Sidor

lördag 25 juni 2022

Midsommar!

Midsommar! 
I år blev det verkligen sommar till midsommar. Otroligt varmt och fint. Inte ett moln på flera dygn. 
Idag på midsommardagen har vi 29 i skuggan. *phju*
Jag är så glad över att vi inte behöver packa ihop oss och åka til. stan som många andra idag...

Jag brukar binda kransar till midsommar, men gjorde inte det i år. I stället så gjorde jag små söta bordsdekorationer av det som fanns i trädgården och en bukett köpta, blå blommor. 

Blåklint fanns inte att få tag på och mina har inte slagit ut än. 
Det är ju så vackert med riktiga fräscha blommor. 

Det var varm redan kvällen innan så svetten rann när vi slog upp tältet. 
Men det var otroligt skönt att verkligen ha det på plats för att få skugga. 
Även om vi kan sitta på altanen under markiser, så blir det varmare där då det inte fläktar lika mycket. 
Ute på gräsmattan kan det blåsa lite vilket gör det betydligt svalare. 

Sen var det gott med jordgubbar och yoghurt innan jag kröp i säng. 

Jag var uppe ganska tidigt på midsommaraftons morgon och gick ut med hundarna medans det var svalt. 
Det är jättejobbigt för dem när det är så varmt, det blir tidiga morgnar och jättesena kvällar. 

Sen dök vår lilla unga familj upp. Nu är det fart på minsta barnbarnet. Hon kryper i raketfart och reser sig och går utmed möbler. 
Lilla vovven var kul. 
Jag är noga med att hålla hundarna lugna runt barnen, så att dom inte blir rädda. Det behövs ju så lite för att dom ska bli rädda, så det får inte hoppas eller skällas runt dem.

Vi åt lunch som alltid är så himla gott! 
Sill, lax, färsk potatis och annat jox. Älskart! 

Klockan 14 gick alla ner till ängen för att fixa stång och förbereda. Stora dottern spelade gitarr tillsammans med en kille på bas och en tjej som sjöng. Dom höll i själva dansandet runt stången. 
Jag stannade hemma i skuggan med minstingen och hundarna. 
Det är ju helt öppet på ängen dom är på och strålande sol. Lilleman fick komma hem och hämta ett parasoll efter en stund för att dom höll på att svimma av.

under tiden alla var där, så förberedde jag lite kalasande. Hängde upp ballonger och fixade fika för vi firade barnbarnet som fyller 4 år om ett par dagar. 

Svärdottern hade gjort tre tårtor som hon hade med och dom var som alltid löjligt goda!

Vi fikade och sjöng för honom och han fick mängder med roliga paket. 
Sen firade vi svärmor lite, som fyller 75 i dagarna också. Vi ska iväg och käka med henne på söndag, men ville ändå uppmärksamma henne lite nu. 
Hon fick bland annat en ros av oss, som hon snällt måste märka ut vart hon gräver ner, för när hon sen, någon gång säljer huset, då kommer vi att gräva upp den! :-D 
Om jag hinner innan svägerskan, som inte var helt säker på att den ens skulle hamna hos svärmor utan kanske skulle ligga kvar i hennes bil. :-)

Vi grillade och åt jättegod mat, innan det var dags för lilla familjen att åka hemåt. Barnen orkade oväntat länge med tanke på värmen.
Lillstumpan hade svårt att sova någon längre stund, när det lektes, åktes fyrhjulingar och hundarna skällde med jämna mellanrum.
Det blev ett par kortare svängar bara, så hon somnade nästan direkt dom satte henne i bilen. 
Gullrumpor!

Vi andra satt kvar ett tag, men det blev en väldigt lugn kväll. Våra "ungdomar" gick vidare till en granne, medans jag och maken faktiskt gick och la oss ganska tidigt. 
Så skönt att vakna idag och vara pigg och inte ett dugg bakis. 

Våra tonåringar tog det ju också väldigt lugnt. Det är väl sista året som Lilleman nöjer sig med att fira med bara oss utan att ha någon kompis eller tjej på plats. :-)
Nästa sommar ska han ju faktiskt börja andra året på gymnaiset!

Idag sov vi ganska länge. Jag var ut med hundarna tidigt, bara ett varv på tomten, men sen somnade tom dom om. Dom sov som klubbade hela natten och ytterligare ett par timmar. 
Så, vi fick gå en riktigt kort vända med dem och håll oss i skuggan. 

Sen blev det brunch på gårdagens mat. Så gott! Nästan godare än kvällen innan. :-) 
Det är ännu varmare idag än igår. Helt otroligt.  

Man gör inte många knop!
Hundarna ligger i skuggan och flämtar. 

Minime har varit ett par svängar och badat med en kompis. Det är kallt, men dom hoppar ju i ändå. 
Den lilla familjen åkte till svärmor och doppade sig efter att dom försökt hitta en badstrand. Det var fullproppat överallt idag och fanns inte en p- plats att finna. Förstås.
Då är det tur att gammelfarmor ännu inte sålt sitt hus, med pool, så att dom kan bada där. :-)

Så, vi har haft en ljuvlig midsommarhelg. Och jag nyper mig faktiskt i armen över hur jäkla bra vi har det!
Jag är så tacksam över att vi har detta ställe och även kan flytta i ett hus snart, där vi har nästan som här, med bad runt hörnet och skog i närheten. 
Nu gör vi så lite vi bara kan, tills det blir sval kväll, då ska tältet ner och det ska städas av och plockas undan. 
Men det är så härligt att ha en dag, där man är så lat man bara kan. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar