Sidor

söndag 6 mars 2022

Våren är här!

Vi kan verkligen inte gnälla på vädret sista tiden! Sol, sol och sol. Klarblå himmel och stjärnklar himmel. Ljuvligt på alla sätt.
Man får vara lite försiktig så att man inte bränner sig på näsan. 
Fördelen med hundarna är verkligen att man kommer sig ut. Tidigare led jag ännu mer av att vara i radhuset när det är sol ute, för jag kom mig liksom inte ut. 
Visst gick vi promenader men det kändes mer som att man behöver gå till något då. Fika eller titta på nåt.
Nu ska hundarna ut och att se deras glädje räcker. :-) För dom är jätteglada över att få gå på nya ställen och dofta runt. 
Idag sprang dom på isen och luktade efter ankorna som brukar vara där. (Skulle dom varit där hade dom inte fått jaga dem)

Jag och barnen tog en sväng till landet torsdag till lördag vilket gör att jag är helt vill i huvudet nu.
När vi kom tillbaks till stan igår tyckte jag ju att det var söndag, så idag känns det som att jag smiter från jobbet! :-)

Vi har tagit ner lite träd med jämna mellanrum som mått dåligt av stormarna som varit och även av barkborrana, så vi har mängde av ved som ska klyvas.
Lilleman klöv en hel del nu och när solen ligger på är det jättemysigt. 
Svärsonen gör så fina vedtorn när hsn klyver..

Så nu vill jag också lära mig.
Det gick väl lite sisådär, men för att vara första gången är jag nöjd.
Jag måste ha större klabbar underst och sen klyva det andra mindre.
Nu var allt fruset så dom var dessutom hala som sjutton och gled av om det lutade.
Men kul! 
Det blir så städat om veden är snyggt staplat.

Det var otroligt vacker solnedgång när isen ligger blank.
Nätterna är fortfarande kalla så det blir en del elda vilket bara är mysigt. Hundarna lägger sig härna på mina filtar.
Bella har en favoritfotölj dom hon bokstavligen vräker folk från. 🙂
Förrahelgen var dom otroligt skälliga. Det gick nästa inte att ha dem ute. 
Men nu gick det betydligt bättre. Det är en vanesak samtidigt som vi måste vara otroligt konsekventa.
Det är lätt att glömma bort att dom fortfarande är valpar.
Skällandet måste dock bort för båda älskar att ligga ute och spana.
I radhuset gillar dom.stt sitta på balkongen och titta. 
Nu sköller dom bara om det går förbi hundar och även det har lugnat sig.
Första dagarna det var sol sköllde dom på allt. Joggare, bilar, cyklar, barn ja allt. 
Men efter ett par dagar känns det som att dom inte orkar..🙂
Eller om det är mitt "nej" tjat.
Jag försöker också förekomma dem och berömma/ge godis när dom följer en cykel med blicken utan att skälla.
På promenaden går det nu jättebra.
I flera veckor har vi tvingat dem att sitta ner vid hundmöten och sakta har skällandet upphört.
Idag klarade båda att gå förbi med lite avstånd utan skall.
Det är framgång! 

Det är ju fantastiskt skönt att våren nu är här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar