innan grönskan tittar fram.
Det växer så att det knakar överallt redan, trots att det blev kallt igen, precis som det ofta gör i april/ maj.
Som man stått och frusit vid valborgsbrasor! Man hinner liksom alltid få värme och sen bli jättebesviken när det börjar snöa! :-)
Men det är som det ska. 
Jag tänkte på det när jag byltade på mig igen för att gå med hundarna en morgon - att det är ändå rätt skönt för det blir en klassisk vår. 
Om värmen kommer i april, då blir det direkt sommar, ingen klassisk vår. 

Pionerna tittar fram i rabatterna! :-) Förra året hann jag inte se dem, för dom hade blommat ut när vi flyttade in. 
Det finns massor av rosor i trädgården, jag hittar fler hela tiden när jag krattar och röjer. 

Vid entrén fanns det en bänk med två rosor, en av dem är Nina Weibull- en av mina favoriter! 
Men man ska aldrig ha blommor dikt ann mot fasaden, så jag grävde upp dem och flyttade på dem.

Nu får dom bo tillfälligt utanför köket så hoppas jag att dom inte blir allt för ledsna av att bli flyttade. 

Den bänken ska också grävas upp och flyttas så småningom, vi vill ha en rejäl uteplats där utanför köket.
Här ligger solen på hela dagarna och det är mysigt tidig vår och sen höst, här äter vi frukost från att man kan sitta ute. 

Men först ska flera stora träd tas ner vid vägen och i stället blir det spaljé. Där ska jag sätta alla rosor jag hittar och kaprifol. 
Det blir bra. 
På andra sidan huset som ligger mest i skuggan blir det matplats och uteköket. Man vill inte äta middag i solen. 
Det är rätt mycket som ska göras, men nu är vi igång vilket känns jättebra. 
Staketet mot en granne är helt slut, så vi rev bort halva idag. Det ser för jäkligt ut, men snart är deras häck grön plus att vi ska sätta spaljé där också.
Men jag kan tänka mig att dom tänker "wtf!" när dom tittar ut! :-)

Det har regnat ett par dagar vilket har varit bra. Lite pollen har försvunnit och det har blivit grönare, det är jätte torrt i skogen märker man. 
Den här årstiden är ju ljuvlig och nu kommer lite ledighet. På måndag är man ledig och sen har vi tagit lite strödagar framöver där vi ska vara på landet och fixa är tanken. 

Och - det är 8 veckor tills jag går på sommarsemester! Va! Det är ju snart!
Vi tog ju tidig i år och det känns bra. Förra året hade vi jätte sen semester och sen flyttade och renoverade vi ju. Så någon semester blev det inte. 
Nu blir det skönt med semester från midsommar och tre veckor drygt. Sen jobbar vi ett par veckor och har en dryg vecka till. 
Det blir bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar