Sidor

söndag 22 januari 2023

Januari flyger iväg.

Jösses vad dagarna rullar iväg. 
Det är bara måndagar och fredagar tycker jag. :-) Tiden går ännu fortare när man fått in rutiner på hur och var man jobbar.
Om man tar dagen och tiden som den kommer tror jag att tiden upplevs som långsammare?
Jag har ju två dagar ganska fast som jag jobbar på distans. Måndag och fredag. Ibland åker jag på annat på måndagar men oftast inte. 
Och det är skönt. Sen är jag alltid på kontoret tisdag, torsdag och onsdagar kan vara lite båda. 
Men efter som rutinen är sådan så blir det ganska "det här gör jag den här dagen" både på jobbet och hemma. 
Är jag på kontoret då är middagen något som går hyfsat snabbt att svänga ihop eller som Lilleman eller maken kan påbörja. Ingen av dem orkar med något mer avancerat på vardagar. :-)
Jobbar jag hemma gör jag annan mat, för då kan jag ju fixa något på lunchen, som jag går ner och ställer in i ugnen strax innan arbetsdagen är över. 
Beroende på var jag jobbar går jag på lite olika promenader med hundarna och lite olika tider och det har dom nu lärt sig! :-D
Dom vet när det är dags för mig att åka iväg och jobba. Då går dom direkt upp och lägger sig när vi kommer in och jag byter kläder. 
Är det inte en åka iväg dag, då lägger dom sig på kontoret direkt. 
Jag är rätt övertygad om att Bella kan klockan.... 

Nåja, det är ju bra att tiden rullar iväg - nu vill man ha mer ljus! 

Vi har fått upp gardiner även på bottenvåningen nu. Och lite lustigt är det för både gardinerna till tv rummet och biblioteket köpte jag innan vi ens flyttat in och ett par redan innan vi köpt huset! Men de passar ändå. 
Jag har dock behövt sy upp dom rejält. Och vilket pill det är... 

Men det är skönt att ha dem på plats för hela huset blir mjukare. 

Ljuset är som sagt på väg nu, det märks! Är det inte mulet, så är det ganska ljust framåt 8 nu vilket är stor skillnad från innan jul. 
En av morgnarna fick hundarna springa av sig nere vid sjön och det var så krispigt och vackert. Solen var helt rosa när den gick upp. 
Magiskt! 

Även kvällarna är ljusare vilket är skönt. 
Jag har tom varit ute på lokal, mitt i veckan! Det är inte vanligt! :-)
En fd kollega har det lite trassligt och ska dessutom flytta till en annan del av landet, så jag passade på att träffa henne innan hon drar. 
Mysigt. Hon har varit en viktig person för mig när det var som tyngst för ett par år sedan så det är ledsamt att se att hon har det jobbigt nu.
Men, det kommer att bli bra det också tror jag. 

Det är en cool plats, men maten var lite sisådär får jag säga. Men vinet gott! :-)
Lite tveksam var jag till att dricka vitt, lite sötare vin, men det gick bra. Däremot tog jag ingen efterrätt, vilket också gick riktigt bra. 
Det är så skumt att jag inte alls lidit av att sluta äta socker den här gången. Jag är inte sugen och jag "saknar" inte belöningen heller liksom. 
Jag klarade tom att köpa munkar till barnen häromdagen, ställa dem i kylen och inte ens vara sugen på dem!
Mycket beror det på att jag redan känner att jag mår så mycket bättre och är piggare. Och -3 kg på vågen sen nyår är inte heller illa. 
Det blir ju lätt så i början när man skärper till sig, man släpper vatten och de "lätta" kilona, sen blir det svårare när man väl gått ner lite. 
Men det är skönt att jag gått ner lite i vikt utan att kämpa det gör att det är ännu lättare att låta bli. 
Jag äter frukost, lunch och middag och äter inte direkt små portioner. 
Det har blivit lite chips och ett par glas vin på helgerna och ändå går jag ner i vikt!
Dock håller jag stenhårt på att inte äta något efter 18 eller innan 9 och det känns skönt i kroppen. 

Jag har också yogat varje dag sen nyår. Bara 5-10 minuter, men det känns också otroligt bra. Jag har haft ont i en höft länge, varit till naprapat och hållit på. 
Nu plötslig märkte jag att jag kan sätta mig i skräddarställning och det gör knappt ont! Jag kan dra på mig en strumpa som förr osv. 
Så man ska inte underskatta yoga! 

Även Vovsarna ska styras upp nu.
Efter allt renoverande och inredande har jag nu mer tid även för dem.
Idag träffade Bella en blivande hundpsykolog minsann! Jag såg i en grupp att hon sökte träningshundar för sitt skolarbete. 
Och nu blev Bella utvald och vi ska främst få hjälp, förhoppningsvis, med hennes rädsla för andra hundar. 
Hon är reaktiv, men främst rädd. Jätterädd. Och hon har ju blivit jagad av stora lösa hundar så det är inte så konstigt. 
Andra saker jobbar vi ganska framgångsrikt med. Nu struntar hon oftast i bussar, bilar, cyklar osv. Andra hundar som inte är lösa går också rätt bra. 
Dock måste vi jobba på vaktandet här hemma. 
Här sitter hon ofta och jädrar om någon kliver in på tomten! 

Och där är jag lite ambivalent. Jag vill att hon ska skälla om någon kliver in. Det är grymt effektivt även om hon är liten, folk stannar upp.
Men jag vill att hon tystnar när jag säger till så det får vi öva på. 
Hon är ett känsligt gostroll! 🙂


Som den här lillskiten! Men hon är ingen hund, hon är ett levande mjukisdjur.  Hon skrämmer ju precis ingen när hon skäller, det är mest irriterande. :-)
Hon är heller inte rädd för någon eller något, så det behöver vi inte jobba på. 

Det är helt galet vad man hinner med när vi inte åker ut till landet var och varannan helg. Men - nu längtar jag ut dit. 
Så fort man börjar känna lite vårvibbar (trots minusgrader just nu) så längtar jag ut. 
Det är dags att åka och köpa tomatfrön och tomatplantor snart. Här har vi ju perfekta drivfönster! :-)

Nu är det inte många dagar kvar i januari. Härliga tider! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar