Sidor

lördag 1 april 2023

Långa vintern!

Alltså, man blir så glad av att vakna en lördag och solen skiner!
-3 förvisso och jäkligt massa snö, men sol! 

Det blev ju ett helt galet bakslag på vintern här i veckan. Kallt, halt och vräkte ner snö! Inte ok!
Vi hade ju precis fått första känslan av vår. Lite värme, näsan i solen, krokus och fågelkvitter. 
Så, vi var rätt många som blev lite deppade faktiskt! 
Det har bokstavligen "varit en lång vinter." Vi har haft snö sen tidig november.. det är lite ovanligt. 

Nu vill jag ha vår banne mig!
Nåja, den här veckan har varit rätt intensiv. Vi har haft flera event som kräver sitt pyssel. 
Ett av dem var min kollega ansvarig för och där tittade jag bara in. 
Måndagen började med en heldag utbildning. Den morgonen var inte kul. Först var man en timme minus direkt pga sommartiden, det var snöstorm och iskallt... bläh.
Men utbildningen var bra och härliga diskussioner. 


På tisdagen rev vi av ett informationsmöte, två årsmöten och valde in en ny ordförande. Kul! 
Det är en del pyssel och fix innan likande möten, mer än vad folk kan tro. 
Just här skulle det vara både frukost och lunch och i två olika grupper. Dvs vissa på plats skulle vara med på båda och vissa på bara en eller den andra. 
DET är inte helt lätt att få till så att folk anmäler sig till rätt ställen!
Så där gäller det att på ett ungefär veta vart folk hör. Ofta gör jag det, men nu har vi en hel del nytt folk som jag inte har koll på.
Så då måste jag och den som är ansvarig sitta och jämföra listor och kalenderinbjudningar. Sånt tar tid!
Men vi har gett upp att försöka få folk att anmäla sig rätt! :-D 

Sen hade vi en vanlig dag, som kantades av olika möten och sen åkte jag hem för att förbereda det andra eventet.
Som "bara" var frukost, men en massa prisutdelare, pristagare, bordsplacering, fotograf, blommor, diplom osv osv. 
Det är en del pyssel - men så kul! 

Tidigare år har det här eventet varit på kvällen med en sittande middag och underhållning, kul det också men ännu mer jobb. 
DEN bordsplaceringen brukar ge mig massa gråa hår! :-D
Nu körde vi frukost och då kunde vi pyssla kvällen innan med dukning osv. Skönt!

Nu bordsplacerade jag bara vinnarborden och bara det är ett pyssel utan dess like. Många vill tycka. :-)
Men nu har jag jobbat så länge att jag inte har problem med att sätta ner foten. 
Nu fick jag göra det till en person som är helt ny i sammanhanget och ville bestämma ditten och datten som faktiskt inte är dens ansvar. 
Så där fick jag förklara syfte, ansvar, varför det här görs och hur det brukar göras. Sen fick personen bestämma liiiite, men också veta att det här är vårt event och där bestämmer vi och våra samarbetspartners. Klart. 

Men det är hysteriskt roligt att stå en bit ifrån och se vilka krig det kan bli om hierarkier! :-D 
Sånt som jag sällan tänker på. 
Jag skiter i vilken position folk har, jag visar alla samma respekt och kommer man och vill vara "lite mer och bättre" än andra, då får man veta det, på ett vänligt och respektfullt sätt. 
Och det lustiga är att det ofta är folk i mellanläget och "på väg upp" som får dessa ryck och vill hävda sig. 
Sen när de riktiga direktörerna och cheferna dyker upp, då är dom helt annorlunda! 

Nåja, allt gick bra utan större missöden. Sen finns det detaljer alltid som man kan fila på. 

Men alla gäster var glada och nöjda! 

Det är inte ofta jag drar på mig klackar numer. :-) Det är ofta tofflor eller gympadojor, men nu slog jag till! 
Så skönt att den här veckan är över! 
Det är inte så att jag inte har jobb framöver också, men betydligt lugnare och mer efterarbete och lite ledighet när det kommer påskledigt osv. 
Jag ska bara ha en ledig dag på påsklovet, men kan jobba på distans hela veckan. Så skönt! 

Lilla Heidi har varit på återbesök hos sjukgymnasten också. 
Och hon musklar på sig bra. :-) Nu återstår bara besök hos veterinär och en ny röntgen om två veckor och sen ska hon få börja knata runt mer normalt. 

Nu ska hon göra en del balansövningar och jag fick tips om att köpa en balansplatta för människor för 300 spänn i stället för de man kan köpa för hundar som går på flera tusen! 

Sen fick hon pyttesmå vikter som hon ska ha på bakbenen när hon går promenader. Hon såg skitrolig ut när hon knatade runt med dem. 

Men hon rehabiliteras i rekrodfart!
Och jag har fått höra att det beror till stor del på att hon hade bra kondition och muskler innan. 
Det blir skönt när hon får börja följa med ut igen. 

Jag har också fått tummen ur och köpte en riktigt klipp till hundarna. Tidigare har jag använt makens en gammal rakapparat, men den rivs lite. :-)
Att klippa bakben/ rumpa funkar, men inte tassar. 
Nu klipper jag tassar ofta, så blir även kloklippningen lättare. 

Snön är ju inte kul längre och jag lider verkligen av att man snott en timme... Visst det blir ljusare på kvällen absolut!
Nu har vi varit ute vid 18-19 och ibland tom sett solen!
Och i fredags gick jag i skogen med Bella klockan 19, det är länge sen det gått att göra. Eller gå kan man göra, men man ser inget! :-)
Nu hittade vi solnedgången som var helt magisk!
Här, kommer jag att sitta ofta både tidiga morgnar och sena kvällar och njuta! 

På söndag ska vi träffa hundtränaren igen och berätta hur vår träning gått. 
Och det har gått jättebra!
Bella har lärt sig massa nytt och ändrat en hel del beteenden och samma har vi gjort! :-)

Vi har en spännande utveckling på båda hundarna vilket är jättekul! Inte kunde jag tro för två år sedan att jag skulle ha en ny hobby som är så rolig! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar