Sidor

söndag 20 mars 2022

Vårdagjämning.

Det börjar sakta men säkert gå upp för mig att vi snart ska flytta! Äntligen!
Som jag längtar och som jag har längtat. 

Och det är nu dags att börja fundera på vad vi börjar med först och i vilken ordning saker ska göras. 
Plus att det ju ska packas en massa och bokas flyttfirma osv. 
Men, fram till 1 april har jag sjukt mycket jobb, så jag gör inga stora insatser innan dess, utan det är mest tankeverksamheten som går på högvarv! :-)

Vi åkte inte till landet den här helgen och då passade maken och jag på att åka på en inspirationsrunda. 
Man kan konstatera att det nu är "efter Covid" överallt. Jäklar så mycket folk och trafik!
Galet!
Vi känner ändå, att med 3 vaccinsprutor och genomgången infektion borde vi vara rätt safe. Men när jag såg att min kusin i Finland la upp en bild när dom var på teater och alla hade munskydd, så tänker jag ju hur det står till med oss, egentligen..  :-)

Nåja, vi for runt och kikade och hittade både färgen och känslan vilket är helt fantastiskt. 
Vi har funderat på varsin kammare och se hittade vi ändå rätt nu. 
Tidigare hus vi renoverat har vi kört väldigt säkra kort. Framförallt radhuset som vi innerst inne vetat att vi inte ska bo i hela livet.
Det ska säljas och när man då renoverar kör man vitt, vitt och mera vitt! :-)
Den som köper ska inte behöva tänka "oj, den här fruktansvärda tapeten måste vi måla över". 

Men nu vill vi ha mer färg och vi har hittat grundfärgerna. 
Milt grönt, grått, svart och ett par nyanser av rött blir grunden. 
Maken hade en grön färg i sitt huvud som vi försökt hitta och när vi gick på Ikea och kom till kökssektionen spanade jag runt lite och pekade sedan på en burk med grönt lock. Kan det vara den här? 
Yes! 
Så det locket kommer att bo i min handväska nu ganska länge. :-)

Vi hittade också kaffekopparna med grön färg, som också bli referens och den grå duken vi redan har. 

Ett par ställen kräver tapet och vi kikade på en specifik tapet och hittade även den! 
På bild är den lite blek, i verkligheten har den skarpare konturer och även färgen "poppar". Den är magiskt vacker. 

Vi hittade flera tapeter som vi kan tänk oss, så det blir nog flera vändor vad det lider. 
Många snygga tapeter är svindyra, men vi behöver inte så många rullar på varje ställe då det igen är ett hus med rätt många dörrar och fönster. 
Och jag är mer inne på att ha en fondvägg än ett helt tapetserat rum. Men, den här gången ska vi våga ta ut svängarna lite. 
Vad är det värsta som kan hända? Att man får måla över den? :-)

Vi ska grundmåla hela nedervåningen i ljust grått som vi ska utgå ifrån. Sen får vi känna in var vi vill ha lite mer färg.

Köket blir grått denna gång. Färgen är inte rätt på den här bilden heller, den är mer antracitgrå än här. 
Luckorna finns i tre grå nyanser och det här är mellan nyansen. Den ljusare är för mesig och den mörkar för nära svart. 
Möjligen kan det bli mörkare i tvättstugan, jag får se. 
Badrummet uppe ska också gå i grått med röda accentfärger och badrummet på nedervåningen ska nog gå i svart och vitt. 
Sen får vi se i det övriga rummen, men jag har med mig de mjuka härliga tonerna som är i den bukett jag fick när jag fyllde år från min favoritbutik. 


Det här huset är så pass knasigt, att man kan göra nästan hur som och det funkar ändå. Hade vi köpet ett av de andra vi kikade på, då hade det varit nödvändigt med ett riktigt lant kök tex. 
Men ett nittiotalshus kan se ut nästan hur som helst. :-)

Det känns skönt att vi hittat den röda linjen i huset nu, det blir enklare när  man kikar på blocket och går på loppisar osv. Även vilka möbler som ska följa med och vad som ska säljas. 
Allt kan ju inte bytas på en gång utan det får bli en ut och infasning. 

Men det är så härligt att kunna börja tänka på at vi ska bo där snart! 

Jag har packat en del här hemma också, men mycket går ju inte att packa så långt i förväg utan det måste bli i juli. 

Det kommer inte att bli något problem att skrapa ihop sina 10 tusen steg direkt!
Nu kommer ju "allt" igång igen och i fredags hade jag en sån dag som jag brukade ha innan Covid.

Jag började dagen med att gå upp 05 och se till att Lilleman kom upp och hade med sig allt till skidresan han åkte på. 
Sen skjutsade jag honom till bussen, hem, fixa lite hår och smink, åka och besikta bilen, hem svara på lite mail, åka till blomsterbutiken och hämta en bukett. Till kontoret för att lämna den och dubbelkolla tårtbeställning och lite annat. 
Hem och lämna bil, knata iväg till en restaurang för en jobblunch. Sen hasta iväg till kontoret igen, fixa kaffe och annat tillsammans med två kollegor och ha avtackning för en annan kollega. 
Sen från det till en AW och så småningom hem.
Då hade jag varit på benen från 05 till 17 och sen tog jag en kvällsrunda med vovsarna. 

Veckorna som kommer bli likadana, jag åker fram och åter som en pingpongboll! :-) 
Tur att maken jobbar hemma mestadels fortfarande, men nu har vi även börjat lämna hundarna lite mer på riktigt. 

I veckan var dom själva i 2,5 timme mitt på dagen och det gick jättebra. 
Jag stod utanför och lyssnade en stund innan jag öppnade dörren (är dom i vardagsrummet så hör dom ofta att jag kommer redan ett par meter innan jag står på trappan!) och det var alldeles tyst. 
Sen smygöppnade jag dörren och stod en stund i hallen innan jag ropade på dem och då kom dom farande som två pälsraketer. 
Men, dom satt inte och skällde innan, vilket är skönt. 
Och jag hittade inga kissfläckar, bajskorvar eller söndertuggade kuddar. Dock har dom börjat gnaga på en matta!
Men det gör dom även när vi är hemma. 
Det som är bra när jag varit på kontoret åtminstone en sväng nästan varje dag, är att lillfjanten nu inte är så himla mammig som hon brukar vara. 
Hon har ju pipit och låtit som att hon ska dö om hon inte ser mig. 
Nu kan hon krypa upp hos vem som och vara nöjd. Häromdagen kröp hon upp hos lilleman som blev jätteförvånad. 
Och när vi var borta igår då gick hon upp och la sig när Minimi var på mellanvåningen. Så har hon aldrig gjort tidigare utan är jag borta så hänger hon bokstavligen Minime i hälarna. 
Så hon börjar vänja sig. 

Hon är också härlig att ha med sig överallt. Hon var med mig och besiktade bilen och hon fick åka med mig och Minime till plantagen och det går jättebra. 
Hon är ju så liten så Minime hade henne på armen på plantagen och folk reagerade inte ens. Och går någon så är det mer ett "åhhh, så sööööt" :-)
Hon blir inte stressad och hon skäller inte. 
Bella är mycket mer nervös och stissig, så har jag henne med mig då är det för att jobba med henne. 
Man måste ha koll på henne och göra henne lugn. 
Jag hade henne med mig i centrum för ett tag sen och det gick över förväntan, men man får jobba hela tiden med att hon ska hålla sig lugn. 
Mest för hennes skull så tar jag inte med henne där jag vet att hon går upp i spinn om jag vet att jag inte kan ge henne all uppmärksamhet. 
Men hon måste ju även öva på det och ofta så taggar hon ner efter en stund. 

Nu skäller hon inte på andra hundar längre om hon bara ser dem i tid. Blir hon överraskad så skäller hon. 
Härom morgonen såg hon en stor och fin ekorre i skogen när vi var ute och gick som hon gick igång på. 
Sen får man jobba på både andra hundar och bilar en stund, för det sitter som kvar i skallen en stund. 
Hon går upp i varv vilket behöver brytas.
Heidi går sällan upp varv så ute, men väl hemma kan hon få ryck där hon stressat slickar och slickar och slickar och sen "juckar". Mest är det när hon blir så till sig av lycka. Och det får man bryta. 
Men dom är verkligen jing och jang, så olika. :-)
Vilket är rätt bra. Maken föredrar att ha Bella med sig och jag tar Heidi. Jag har heller inga problem med att ha båda hundarna, det tycker han är lite knepigare. 

Men det är lika skönt att vara ur valp tiden med hundra som det är att vara ur småbarnsåren! :-)

På plantagen blev det inköp av lite olika fröer som nu är sådda!
Det blev tomat, solros, luktärt och krasse. 

Nu får dom stå i vardagsrummet där det är massa sol, sen ska dom skolas om och bo i köket och sen blir det växthuset. 
Och idag är det vårdagjämning! Välkommen vår!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar