Sidor

torsdag 29 december 2022

Hejdå julmaten och välkommen 2023.

Så, julen är över och vi halkar mot nyår. (Bokstavligen! Jädrar vad halt det är)

Vi hade tänkt vara på landet i alla fall på nyårsafton, men så kände vi inte alls för att åka dit och värma upp ett kallt hus för ett dygn. Det kostar mer än det smakar så att säga..:-) 
Jag vet inte hur hundarna kommer att reagera på raketer, men hittills har dom inte varit så känsliga för höga ljud. Dom reagerar mer på skrammel och prassel.
När det smällts på håll når vi är ute så bryr dom sig inte så jag hoppas på att kunna hålla dem lugna även om det smälls mycket.
Jag ska förbereda med köttbullar, skinka och annat gott som dom aldrig får annars och så håller vi oss i sovrummet där deras trygghet är med musik på tv:n.
Blir dom uppjagade så får dom leta godsaker i min klädkammare. :-) 

Vi är bortbjudna men väljer att vara hemma där dom är trygga. 
Nu kommer äldsta sonen med familj på middag, deras barn är för små för nattsudd så det blir toppen.
Nästa år finns det risk för nyårsfest. :-) 

Jag jobbar alla mellandagar så det är skönt att vara hemma och inte stressa över det. 

Vi har fortfarande små fix att göra i huset men det går raskt framåt nu. Idag kom lampor till biblioteket och matsalen. 
Vi har lagt en order på fler byråer, bland annat till hallen, där vi vill ha en annan färg och den som står där behövs i matsalen och sen ett par till minimes garderob. 
Hon har försökt att få det att funka med klädstänger osv, men det blir inte bra. Så nu gör vi om. Jag fick ju in mängder i min klädkammare och hennes är dubbelt så stor, så det blir jättebra. 

Maken var iväg och beställde soffa och fåtölj till biblioteket i veckan också. Det var inte så lång väntetid som vi trodde och vi fick lite mellandagsreapris tom! 
Det ska bli så skönt att få alla rum helt klara. 

Jag var iväg härom dagen på lunchen för att göra lite ärenden och bland annat behövde jag nya hårtofsar så jag smet in på Kapp Ahl. 
Och där hade dom ju ett rea hörn. Ofta är det ju bara stora eller små storlekar tycker jag, eller sånt som inte gått åt på julen, men jag kikade lite ändå. 
Och hittade världens mysigaste tröja! Såå mjuk! (Det är vackrare brun färg än på bilden! :-))

Sen hittade jag denna underbara! Också mjuk och lång!
Blir så fin till tights eller smal kjol.  Tom mysig att ha på sommaren när det är kyligt. 

Jag kunde inte låta bli att köpa den här. Till våren blir den perfekt att ha som jacka, snygg till jeans eller helsvart under. 

Den här halsduken är magisk! Så mjuk och härlig. Går att ha som halsduk eller över axlarna när det är kyligt. 
Blir perfekt på kontoret i vinter när det är iskallt!


Jag hittade också en kjol som är skir och lätt. Mycket finare på riktigt. Svart under och grönt ovanpå. Passar till den bruna tröjan tex. 

Det var 50% på allt! 
Inte alls dumt! :-) Så nu är jag kittad hela våren. Jag fick ju även mjuka tröjor av maken i julklapp. 

Köpte jag hårtofsar då? Jopp! Rea på även dom! :-)
Så fina bruna färger, jag äskar dem alla!

Lite mysigt ändå att ha lite nytt när nya terminen drar igång. 

Nu går vi ju mot ljusare tid vilket är skönt. Det blir sakta ljusare varje dag och det brukar märkas i slutet av januari. 
Jag ser så fram emot våren i det här huset och trädgården! 
Det ska ju hända lite ute också och jag kände redan när vi flyttade in att det var perfekt att göra det på hösten och koncentrera oss på insidan hela hösten och vintern. Så när vi väl vill börja vara ute, då är vi klara inne. 
Flyttar man in på våren, då vill man vara på båda ställena samtidigt och det går ju inte. 

Maken och Lilleman ska bygga trall på en sida av huset är det tänkt. 
Där det är skugga blir det inget riktigt gräs och där vill vi ha utelök med grill osv. Då är det lika bra att lägga trätrall så att det är lätt att hålla snyggt. 
Och ju mindre gräs - ju bättre! :-) 
Under tiden dom pysslar med det åker jag, minime och hundarna till landet för att pyssla där.
Klippa gräs, fixa i trädgården och röja i husen. 
Jag har ju varit noga med att inte vattna trädgården senaste åren efter att jag tittade på Mandelmans. Vattnar man så får allt ytliga rötter och letar inte vatten djupt ner. 
Man skämmer bort växterna helt enkelt, vilket är dumt! 
Men, det gör att vi inte behöver dit för att vattna utan bara klippa gräs, vilket ju behöver göras varje vecka nästan innan midsommar. 
Midsommar blir ju där i vanlig ordning och då vill man ju att det ska vara hyfsat fint. 

Men det är härligt att trivas där man bor så att man inte hela tiden längtar bort. 
Det känns som att vi gått in i en ny era nu. De små är större och det kommer att kännas bra att stanna i stan när dom ska jobba eller vill hänga med kompisarna.
Det blir ett sommarställe igen. 
Och tanken är att jag denna sommar ska fixa så att vi kan börja hyra ut delar av ställer under sommarmånaderna. Men där är vi inte än.

Nu är det ju dags att summera året som gått, vilket inte blir lätt, eller jo, hela året har handlat om _huset_ juh! :-)
Och så lite pandemi och oro över krig på det! Så -klart. :-)
Men - det väntar en januari där jag ska styra upp maten och sockret, igen. Som så ofta, men nu måste jag. 
Det har varit ett fullständigt haveri gällande maten för oss alla hela hösten. Det har inte funnits tid eller ork att laga mat och vi har ätit väldigt i osynk med varandra och så har det blivit massor med hämtmat. 
Nu är det slut med det och 6 veckors matlista hänger på kylen.
Och jag ska ta bort sockret. 
Nu ska jag bli piggare och lättare! 
Så, välkommen 2023!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar