Sidor

torsdag 30 juni 2022

Varmt som i spanjucken!


Jösses! 
Vilken tur att vi inte bokat någon utlandsresa! 
Det behövs inte, vi har spanienvärme här hemma! 
Vi har haft 27-29 grader och toppade med 30,1 i början av veckan. D⁸å gick jag och badade! 
Utan tvekan rakt ner i blötan som ligger runt 20 nu.
Så skönt och så lyxigt att ha gångavstånd till havet.
Jag såg i en grupp att det var totalkaos vid det bad vi brukar besöka i "stan".
Även det blir så skönt i nya huset. 5 minuter genom skogen till badet.
Jag nyper mig i armen faktiskt.

Hundarna har inte haft kul i värmen.
Heidi klarar det bäst och ligger ofta ute i skuggan.
Bella vill vara inne och lägger sig ute sent på kvällen.
När jag satt och jobbade testade jag att lägga på henne en fuktig, kall handduk och som hon njöt!
Hon var riktigt varm och låg efter morgonpromenaden, trots att vi gick klockan 7. Det var 23 grader redan då.
Men efter att hon legat ett par timmar under handduken, så piggnade hon på sig rejält.
Heidi lägger sig på kylmattan utan problem.
Häromkvällen duschade jag dem svalt. Man  får ha koll på dem, små hundar blir snabbt överhettade och uttorkade.

Vi jobbar båda ett antal veckor till, men ändå känns det lite som semester.
Att vi kan jobba från landet, det är få möten och allt går lite långsammare gör att det inte känns som vanlig vardag.
Jag försöker lyxa till frukostarna och äta färska jordgubbar när det finns. Så gott! 
Det blir en märklig sommar men samtidigt kommer den att kännas lång.
Vi "flyttar hem" till stan på söndag för Lilleman börjar jobba. Vi vuxna jobbar 3v till oxå och under den tiden ska radhuset packas ner.
Samtidigt vill vi ju göra lite kul saker, så ett par kvällar får vi lämna packandet och åka för att bada eller äta gott.
Men det gör ju att sommaren blir lång. När man i huvudet känner att sommaren är slut, då börjar semestern. 

Jag har nya planer för semestrarna framåt nu när vi inte behöver anpassa oss till skolloven längre.
Jag vill vara ledig i maj, långhelger, för då vill man vara i solen och trädgården behöver fixas. Då växer allt gräs! 
Plus att man är trött allmänt.
Sen vill jag vara ledig lite innan och efter midsommar, då har det senaste 5 åren varit kanonvarmt.
Sen kan jag jobba ett par veckor och sen vara ledig i augusti till en vecka efter skolstart för att få koll på livet innan allt drar igång.
Kanske ta en weekend med maken på slutet. 
Det är så skönt att ha snart vuxna barn! :-) 

Nu har nästan alla rosor slagit ut och det är så vackert så det är inte klokt.
Nu blommar även klätterhortensian för fulla muggar.
Det ser ut som att våra hasslar blommar. 😁
Och även björken där kaprifolen gått bananas.
Jag kommer att ta med mig en jättebukett när vi återvänder till stan. 
Det är tjatigt, jag vet, men det är svårt att tänka på annat än flytten och nya huset nu.
Jag har nog aldrig längtat till en flytt så här mycket.
Och då har jag flyttat massor i mina år.
Vissa ställen har jag trivts bättre på än andra.

Jag bodde i en terrasslägenhet med x:et innan vi separerade. Den lägenheten var magisk.
Jag ville bo i hus, men det ville inte x:et, inte ens radhus, så kompromissen blev lägenhet med stor terrass. 
Där odlade jag och den var jättebra planerad.

Sen när jag träffade nuvarande make så frågade han vad mitt drömboende var. ( jag bodde då i lägenhet och han i radhus) 
Jag sa förstås hus med trädgård och det såg han till att vi kunde köpa. 🙂
Och vårt första hus var galet gulligt med en underbar trädgård.
Tyvärr kunde vi inte bo där speciellt länge pga en familjetragedi som gjorde att vi behövde flytta till andra sidan stan. 
Huset vi flyttade till då var tillräckligt stort och låg nära tåget som mina då lågstadie/mellanstadiebarn skulle åka till skolan med.
Charmigt var det inte.
Plus att planritningen var helt felvänd. Sånt man upptäcker när man bott en stund. 
Och det låg i skuggan. Det gör vi inte om.
Radhuset köpte vi när äldsta sonen flyttade.
Det låg i söderläge och har en underbar utsikt.
Lagom stort, billigt och praktiskt.
Vi var slitna, utarbetade småbarnsföräldrar som behövde lugn och ro och en minimal gräsmatta. :-)
Och nu har radhuset gjort sitt.
(Vi budade på ett hus i närheten av radhuset för ett par år sedan en och vann budgivningen, tanken var att sälja landet för huset låg så pass lantligt, men i sisya minuten ändrade vi oss och byggde två gästhus på landet i stället)
Men nu- nu är vi redo för ett nytt ställe och det kommer att bli en nystart på så många sätt.
Vi lämnar en hel del bakom oss och skapar nytt. 
Och det kommer att bli juvligt.
Bara 14 dagar kvar nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar