Sidor

söndag 7 juni 2020

Vardagslycka.


Senaste dagarna har vi vaknat till ett tjockt molntäcke och det är faktiskt lite skönt, som omväxling. Det här huset som är av sten blir liksom aldrig svalt när det väl är uppvärmt. 
Häromdagen höll jag tvärdag hela dagen för att vi skulle ha en schans att sova utan att rinna ur sängen. 

Mellan våra radhus, på allmänningen växer jättestora rosbuskar som blommar med små vita blommor. De är underbart fina och doftar ljuvligt. Jag har letat efter den rosen länge utan framgång. Troligen är det en gammal parkros då den finns överallt. 
Nu har jag klippt av en gren på en av de stora buskarna och ska se om jag lyckas få en stickling att ta sig. 
Det brukar vara bra att få tag på gamla buskar som växer vilt och inte är så pipiga som de man köper. 


Min vanliga frulle. En stor tallrik bär och youghurt. Mums! 


Minime hade friluftsdag igår och jag gick för att möta henne. Nu blommar alla syrener och doften ligger tung. Helt underbart. Det är nog min favoritblomma/buske. 


Många hus har buskar och häckar som är rätt gamla och enorma.  Ljuvligt. Vi drog till närmsta sjö häromkvällen för att få lite doft av hav. 
Det fanns ju dårar som badade! Så varmt är det ju inte riktigt... brr..


Men det är vackert! 

I veckan tog jag en sväng till Ikea. Det gäller att hänga på låset när det inte är så många där. 
Uppdraget var att titta på köksöar till landet.
Vi ska nämligen göra om där har vi kommit på.
Vår utmaning är att köket är trångt på vintern. På sommaren är vi mer ute än inne, men på vintern får vi inte plats. 
Men - nu har vi knäckt koden! 
Vi vräker lilleman ur stora huset och instalerar honom i den inredda friggeboden. 
Den var ursprungligen till stora dottern, men när den stod klar, ja då hade hon ju börjat data killen som byggde den och flyttat in i hans torp! 
Så det har blivit ett förråd och vi brukar sitta där och jobba. 
Men nu blir det tonårsrum. 
Det blir bra för honom att kunna låsa om sig när den snart är dags för tjejer.. ;-) 
När han sen är vräkt, då tar vi hans rum och vårt rum blir tv rum igen, som det var när vi köpte huset. 
Vardagsrummet blir sen matsal och köket töms på bord och stolar för att få mer svängrum. 
Där ska vi ha en köksö av något slag på hjul och eventuellt två barstolar. 
Det kommer att bli kanon att vi kan sitta alla 9 vid matbordet på vintern. 
Huset blir liksom 2.0 och utvecklas när barnen växer. 
Men - nu ska jag välja köksö. Inte helt lätt. 
Det finns många fina.
Den här är smidig..och vi får plats med två bredvid varandra på längden.
Den här är snygg och man kan ha två.
Den finns även dubbelt så bred med plats för barstolar på baksidan.
Sen finns det enklare varianter som inte känns så tunga. 
Svårt. Vi måste mäta och fundera.
Köksbordet ska köras till radhuset och vårt stora bord där ska till landet för att det är större.
Det kommer att bli jättebra. 

Jag har lyxat till det med goda luncher hela veckan. Mycket grönt.
Det är inte vara sockret som justeras utan öven portionsstorlekarna. Det är lätt att fylka tallriken till brädden. 
Jag köpte ny mjölkvisp häromdagen. Det är så mycket godare att ha vispad mjölk i kaffet. 

Tur att man blir lycklig över ganska litet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar