Sidor

söndag 26 januari 2020

Januari är snart slut. Dags att summera.

Den här bilden hittade jag på nätet i veckan och garvade högt åt den.
Jag kunde liksom se hur dom satt där i godan ro och vips så halkade en av dem av...och vevar för glatta livet för att kravla sig upp.

Men det är ju också såhär livet är.
Man sitter stadigt, tror man, och vips så har man ramlat av.

Jag la upp den på fejjan och flera av mina vänner kände igen sig lite för väl. Vissa kände att dom hängt där ganska länge... :-)

Just nu känner jag också lite så. Vi som äntligen kände oss friska, så kroknar Minime. Igen.
Fyra dagar var hon i skolan och sen är febern tillbaks.
I fredags var det 13 barn som var sjukanmälda! 13!
Så, det är virustider helt klart.

Jag var iväg med henne till VC i lördags för att kolla CP så att hostan inte övergått till något bakteriellt, men så var inte fallet.
Bara att vänta ut hur segt det än är. Idag har hon inte lika hög feber, så det ger sig nog.
Nu har dock maken kroknat...
Jag hopps att jag slipper, verkligen. Jag vill inte bli sjuk. Inte!

Vi åkte ju inte till landet den här helgen pga av andra saker och nu blev ju helgen riktigt "lat" när resterande medlemmar inte mår helt bra.

Det gör att min helg blev helt vikt till träning, träning och ännu mera träning.
Det känns så bra att få till det, trots att det är januari (då man aldrig brukar ha ork att träna i januari när vardagen drar igång..) och trots att huset är fullt av hostbakterier.
Jag håller hårt i yogan, som går att göra trots att man är trött och även lite förkyld. Jag har också märkt att yogan gjort att min "löpträning" dvs när jag står på bandet går mycket bättre.
Jag kör ganska hård motlutsträning, som ger puls och kickar igång förbränningen. Efteråt brukar jag springa lite, men brukar inte orka mer än någon minut i taget, men nu funkar det så bra!
Det är som att jag nu får ner luft ända ner i botten på lungorna, vilket är sådan skillnad.

I fredags tränade när jag kom hem. Jag hade bestämt mig för ett gympass och det gick lite sådär.
Jag är så petig med att jag ska veta innan vad jag ska träna, vilka muskler liksom.
Men, nu har vi ju rivit ur gymmet då vi håller på med taket där, som står på tork. Mina träningsböcker är putts veck (rättare sagt ligger i en flyttkartong) jag hittade inte mina hantelhandskar, utan fick leta efter dem osv. Jag kom som av mig och då blir jag sur...
Men, jag körde skivstång, hantlar och tog sen en sväng på bandet innan jag körde core yoga.
Det fick duga.
Och det kändes i morse i axlarna att jag kört hantlar.
Det bästa som finns är att vakna och ha träningsvärk! :-)
Efter en lätt frukost, drog jag med maken ut, då solen sken så fint.


Vi gick vår vanliga runda, som är ca 6 km.
Senast vi gick den för ett par veckor sedan, då tog det 1 timme och 7 minuter.
Idag gick vi den på prick en timme och mitt mål är 45 minuter. Men då måste man springa vissa bitar,
Det är inte speciellt fort eller långt för andra, men jag jämför mig aldrig, utan tänker på mig och vad jag orkar.
De mål vi sätter är våra, för att vi ska utvecklas.

Nåja, det kändes bra och jag svettades så att min väst blev blöt på utsidan under vindjackan!

 Jag var rätt hungrig när vi kom hem, men tog en varma koppen och en hård macka.
Sen for jag runt resten av dagen, till VC och iväg på lite andra ärenden innan jag tog Lilleman med mig och storhandlade.

Sen blev jag akut hungrig!
Maken åkte på herrmiddag och barnen och jag snodde ihop tacos. Det är ju så gott!
Jag försöker fylla min tallrik med grönsaker mest.

Men jag åt ju tills jag mådde illa.. :-)
Vi hade tänkt göra lite grönsaker med dip och lite chips när vi skulle kika på film, men vi orkade inte.
Vi låg och jäste i varsin hörna av soffan....

Jag hade tänkt köra ett coreyogapass, men orkade inte, utan la mig för att läsa i stället. Även det måste hinnas med. :-)
Häromdagen var jag på möte på en annan våning och där i fikarummet låg mängder av böcker. Yey!
Jag hittade två som jag inte läst och lånade hem dem.

Maken vaknade då i morse och hostade precis som barnen... Grattis. Jag hoppas som sagt att jag slipper..

Jag började dagen med ett core pass yoga, som var så skönt. Tanken var att gå ner i gymmet och yoga i kväll, men jag kände mig så stel överallt och tänkte att det var bättre att få igång kroppen innan jag körde ett konditionspass.

Jag unnade mig en underbar frukost med äggröra och grönsaker. Mumma!

Sen, när det fått lägga sig lite, körde jag ett motlutspass - det som är mitt favorit.
Är jag trött, då går jag inte så fort, kanske runt 5-5,5. Man svettas ändå. :-)
Idag gick jag på 6, 2 hela passet upp och när jag vände ner 6,5. Man är helt slut sen!
Detta pass tar 25 minuter. Sen gick jag lite lugnt och fint i nästan 10 minuter innan jag började springa fem minuter, vila en, springa fem osv till 45 minuter.

Det kändes så otroligt bra. Nu är jag på banan igen efter "juluppehållet" som inte riktigt blev det. :-)


Mitt mål nu är att hålla i träningen, så att jag kan köra mina härliga morgonträningar i sommar. Jag längtar till de tidiga morgnarna.
Förra sommaren, var jag i bättre form än på länge innan, men i sämre form än jag är i nu. Det gör att det ska bli så spännande att kunna ta mina rundor på landet. Se hur jag orkar runt och sätta nya mål.

Det är ganska så fantastiskt hur bra jag mår både i kropp och själ när jag ökat på träningen så här mycket. (för mig)
Jag sover bättre och huvudet funkar bättre. Det finns liksom inget dåligt med träning.
Det två böckerna jag slät om styrka hela livet och Hjärt -smart skrev ju precis det. Allt träning är bra och det som blir av är bäst. :-)

Synd bara att det skulle ta nästan 50 år innan jag knäckte koden. :-)
Eller, det är ju så att man som ung känner sig odödligt och fattar inte att man måste ta hand om sig så att man är frisk hela livet.
När man fyllt 40 kommer man på att man är på andra planhalvan liksom och är lycklig att man blivit 40+
Nu vill jag ju leva tills ja är 100 och helst vara frisk. Och då måste man ta hand om sig helt klart.

Nu ska vi ta oss ann en ny vecka. Den sista i januari vilket är helt galet!
Det blir ljusare varje dag, vilket är härligt.

Och - på fredag är det dags att summera träningen för januari. Det blir kul! :-) Jag tror tom att jag kommer att ha lite träning på sparkontot.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar