Sidor

söndag 1 januari 2023

Nya jaktmarker.

Så är vi då inne på nya året. 
Trots att man vet att det är mycket mörka dagar kvar innan det blir ljusare, att det blir både kallt och mer snö, så känns det ändå som att man är uppe på den där höga kullen nu. Man har gått i uppförsbacke hela hösten och vintern och nu står man högst upp och börjar halka neråt. 
Känslan är skön. 
Sen vet jag ju att när jobb och skola kommer igång, då försvinner januari i ett nafs. Man är ju redan drygt en vecka in i januari när allt drar igång. 
Vi firade väldigt lugnt. 
Äldsta sonen med familj kom hit. Lilleman har haft en efterhängsen förkylning sen juldagen och kände sig inte alls i form, så han höll sig på rummet. 
Fördelen med stort hus. :-)
Jag bytte ut juldukningen mot en mer nyårsanpassad sådan i silver. 


Jag hittade silverbollar och stjärnor på coop när jag kompletteringshandlade. :-) Toppen. 

Vi åt det klassiska; Toast skagen till förrätt, oxfilé och potatisgratäng till varmrätt och glass med färska jordgubbar till efterträtt.
Barnbarnen tyckte att efterrätten var klart godast! :-)
Dom orkade ganska länge, men åkte hem lagom till sovdags. 

Vi smög i mjukiskläder och tittade lite film och jäste. Galet mätt var man ju! 
Jag valde att sitta i tv rummet och titta på film med lite ljud, dvs lite pang pang och sånt och hundarna låg vid mina fötter. 
Det hördes lite fyrverkerier en bit bort men inget som dom brydde sig om. 


Vi var ute och kissade lite då och då och även då hördes lite smällare som dom inte alls brydde sig i. 


Strax innan 12 smällde det lite närmre och då fick dom smaka lite fiskbullespad, som jag matade från gaffel. Då brydde dom sig inte att det lät närmare heller. 
När 12 slaget kom var det ganska mycket smällare och då gick jag upp med dem där vi inte har stora fönster och la ut ett spår av köttbullar som dom letade upp och då gick det jättebra. 

Dom skällde ett par gånger, men inte av rädsla utan mer som vanligt larm när dom hör något ute. 
När grannen kommer hem och smäller med bildörren ger dom samma skall. Så då sa jag bara "nej, han får vara där, gå och lägg er" när det smällde lite sporadiskt efter 12 slaget. 
Jag var ute med dem en sväng vid 03 igen och då var det hur lugnt som helst. Så jag är jätteglad att vi flyttat hit om man jämför med där vi bodde tidigare. Där smälldes det i tid och otid veckan innan och hela nyårsdagen. 
Då går det ju inte att förutse och jobba på. 
Smäller det bara mellan säg 22 och 01 kan man hantera det på ett bättre sätt. 
Sen är jag övertygad om att om man själv håller sig lugn så går det bättre. Dom känner ens energi direkt. 
Minime var lite uppjagad och tycker själv att smällarna är lite obehaglig och hon fick gå till ett annat rum. 

Nåja, vi somnade tidigt och sov länge i morse. Men det är så skönt att vakna pigg och klar i skallen. Orka var bakis. 
Vi festade loss på en riktigt brak brunch innan vi klädde på oss och gick ut med hundarna. 

Vi gick till vårt favoritställe i skogen och hundarna fick springa av sig. Dom är så duktiga nu och håller sig precis där vi är och kommer direkt på inkallning. 
Bella är lite seg ibland och då är det bra att ha lina och korrigera henne på direkten. 
Idag såg hon en annan hund på håll, när hon själv stod uppe på en hög höjd och då skällde hon inte, utan markerade med hela kroppen att det var något. 

Vi gick på ett lite nytt ställe och hittade en stig vi inte gått på tidigare. Man kunde se nu att det är en helt galet fin plats på sommaren!
Väl hemma kikade vi på kartan och jag har nog hittat ett nytt ställe vi ska gå till. När man väl kommit in i skogen kan man gå hur långt som helst i skogen. 
Jag kommer inte ifrån att vi har så underbara områden att vandra i och att det helt enkelt finns nya jaktmarker! ;-)

Väl hemma tog vi tag i evighetsjobbet att gå igenom kartonger som ska rensas och endera slängas eller hamna på vinden. 
Vi har några sådana kan man säga....
När vi flyttade till radhuset från vårt stora hus, så packade vi ner mängder med dokumentation av olika slag och la i förrådet. Där har de legat. 
Maken har kartonger med minnen som han hade redan när vi träffades. Och sen har vi drivit ett par företag som det finns papper kvar från. 
Allt måste gås igenom och väldigt lite ska sparas. Vissa papper kan slängas medans andra måste "tuggas". 
Fördelen är att när det väl är gjort nu, då vet vi exakt vad som finns i de kartonger som ställs på vinden. 
Det är ett hästjobb, men ska ju göras. :-)

Jag vägde in mig i morse också. Vikt är egentligen inte viktigt, men det är ändå ett mått som är bra att ha med när jag vill göra en förändring. 
Det jag vill åt är mitt sockersug och sockerbeteende. Som inte är bra. 
Jag hade ju ett par år där jag inte åt socker alls. Allt synligt socker tog jag bort och det gick jättebra. 
Utan socker mår jag mycket bättre och går ner i vikt per automatik. 
Så nu river jag plåstret. Jag har några jobbiga veckor framför mig, men sen är det oftast över. 
Nu inför jag också att inget ska i munnen efter klockan 19. 
Efter ett par veckor blir det 18 och sen justerar jag även frukosten. Men i början måste jag var lite snäll med mig själv. 
Jag har satt ett mål till midsommar som är realistiskt. 

Måendet är en orsak, men jag vill också kunna ha alla mina kläder i garderoben. Och att dom sitter bra! 
Jag kunde inte låta bli att ta en REA runda till sista jobbdagen. 
Det finns så mycket som är "jag" just nu. Färgerna och fluffet. :-)
Jag gick in för att se om den klänning jag hittade tidigare, som inte fanns i min storlek, fanns där, men icke. Typiskt, den är så snygg!
Nåja, jag hittade en stickad kjol som är jättesnygg. 

Och en kofta som jag höll i redan dagen innan. Den är så mjuk! Blir perfekt att ha både vinter och sommar. 
Älskar färgen! 

En "läderkjol" som är utsvängd nertill och jättefin. 70% av! Som hittat! :-)

Även en tröja som jag har sen tidigare, men i annan färg fanns på rea. Den är också helt galet mjuk. 

Så nu har jag verkligen fyllt garderoben med råge och nu blir det inget mer. 
Men - jag har inte köpt ett plagg på drygt ett år, så jag unnade mig! :-)

Nu väntar en jobbvecka igen på 4 dagar. Det blir bra att hinna i kapp och verkligen vara förberedd när alla andra börjar jobba. 
Jag ser fram emot våren på alla sätt. Vi har mycket att se fram emot inte minst ett barnbarn till! :-)
Nu vet vi vad det blir, så nu kan man börja fynda små bebisplagg! 
Vi har haft en skön jul och nyårshelg - Välkommen 2023!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar