Sidor

lördag 14 januari 2023

Energitjuvar och ljusare dagar.

Jösses vilken rivstart året fick! 
Det känns som att alla varit igång flera veckor, tom barnen tycker det. 
Jag jobbade ju alla mellandagar vilket var skönt, huvudet var inte helt avstängt när vardagen kom, jag kan bara tänka mig hur kollegorna känner det som varit långlediga.
Jag har suttit i tre planeringsmöten  i veckan och nu är det fullt ös ända in i maj. Helt sjukt. 
Kalendern var tom i måndags. :-D 
Det är riktigt skönt med helg nu... 

En liten chock blev det också att få tiden att räcka till på morgonen. Det har ju varit några veckor där jag bara jobbat hemma. 
Nu är det minutschema på morgnarna för att hinna gå ut med hundarna, göra mig själv i ordning och lite då och då skjutsa barnen till tåget. Dom tar för det mesta bussen, men ibland blir det förseningar som gör att det sen skiter sig med tågen. 
Oftast åker dom med maken som ändå drar den tiden. 

Ibland får jag frågan varför det bara är jag som går ut med vovvarna, men morgnarna är mina. 
Hundarna är mina, huvudansvaret är mitt och jag visste när jag köpte dem att just morgnarna lär ingen annan gå ut med dem. Och jag kan heller inte tvinga någon till det, beslutet att köpa dem på gott och ont, var mitt. 
 
Alla andra är sjukt morgontrötta och har fullt upp med att komma iväg utan större störningar :-)
Jag är morgonpigg så mig gör det inget och det är mest på vintern som det är tungt att gå ut när det är så mörkt och blött.
Jag längtar till vårens ljusa morgnar med varma vindar. :-)

Sen är det skönt om mina möten när jag är på kontoret inte börjar innan 9 och det gör dom sällan. 
Oftast är jag klar så att jag vickar av barn vid tåget och är på kontoret strax efter 8. 
Hudarna lägger sig och sover efter att vi varit ute, så det är ingen idé att stanna hemma längre för deras skull. 
Jag passar på att åka när dom är lugna. 
Sen på dagen och kvällen, då går dom andra ut med dom efter behov. En dag i veckan ca åker jag hem på lunchen och går med dom en sväng. Men oftast klarar dom sig tills Lilleman kommer hem och släpper ut dem. 

Det går framåt i huset, det är bara detaljer kvar nu! 
Vi har äntligen fått soffan och fåtöljen! Weee!
Det gick snabbare än vi trodde. Så skönt att äntligen ha rummet klart och kunna sitta där och titta på tv också. 
Det är bara gardiner som ska upp här nu. 
Jag älskar spegeldörrarna i huset!
När vi var på visningen blev jag helt förälskad i dem! De ger huset en så speciell känsla. 
Det är samma dörrar från hallen in till matsalen också. Maken ville lyfta av dem men jag vägrar! 
Och nu har han också insett att dom är rätt bra. 
Det är skönt att kunna stänga dörren in hit om det är full rulle i matsalen. Och de till hallen är sköna att kunna stänga också.
Om inte annat när man steker och grejar i köket. 
Brandvarnaren sitter i taket i matsalen och är galet känslig! Så steker man något så måste man stänga dörrarna för att larmet inte ska gå. 

Hundarna gillade också soffan! :-D 
Vi har lagt ut filtar för att inte håra ner dem helt direkt. Men det är ett bra tyg som går lätt att dammsuga av. 
Jag har också beställt nya canvastavlor. 
Det var storrea, så jag beställde 7 tavlor till priset av en tidigare. Inte dumt alls. 
Jag gillar att ha foton som inte är så "korrekta" utan mer från livet. 
Bröllopsbilderna på de vuxna barnen är så fina tycker jag. 

Och härligt att dom gifte sig på landet båda paren! :-) <3
Bilderna är tagna nästan exakt på samma plats. 

Nu ska vi hänga trappan full av härliga fotografier. 
Först då är hemmet klart.
Gardiner ska upp i tv rummet och matsalen också, sen är det klart!

Det är som sagt blött, grått, mörkt och smutsigt nu. Fy attan. 
Alla jag träffat i veckan har gnällt över att det är så mörkt och tungt. Jag tänker ändå att vi går mot ljusare tider. 
Det märks när man åker hem vid 15:30 nu att det är ljust. Så var det inte sista dagarna innan jullovet, då var det bäcksvart redan vid 14.
Det är härligt att det märks varje vecka nu även om ingen sett solen på evigheter. 

Hundarna blir galet smutsiga. Tassar och mage torkar vi varje gång dom varit ute, men sen måste dom ju badas. 
Heidi gillar det ganska bra just under duschen, men sen är det inget kul. Pälsen suger åt sig som en svamp. :-)
Men hon är bra söt!
Det känns ändå bra att allt dragit igång nu. 
Man ska harva sig igenom januari och februari, sen brukar det kännas bra. Det blir ljusare längre, men också ljusare per se. 
Jag ska sätta tomater, jag vet precis vart dom ska bo här i huset! :-)
Det ska bli kul att städa och röja i trädgården också. Den är liksom så liten om man jämför med landet. 
Här kan jag få det kanonfint med ganska små medel. 
Jag ska dela flera rosor på landet och flytta hit. Även flera kaprifoler och klematis ska delas och tas hit. 
Vilken lyx att kunna fixa runt i trädgården varje kväll. 

Jag har förstås planer för landet också, men där är det mer underhåll. Det blir bra att dela på lite växter för det har ju vuxit över alla bräddar. 
Och det längtar jag ju efter, att ha en långhelg där i vår och fixa i trädgården. Jag har lagt en hel del semesterdagar under våren, för att förlänga helger så att jag kan vara där ute medan det grovröjs i trädgården här. 
Jag kan ändå inte göra något innan det är dags för finlir. 
Det finns liksom att göra hela tiden, men det är skoj. Jag blir lätt uttråkad!

Men det är så skönt att ha koll på det mesta just nu. 
Jag har ju gjort matlistor för flera veckor som vi håller oss till viket är så skönt!
Idag har jag också inventerat frysarna och skrivit listor på vad som finns där. Man öppnar ju lådorna och ser det som är högst upp. 
Men vad som är på botten hinner man ju glömma bort. Men nu har jag skrivit ner allt, så att jag inte behöver fundera. 
Så skönt. 

Det är rätt galet hur mycket det betyder att trivas där man bor. Både i själva huset men även omgivningen. 
Man måste ju inte nödvändigtvis bo i hus, utan även annan form, men att man trivs är otroligt viktigt, det märker vi nu. 
Att trivas "sådär" gör att man tappar energi. 
Man måste känna "gud så skönt" när man kliver in hemma. Jag är en hemmakatt och det gör ju att hemmet är oerhört viktigt. 
Jag fattar nu hur mycket energi det tagit att hela tiden längta bort, till något annat. Att inte kunna landa där man är utan jämt ha den där gnagande känslan. 
(Och det gäller även annat tänker jag, relationer, jobb osv. snacka energitjuvar! )
Frustrationen när vi varit på landet, där jag verkligen vill vara och så går inte det. Man måste hela tiden lämna. 
Och att åka fram och tillbaks har tagit sjukt mycket tid, det märker vi ju också nu. 
Vad vi hinner med på en helg är galet, när vi inte åker någonstans. 

Så, det har vi landat i hårt gällande landet, ska något göras där, då måste det göras när vi är där en längre period. Att starta upp något som hela tiden måste avbrytas går inte. 
Som tur är så är vi ju klara där nu och det ska "bara" underhållas. 

Så helgen började med en lång härligt promenad i skogen med hundarna. Vi hittade en ny stig idag igen!
Minime ska till tandläkaren, vi ska leta fönsterlampor till biblioteket och matsalen och hänga gardiner. 
Söndagen ska jag vara barnvakt åt barnbarnen en sväng och maken och barnen ska hälsa på gammelgammel farmor.
Jag hoppas på lite sol, så att jag kan städa upp där vi har veden. 
Som sagt, man hinner massor när man "bara" hänger hemma! 
Jag älskar vårt Dallashus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar