Sidor

söndag 25 december 2022

Julhelg

Så har vi firat första julen i huset! Vi snackar målgång delux. 
Lilleman påminde mig härom veckan att det var mitt mål. I januari sa jag att mitt mål var att fira jul i ett nytt hus. Eller, annat hus. 
Inte på landet och inte i radhuset och så blev det! 
Och det blev lika härligt som jag önskade. :-) 

Det är ett ljuvligt hus nu när det 90% klart inne. 
De sociala ytorna vi längtat efter finns här.
På sommaren är landet underbart, när man vill vara ute, men på vintern behöver vi dessa ytor. 
Vi började julafton med en hundpromenad. Kvällen innan regnade det, men på morgonen var det -6 och rimfrost.
Så vackert!
Vi anpassade tiden till barn som inte orkar så länge, gravida som inte orkar så länge och en farmor som skulle vara på två ställen under dagen, så vi samlades vid 13 och åt vid 13: 30. 
Det passade alla bra. Tonårsbarn äter ju frukost 13 lediga dagar.. 😉
Jag passade på att träna vofsarna med att först vara på en helt annan våning och sen i ett rum där dom såg och hörde allt men med galler emellan.
Både för att dom inte skulle jaga runt barnbarnen och för att dom skulle kunna ligga ifred.
Plus att det är en form av ensamhetsträning. 
Båda skötte sig finfint.
Bella taggar ner rätt fort och sov så sött. Heidi vill ju vara med, så hon satt på andra sidan och pep
Hon blev så lycklig när lilla barnbarnet petade in ett finger som hon kunde slicka på. :-) 
Bella hade utan problem kunna vara lös mitt i smeten. Lillfjant blir så till sig och hoppar runt och jag vill inte att barnbarnen ska bli rädda. 
Svärsonen var tomte och hade hittat en fin kostym.
Varken barn eller hundar blev rädda för honom som tur var! 

Det var så skönt att kunna duka upp all mat i köket...
Och sen äta i matsalen.
Att kunna duka dagen innan är ju guld! 
Här kommer det att dukas fint, ofta! 🙂

Lagom tills tomte skulle komma tände lilleman marschaller. 
18 stycken närmare bestämt.
Så fint! 
Vi drog in på klappar i år. Vi är så många nu att det inte går att gå bananas. 
Det blir dom små barnen som står i fokus. Sen är det ju kul att hitta den perfekta presenten till de vuxna men inte så många.
Böcker är ju alltid kul och nu har jag en fin hög som väntar.
Idag är det juldagen och den lataste dagen på året! 
Utan hundar kliver man ju inte ur pyjamasen.
Men med hund blev det en ljuvlig promenad och solen sken tom lite.
Vid flera tillfällen nu har rastgården i närheten varit tom så dom har fått springa av sig där.
Sen har jag legat i en hög och tittat på serier resten av dagen. 
Så skönt!
I morgon blir det middag hos svärmor och sen är det jobbdags igen. 
Men nu är det ju flera veckor som är lite kortare och jag har faktiskt en hel del jobb som det ska bli skönt att riva av i lugn och ro.
Jag hoppas att alla andra är lediga! :-) 

Vi har haft en sån skön helg, lugn och helt perfekt.
Hur mycket jag än älskar landet, så är det stressigt att packa ihop allt och alla för att åka ut och sen igen för att åka hem. Plus att vi ofta åkte någonstans på julafton.
Att få vara hemma på julafton och ha alla hör var magiskt.
Och att inte behöva släpa mat, barn och paket..
Så skönt.
Det här blev så bra. :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar