Sidor

lördag 25 juni 2022

Väntan är olidlig!

Ja, det är ju det där med att ha trädgård som inte kräver jobb framöver. :-)
Vi grävde ju en damm för två somrar sedan. Jag ville ha en liten, maken grävde en stor. Alldeles för stor. 
Sen hittade vi inte rätt pump och växter.
Vi gjorde om den flera gånger innan jag ruttnade och fyllde igen mer än hälften och lämnade en liten "pöl". 
Men även den behöver ha en pump för att vattnet inte ska stå still. Jag fick en gammal av en granne, men den gav upp rätt fort. 
Och sen kom ett bröllop och en höst i vägen. 
Nu har jag tömt den på regnvatten flera gånger, för att det inte ska bli en myggfabrik och för att hundarna inte ska dricka det stillastående vattnet. 
Men sen kom jag fram till att jag inte kommer att hinna sköta en damm, ens så här liten framöver så jag åkte och köpte blomjord och blå blommor! :-)
Nu får dom symbolisera vatten och fjärilarna får mat. En bra kompromiss! :-)

Det blev inte bara blått. :-)

Det känns bra att ha rationaliserat bort dammen. 
Även att slippa ha koll på att barnbarnen inte druttar i. Det har varit flera drunkningstillbud senaste veckorna med barn som ramlat i närliggande poler. Usch!


I växthuset växer det som aldrig förr! Krassen har tagit sig rejält.  Likaså tomaterna som jag planterat om flera gånger. 


Zuccinin växer också så att det nästan syns!

Finns det något gulligare än tomatblommor? Och sen när det kommer yttepytte tomater! 


Det ser ut som att alla rosor kommer att slå ut samtidigt också, kanske lagom till midsommar? Det vore härligt att kunna binda kransar med bara egna blommor. 

Det har varit lite åska och åskskurar även senaste dagarna, men nu när det verkligen sommar!
Så härligt!
Det gäller att vara ute med hundarna tidiga morgnar och sena kvällar när det inte är så varmt. Bella framförallt lider av värmen. Skumt för hon är ju vit och borde inte dra åt sig värme lika mycket som Heidi. Men Heid lider inte lika mycket.
Hon kanske har mindre underull? Nåja, söta är dom små liven och som dom trivs på landet!
Det är så skönt nu när dom är lite äldre, för vi kan sitta inne med båda dörrarna öppna så att det blåser igenom huset och dom ligger kvar inne. 
Förra sommaren kunde man inte lita på att ingen drog. :-) 

Dom kommer inte att gilla att vi ska vara i radhuset snart igen och länge!
Tur att vi kommer att kunna vara i huset ett par timmar varje dag så att dom får springa av sig. 

Nu är det spännande väntan för oss alla. Dagarna går lite för långsamt, samtidigt som jag ju vill hinna njuta av sommaren och värmen också. :-)
Men nu har vi fixat och grejat på landet så att allt är tipp topp. Jag kommer bara att behöva åka ut för att klippa gräs och plocka ihop en stor bukett blommor. 
Och det är ju bra, för jag har redan lite lätt stress över att packandet ska ta längre tid än jag tror. 
Jag inser att jag kommer att gå i typ samma kläder hela sommaren, för alla andra kläder ligger i soppåsar i nya huset! :-D

Det har varit en otroligt långt väntan på detta hus! Nästan som en graviditet! :-D (men bara nästan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar