Sidor

onsdag 16 februari 2022

Det är ett annat ljus.

Sköna helg!
Vissa dagar är man bara så jäkla effektiv vilket jag var i lördags.
Man kan tro att man hinner allt när man jobbar hemma, då man kan vätta x antal maskiner på en dag, köra diskmaskinen, dammsuga av hallen osv, på samma raster som man tidigare hämtade kaffe och snackade bort en stund med en kollega.
Och det gör jag ju oxå, men ändå är listan ganska lång på sånt som ska fixas när ledigheten kommer.
Och märkligt nog känner jag att det är skönt med fredag och helg, trots att jag går en trappa ner. 🙂

I lördags vaknade jag vid 05 av att en hund behövde ut och kände att jag var stel i nacken och huvudvärken satt som en smäck.
Som tur var somnade vi om och jag kröp även tillbaks när hund 2 behövde ut vid 7.
Så det blev sovmorgon till 8:30. 

Bella kände för att skälla på lite ekorrar så vi klädde på oss och gick ut i skogen. 
Det är så mysigt när man inte har någon tid att passa utan dom får nosa sig kors och tvärs så länge dom vill.
Vi tränar stenhårt nu med lydnaden.
Dom är larmhundar och har nära till skall vilket vi försöker träna bort. Allt går inte, dom ska ju larma och säga till om någon är där dom inte ska vara. :-)
Bella är inte så "pratig" men allmänt nervös vilket göra att hon skäller. Hon har också dålig erfarenhet av lösa hundar. 
Heidi är inte rädd för något, men pratar mycket ändå. Hon piper, morrar, skäller och gnäller när hon vill något.  :-) 
Så nu tränar vi på hundmöten och allmänt hyfs och det går riktigt bra. Men man måste vara konsekvent och "i stunden" vilket är bra. Det är som när man tränar annat, huvudet får vila för man kan bara vara mitt i där man är. 

Efter promenaden fyllde jag bilen dubbla gånger med grovsopor och åkte med. Vart kommer allt skräp ifrån? 
Så skönt att få plats i garaget.

Jag hittade ett recept på glutenfria frallor på nätet som jag testade att göra och dom blev jättegoda. Lite mer salt skulle jag haft dock. 
Det är så svårt att baka glutenfritt tycker jag och det mesta man köper är hårdbröd. 
Men de här blev bra och nu ligger flera påsar i frysen för Minime att plocka fram och äta. 

Det blev även en lång kvällspromenade med vovvarna så dom var helt slut på kvällen och tog sovmorgon på söndagen. 
Tanken var att dom skulle klara sig lite längre på söndag innan promenaden och vara lite trötta då vi lämnade dem hemma själva ett par timmar. 
Vi tränar även på det för en 3-4 timmar ska dom börja klara nu. Vi har dom ju med oss överallt men ibland kör det ihop sig och då måste dom kunna vara själva. 

Bella funkar det fint med, men Heidi är lite pipig. Men, hon piper och gnäller om jag inte är hemma, även om alla andra är det, så hon piper ju inte mer om vi är borta alla. :-)
Det gör att jag inte är så nojig över henne även om hon låter mer. Hon är sån bara, det går över när hon blir äldre. 

Nu är vi tillbaks på kontoret en dag i veckan och man är ju helt slut sen! Ovan!
Men det känns ändå bra. 

Jag har gått ett par gånger till min nya naprapat nu och har kommit igång med yogan igen, vilket är jätteskönt.
Det kommer en period nu, där jag verkligen måste sätta mig ner och andas ett par gånger om dagen. 
Jag fick yogakort av stora dottern i julklapp och dom är helt perfekta.
Man plockar fram olika kort och gör sitt eget pass. 

Nu har jag även två olika övningar från naprapaten som jag måste göra för att få fix på min höft. 
Det blir bra. 
Dagarna bli lite längre hela tiden och ljuset förändras till det där härliga vår ljuset. 
Vips är det skolavslutning, igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar