Sidor

onsdag 3 juni 2020

Juni, jordgubbarnas tid!

Nu är det plötsligt juni.
Trots att det har varit en galen vår på många sätt och är det fortfarande, så har framförallt april och maj bara försvunnit.
Äldsta dottern har fått sitt första riktiga jobb i den bransch hon studerat inom och börjar den 3 juni, dvs idag.
I helgen packade hon ihop sina prylar från gästhuset där hon bott till och från sen mitten av mars och jag blev jättesnopen. "Ska du flytta hem nu redan?" 
Jag var helt säker på att det var en vecka kvar av maj! 
Så nu gäller det att suga ut allt från varje dag och inte låta sommaren rinna mellan våra fingrar...
Det blir en lite annorlunda sommar, men oss går det ingen nöd på. 
Jag såg rapporter i morse om att poolbranschen har bråda tider. Alla som kan och har råd gräver ner en pool.
Även försäljning och uthyrning av sommarstugor och torp går som tåget.
Hade vi bott i ett hus med trädgård i stan, då hade vi troligen kunnat hyra ut landet för en fet peng! 🙂

Nåja. Njutning.. jordgubbar är njutning! 
Jag ser till att ha det hemma jämt. Så gott och nyttigt! 
Vackra är dom! 


Och så gott med med grädde till! Mums!!

Lyxigt för mig som inte äter socker att dränka dem i grädde! (Du kan ju inte gå ner i vikt om du äter grädde, menar många, men jo- det gör jag.) 
Det är ju tråkigt som fasen att sitta i radhuset när det är varmt och fint väder, men bara att bita ihop.
Maken pluggar för fullt och har flera tentor om ett par veckor så han mår fint av att bo själv på landet utan att bli störd hela tiden.
Och visst, det finns ju en del fint här med..


Den rosa färgen är magiskt fin! Jag har grävt upp delar av den och satt på landet, men det har inte velat
sig riktigt. Man vet aldrig vad som går att flytta eller dela eller inte. Rena chansningen varje gång. :-) 


Härom kvällen dränkte jag mina sorger i lite vitt vin. Det får man göra ibland! :-) 


Jag har börjat läsa första boken i serien Sju systrar. Den verkar bra hittills och jag ser fram emot att läsa en hel serie. Jag köpte de fyra första böckerna så jag hoppas verkligen att de är bra, annars blir det lite jobbigt. :-) 

Våren har som sagt runnit iväg och när inget varit som det ska, så har skolavslutningar och examen kommit av sig rejält. Det är liksom inte kul att fira när alla inte kan vara med och det ska tänkas på en massa regler runt det. 
Men - jag är så stolt över mina stora barn. Sonen har gjort sin examen och blev godkänd idag, så nu är han klar jurist!
Hur stort är inte det?!
Så nu är det två stora klara och vuxna på riktigt. 
Bara två kvar! :-)

Vi får slå ihop allt firande till midsommar tror jag bestämt. Även den blir ju mindre och inte lika avancerad som vi brukar ha det. 
Visst vi är ute, men blir det sämre väder blir det att sitta trångt och det är inte skoj.
Förhoppningsvis kan vi genomföra bröllopet nästan som vi tänkt vilket är kul, när allt annat vi skulle fira har brunnit inne. 
Men, men, ingen idé att sörja sånt som inte blivit av, bättre att glädjas åt det vi har och det vi kan göra denna sommar. 
Förädla det vi har. 
Så det blir bra. 
Just nu är jag på en plats där jag är så avslappnad att det inte är klokt. 
Den känslan ska jag försöka behålla så länge det bara går.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar