Sidor

söndag 4 december 2022

Sakta men säkert...

Det går sakta men säkert framåt! 
Just nu är det ju som det ofta är den här årstiden, massor med sjukdomar som far runt, så även målaren och målarens barn har varit sjuka veckorna som gått, vilket gjort att det stått lite still och tar längre tid än först tänkt.
Men, nu är matsal och tv rum färdigmålat. 

Vi valde en ganska mörk grå färg, som drar lite i lila och blått beroende på hur ljuset faller. 
Så snygg färg!
Hundarna var jättenöjda med att tv rummet möblerades klart häromkvällen. Dom har gått runt, runt och undrat var deras sovplatser är. :-)

Hallen utanför, trappen och hallen på ovanvåningen får en ljusare grå färg som även den drar i lite lila/blått beroende på ljuset. 

Hallen uppe ska målas i veckan som kommer, förhoppningsvis. 
Nu är det bara det gris rosa rummet kvar att måla! :-) Det som ska bli bibliotek (salong hävdar maken) 
Här ska vi ha två soffor och massor med bokhyllor. 
Först tänkte vi att det inte ska vara någon Tv här, men nu har vi ändå landat i att det blir en. 
I tv rummet har vi bara två fåtöljer och två sittpuffar och det är mer min och makens rum. 
Barnen har ju tv på sina rum, men ibland vill dom sitta nere och - ibland vill man lägga sig i en soffa och kika på tv.
Så nu offrar vi ett par höga bokhyllor där inne och sätter en tv där. 

Rummet ska målas petroliumblått. Det kommer att bli så snyggt! 
Målaren tipsade om att vi även kan måla bokhyllorna i samma färg om vi vill. Vi har tänkt svarta hyllor men det kanske blir jättecoolt om hyllorna ser ut att smälta in i väggen. 
Vi får se.
Vi kan måla rummet så mörkt, tack vare detta gigantiska fönster. Det är så vackert och släpper in så mycket ljus. 
I det fönstret ska jul byn byggas upp är tanken. Jag hoppas att rummet är klar innan dess. Det måste vara klart, för nu står alla kartonger som har stått i det här rummet i matsalen. 
Och då kan vi inte duka upp något julbord. 

Eldabutiken var här i fredags och installerade en insatts. Det ska bli så mysigt att kunna tända en liten eld här när det är kallt ute. 
Vi får inte elda än, utan en sotare ska hit och besikta och godkänna installationen. Men förhoppnings ska vi kunna tända första brasan på julaftons morgon! 

Men, jag har landat i att julen i år blir som den blir. Jag är nöjd med att barnen kommer hit, att vi hinner fixa en julgran och äter gott. 
Det stora pyntet får bli nästa år. Jag kommer att handla grejer på julrean till nästa år. Redan på juldagen reas ju saker ut. 
Jag har hittat jättefina tallriksunderlägg på Coop tex som jag vill ha, men eftersom att jag vill ha 20 stycken är det ju toppen om det är halva priset. :-)
Jag behöver inte heller ha alla likadana när jag ska ha så många.
Drömmen är ju att kunna dekorera öppna spisen så där överdådigt med granris och vackra kulor tex. 
Och att ha jättefint dukat på bordet på julafton, med små granar och massor med ljus. 
Det är något jag ser fram emot, att duka vackert på det enorma bordet. 

Man ska verkligen inte slänga något alls när man precis flyttat. Vi har landat i att spara det gigantiska bordet och nu har jag även övertalat maken att spara alla stolar också och renovera dem. 
Dom behöver skruvas åt och få nytt tyg och lite annat. Men dom är jättevackra. 
Målaren kan måla om även dem om vi önskar. 
Han ska hit nästa sommar och måla om trappan, den ska bli lika grå som köket är tanken vilket kommer bli jätteläckert.

Men, när det är målat inne nu, då är det bara trappan och lilla badrummet som är kvar att fixa.
Lilla badrummet får vänta. Vi klarar oss med en dusch har vi märkt, huvudsaken är två toaletter. Det badrummet vill vi dessutom göra helt själva och bara ta in proffs på kakel delen. 
Där vill vi ha en duschkabin vilket gör att vi bara kaklar golv och ovanför handfatet. Resterande del ska målas i en skön färg. 

Sen är vi klara inne. 
Ute ska vi tvätta och måla taket. Ja inte vi då utan en firma vi fått offert från. De ska laga några små delar vid en nock först, sen tvättar dom av taken och målar det svart. Sen håller taket i en 15-20 år till!
Topp ju!
Dyrt, men betydligt billigare än att byta taket. 
Sen vill maken bygga trall runt stora delar av huset, så det ska väl göras lite bit för bit. 
Vi har köpt en bubbelkopp av svågern som ska gräva pool så den har vi förberett för, så den ska ställas på plats framåt våren. 
Långsiktigt vill vi glasa in en uteplats som är på skuggsidan utanför matsalen. Det skulle vara galet najs. 
Jag ska rensa och klippa ner i trädgården och flytta lite växter från landet hit. 
Det går att ta massor med rötter och skott från allt jag har där och sätta här. 

Jag får frågan om landet jätte ofta. Ska vi sälja det nu? 
Och nej, det ska vi inte. Än. :-) 
Jag har lärt mig genom livet att man inte kan veta vart livet tar vägen helt enkelt. För 3 år sedan skulle vi inte köpa hus här, utan flytta ut till just landet. 
Men sen händer saker som gjorde att vi insåg att vi inte skulle kunna flytta ut så tidigt som vi tänkt. Att vi nu kan jobba mycket på distans underlättade ju rejält, men andra saker gör att det inte går. 
Och då landade vi ju i att vi inte pallade att sitta i det där radhuset och längta till landet hela tiden. 

Just nu är det ju dessutom inte läge att sälja något alls! Vi skulle aldrig får igen vår investering där nu, inte en chans. 
Och vi vill ju vara där men inte lika ofta som tidigare. 
Tanken är att rensa upp lite där, göra det lite mer neutralt och hyra ut det när vi inte är där. 
Vi kan tom tänka oss att hyra ut det på lång tid. Vi ska bara landa i om det är de små husen, det stora eller alla tre. 
Och det är inte gjort i en handvändning, det behövs tid att rensa och fixa så att det går. 
Hyr vi ut ett par veckor på sommaren, då behövs en annan förutsättning än om vi ska långtidshyra. 

Så, vi ska landa lite i det och se hur vi gör. 
Vi kommer att vilja åka dit ut och vila nu också. Hade inte elpriserna varit så galna, då hade vi garantera åkt ut var tredje helg eller så nu också. 
Och tanken är att var där på nyårsafton för hundarnas skull. 

Men, nu ska jag försöka fatta att julen inte är så långt bort. Jag ska riva av den galna jobbveckan som kommer - sen kanske jag kan börja tänka jul.. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar