Sidor

måndag 28 februari 2022

Vår och sol.

Sportlov! 
Vart tog februari vägen? Jo det vet jag ju. Vi har haft fullt upp med vårt "lite hemliga projekt".
Nu återstår bara ett par dagar innan allt gått i lås och då kan jag avslöja årets roligaste grej! :-)

I fredags efter ett möte, vågade vi oss på att skåla i lite Cava och snart kan vi ropa hej på riktigt. 


Nu är vi på landet ett par dagar och vilket väder vi har!
Vi pallade inte att stressa på fredagen utan åkte ut på lördag morgon. Det är så skönt att kunna chilla lite. 
Jag åkte förbi kloklippningen och vi hann precis dit innan hon stängde. (Hon hade bara öppet en timme)
Pälsbollarna är så duktiga när man är där, inget pip och inget bök, om man jämför med hemma.
Men, nu märks det att Bella taggat ner lite, så jag fick faktiskt klippa en tass häromdagen! Det är stor framgång. 
Jag försöker fixa med tassarna lite varje dag nu, klippa päls, smörja och fixa, för att hon till slut inte ska bry sig om klorna heller. 
Men dom kommer nog att behöva få en rejäl klippning med jämna mellanrum. 
Lillfjant sprattlar som att man ska ha ihjäl henne! :-) 
Men henne kan jag vara lite "hårdare" med som jag vet vad hon upplevt under sitt fösta halvår. 
Bella vet vi ju inte riktigt iom att vi är hem nummer tre. 
Hon har en del "spik" som vi tränat bort med lugna och mjuka metoder och det blir bättre. 

Hur som, dom njuter lika mycket som vi här ute! :-)
Sol och stora ytor att springa på. Och mycket att skälla på dessvärre. 
Rådjur och hare har dom ju nosat upp tidigare, men nu såg vi spår av både älg och vildsvin. Det har dom nog inte känt tidigare och dom springer runt och nosar och skäller. 
Läskiga saker ju!
Dom gillar inte att vara i sin inhägnad alls. Bella är arg för hon vill ju vara med oss. Heidi blir genuint ledsen. Men nu fick dom vara där under en halvtimme för att vänja sig. När vi klipper gräs tex kan dom inte springa runt, så dom måste vänja sig. 

Men Heidi tycker också att det är kallt, så hon får vara inne mer. Får Bella bara vara på lina så är hon nöjd, men skäller ju på förbigående osv som vi jobbar på att träna bort. Men, hon larmar ju, det sitter i hennes genetik. 
Hon ska larma när det kommer okända. Men inte hela tiden. :-)

Vädret är ju ljuvligt!! Ett riktigt marsväder och sportlovsväder, som det ska vara. 
Och - grillad korv är ju aldrig godare än när det äts utomhus och när man måste ha vantar på! 


En mindre rolig grej är dock att jag helt enkelt inte hunnit åka ut och slänga ut julgranen! Jag brukar ju slänga ut julen på nyårsdagen, men i år hann jag inte med det. 
Dock har den dragits ur så den lös åtminstone inte. :-)


Barnen har sportlov, men jag jobbar vilket känns helt ok att göra. Jag ska in på kontoret en dag men jobbar på distans alla andra, så vi tar två långhelger på landet. 
Det är mysigt att vara här, men man kan ännu inte göra så mycket.
Maken och Lilleman städade tomten under söndagen och jag krattade bort lite pinnar och löv.
Ännu kan man ju inte kratta fram rabatter, det är lite för tidigt. 
Rosorna är på gång så de ska jag klippa ner lite nästa helg. 
Man vill ju så gärna fixa nu, men man får hålla sig lite grand. Det kommer att komma snö igen och det kommer att vara kallt. 

Jag har pelargoner som jag vattnade upp nu och som jag ska klippa ner, så är dom i fin form när det blir vår på riktigt. 

Vi har också en massa ved som ska klyvas och sånt tycker jag är kul. Jag kan stå i timmar och njuta av att fylla förråden. 
Nu har vi en fantastisk tid framför oss.

Sen är det ju för jäkligt att världen inte kunde få njut av att pandemin har släppt sitt grepp. Nu ska det krigas också. 
Stackars alla som får sina liv avbrutna för att någon har storhetsvansinne. 
Det är så tragiskt. 
Man kan ju inte gör annat än att skänka pengar och även kläder och liknande efter behov. 
Jag hoppas verkligen verkligen att fredsförhandlingarna som pågår ger resultat.
Det här vinner ingen på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar