Sidor

söndag 5 januari 2020

Jag är redo.

Så är vi igång. Nytt år och första jobbdagarna är över.
Jag rev plåstret i morse med råge för man är ju i fullständig chock. Men jag är otroligt glad att jag ändå valde att jobba de två dagarna som var mellan nyår och trettonhelgen, för att få en mjukstart.

Som tur är så började jag nya året med att jobba hemma. Att ta mig till kontoret hade nog inte gått...utan typ hjärtinfarkt.
Jag har ju haft lång ledighet och tyckte innan jag gick på ledighet att den var låååååång. Och nu är den slut.
Poff... Obegripligt.

För att verkligen känna att vardagen drog igång, gick jag upp strax efter 6. Släpade mig ner i köket...satt och tittade ut en stund och undrade vad sjutton som var på gång.
Men sen ryckte jag upp mig och gick ner i gymmet. 35 minuter på löpbandet jobbade jag ihop.
Så skönt.
Och så skönt att faktiskt komma i rutinerna på en gång.

Innan jag gick och la mig igår körde jag ett nytt yoga pass och jag säger bara...fy fasen!
Så tungt!
De jag oftast kör är runt 20-22 minuter. 29 minuter är låååångt när man nästan bara kör Core. Jösses..


Men det kändes bra att faktiskt riva igång vardagen. Jag unnade mig en jättegod frukost, på hallon, mandarin och grekisk yoghurt.
Mums...
 Barnen väcktes lite tidigare också för att vi ska försöka få tillbaks  dygnet rätt.
Jag mutade dem med plättar, lagom till lunch när jag hade hunnit beta av mailen.

Jag jobbade inte full dag det behövdes inte, men skönt ändå att ha koll på läget och ha klarat av en av två surdegar som jag visste låg och boka in ett möte till dagen efter då jag var på plats på kontoret.
När jag väl klev in på kontoret blev det lite HLR av blommor.
Ingen har brytt sig om dem på länge...

Det var alldeles lagom att jobba två dagar och öva på att tänka. :-)
Nu är det tre lediga dagar igen och jag känner verkligen att jag skulle välja att ha tre dagars helger över nästan vilken löneförhöjning som helst!

Vi har haft helt magiska kvällshimlar senaste veckan... Man välkomnar verkligen varje ljusminut nu. Fy fasen så mörk hösten har varit.
Jag har fortsatt med mitt städande och röjt alla vrår jag hittar. Det är så skönt att städa ut både höst, jul och damm i samma veva.
Och jag hittar prylar som jag glömt bort. :-) Förutom en grej som jag verkligen letar efter, det hittar jag inte. Dah...

Men jag hittade flera pussel och kunde bara inte låta bli att börja på ett, igen..
Fördel med att ha stora barn, nu kan det ligga framme mellan varven...
Jag kunde inte låta bli att beställa ett par böcker på BOK rean... Man kan aldrig ha för många böcker. :-)
Träningen går ju rätt bra, även om jag varit lite hängig och hoppat över ett par dagar, men  - jag har fixat fler elsastband!
De är ju så bra, då man kan reglera tyngden och jobba med kroppstyngd. Och man kan alltid ha dem med sig.
Band och skor - sen har man hela gymmet!

Jag har hittat ett konto på Instagram som lägger upp många bra övningar som man kan ta till när fantasin tryter.

Vi har även fått äran att ha denna lilla herre ett par timmar. Han blir så stor!
Mycket spring i benen, men alltid glad och nöjd.
Han älskar sin faster och farbror och jag behöver liksom bara finnas till hands..

När han ser maken så tvärvänder han och springer skrattande iväg. Han vet att hans skäggstubb kittlas! :-)
Gullgubbe!
Det är rätt coolt när jag tittar på honom och vet att han är mitt första barnbarn...men inte sista! :-)
Förhoppningsvis förstås.. Men med fyra egna så borde det dyka upp ett par till.

Hela huset kommer att vimla av barn...och skolavslutningar, luciafirande och julaftnar fulla med barn och paket.
Fett nice som de unga säger! :-D
Min klan kommer att sakta växa till en..klan! :-D

Idag vaknade jag 5.30! Va! Törstig och gick ner i köket... kom på ett par saker jag inte får glömma för en grej jag är med och planerar, så jag satte mig och skrev ner det. Sen la jag mig igen och somnade om...
Man kan inte annat är skratta.. Men bevisligen "jobbar jag" under ytan nu och kommer nog att göra under hela våren.
Det kommer att hända så mycket kul i år och denna vår framförallt, jag kommer att ha häcken full, vilket jag ju gillar.
Jag får nytta av mina checklistor..

Men, när jag vaknade ett par timmar senare sken solen. Från en nästan klarblå himmel och det gick ju inte att kasta bort!
Nu vill man ju ta till vara alla ljus minuter man kan få och om det dessutom är sol - då ska man ut ur huset!
Så jag väckte den jag visste skulle hänga på, Lilleman. Han är som en hund. Om man säger "ska vi gå ut?" så börjar han direkt vifta på svansen!
Han är lika förtjust i skog och vatten som jag är så jag visste att han skulle haka på.

Vi vevade i oss lite frukost, hoppade i kläder och hikingskor och så åkte vi till ett av våra favoritställen.
Och det var ju magiskt vackert. 

 En tunn is låg över hela sjön..
 ..och solen sken in mellan träden..

 Det har varit minusgrader i natt, men ändå rann det vatten ur skogen och pårlandet är ju bara underbart att höra..
 Så vackert.
Jag skulle verkligen önska den här utsikten från köksfönstret eller vardagsrumsfönstret. Någon gång ska jag ha utsikt över en sjö eller ett hav..
Någon gång..


Dock fick vi lite problem bitvis. Det var oerhört högt vatten i sjön och de spångar som finns var på vissa ställen under vatten.
Just här kunde vi gå runt en bit in i skogen så det gick bra.


Men när vi har gått runt hela sjön och var en bit från bilen, som tur var, då låg flera under vatten helt och det gick inte att gå runt, för det var vatten även där.
Så, det var bara att gå över. Det mest spännande var att det under vattnet låg is, så det blev Bambi på hal is och vatten i kombination.
Spännade!
Vi kunde inte vända utan fick knata på. Mina skor höll vattnet som tur var (och tur att ingen såg mig halvhänga i björkarna längs spången! :-D ) men Lillemans skor var lite för låga så det rann in vatten runt vristerna.
Han tyckte inte att det var så superskönt och vi fick oss ett gott skratt innan vi var vid bilen och kunde dra av det blöta skorna och dra igång värmen.

Nöjda var vi i alla fall med att både komma ut, se solen, få frisk luft och motion. Toppen!

Sen kunde jag inte låta bli att ta en sväng på löpbandet också - när tiden faktiskt finns.
Jag ska ju få ihop 4 pass i veckan nu minst och tanken är att jag ska ligga lite på plus hela tiden, utifall att det kommer dagar när det inte blir någon träning alls..

Nu är jag ganska slut i benen. :-)


 När jag kom upp ur gymmet hade de plötsligt börjat snöa!
Härligt!

En toppensöndag helt enkelt. Och det bästa med denna söndag är ju att även måndag är ledig!
Så skönt!
Jag har verkligen hunnit med allt jag har velat och behövt göra här i radhuset under våra lediga dagar nu.
Röjt lite här och där och kan börja jobba med ett rent hus.
Vi har massor med annat som jag måste fokusera på när skolan börjar för alla och för att jag inte ska känna mig stressad behöver huset vara i ordning.
Ända in i minsta låda i tvättstugan.
Och nu är det det och behöver bara hållas efter.
Nu är jag redo för en härlig och hektisk vårtermin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar