Sidor

söndag 26 maj 2019

Morsdag, valdag och söndag!

Söndag, morsdag och valdag!
Mycket på en gång nu kan man säga. Mycket som gör att det fladdrar lite fjärilar i magen. :-)

Vi körde lite "morsafton" igår redan och var en sväng till svärmor på kvällen eftersom jag ska fira med mina barn idag och - maken ska jobba med valet och är borta i omgångar.

Men vi började gårdagen med att jobba och jag var uppe med tuppen. Galet när man vaknar vid 6 och inte kan somna om! Man börjar bli gammal! :-)
Nåja. 9:30 var vi på plats och hängde upp grejer i tältet och ställde i ordning montern.
På en plats fick barn plantera solrosor.
Och precis som tidigare år kommer de en hel del barn, men mängder av vuxna, som gärna vill ha bara frön eller frågar om dom får hela hinken med jord!
Folk är inte kloka emellanåt.
Och förvånansvärt många vuxna, visste inte hur man planterar ett frö! Det är lite skrämmande faktiskt.
Men dagen var bra och mycket folk kom till oss för att prata om platsen och framtiden. Kul!
Och vädret var faktiskt helt perfekt!
Lite kallt på morgonen, men inget regn! Och inte strålande sol. Förra året var vi nära att tuppa av, för det var så varmt.
Men i år var det faktiskt perfekt.
Maken som också stod i ett tält slutade lite tidigare än mig och fiskade barnen med sig hem som hade sprungit runt ett par timmar.
När jag jobbat klart hoppade jag i lite roligare kläder och så åkte vi till svärmor för att uppvakta henne.

På lunchen åt jag en hamburgare, för att det inte fanns så mycket annat att välja på. Jag har ju inte ätit bröd på rätt länge.
Men, brödet i hamburgaren var lite annorlunda, nästan lite surdegsaktigt så det gick bra. Men jag blev otroligt mätt! Hamburgare med bröd är det ett tag sen jag ätit.
Sen hos svärmor fick vi hemlagad smörgåstårta. Det är ju jättegott, men vitt bröd äter jag ju inte.
Men, jag tog en liten bit och massor med "pålägg" så att säga. :-) Minimi ville inte ha laxen och ägget på så det tog jag och lite extra lax. Så själva biten bröd var inte så stor.
Jag valde vatten till och drack vare sig vin eller Loka krusch.
Ändå..
Ett par timmar senare fick jag oerhört ont i magen! Var jätte uppblåst och hade magknip!
När jag vaknade i morse, hade jag samma bakiskänsla som när jag tidigare frossat loss på socker!
Ont i knoppen och en äcklig smak i munnen.
Av en liten bit smörgåstårta!
VA!
Men det gör verkligen att jag är mer övertygad än någonsin att jag är på rätt väg med kosten och det handlar inte ett dugg om vikten. Jag är avsockrad nu och kroppen reagerar starkt på det jag inte ätit på så länge.
Det var heller inget problem att avstå den kladdkaka med kokos som alla andra åt. Jag var inte ens sugen.
Jag är verkligen allergisk, bara att inse det.

Nåja, hemma igen, så firades jag lite i förskott också! :-)
De små barnen hade med hjälp av sin far köpt värsta fina rosen, som ska få bo på landet!

 Och som alltid, är böcker alltid en bra grej till mig!
Den här blir spännande att läsa! Svensk politik, som ett uppslagsverk nästan. Varför är politiken som den är?
Vad hände när?
 Och så lite annan input. En bok om sexuella trakasserier och hur man reagerar och rapporterar om det.

Själva morsdagen idag firade jag som sagt med alla mina barn, svärbarn och barnbarn.

Jag svängde ihop en lasagne på för middagen, både gluten fri och vanlig, för att jag inte vågade äta den vanliga pastan idag. Barnen droppade de in för att äta lunch och fika. 
Även de stora vet ju precis vad mor vill ha! :-) Det kan hända att jag tipsat dem också....

En polis i Stockholm som jobbat länge med prostitution och trafficing har skrivit en bok...
Den lär bli tung att läsa... :-/

 Nåja, jag fick inte bara tunga böcker om politik och elände...utan även en ok om glasade rum!
Jag älskar ju växthus och annat i glas! :-)

 Lille fisen var ju också med. Och nu är han inte liten längre!
Han går jättebra och är verkligen en riktig egen person med karaktär och personlighet. Gullrumpa!
Som jag längtar tills han börjar prata.
Är han som resten av släkten, då lär han aldrig vara tyst! :-)

Plutten. Galet att tänka att han inte fanns förra året på morsdag och nu liksom är stor!

Senaste dagarna har det regnat en hel del, likså idag. Det tom haglade en sväng! Men det är både skönt och behövligt!
Det ser inte ut att bli lika torrt som förra sommaren vilket vi tackar för, inte heller lika varmt.
Dock var det rejält varmt i början av veckan.
Jag har grävt fram så många sommarkläder och njuter hejdlöst av kjoldagar. :-)
Sen unnade jag mig lite nya t-shirts i fina färger.


Veckan har svischat förbi med rätt varierande uppgifter. Vi har bland annat packat ihop oss inför helgen.
Alla skulle samsas om en bur att lägga allt i och få det forslat... Men vi hade så mycket att man fick hämta en bur till.. :-)

Det regnade ganska rejält under torsdagen och vi hann bli lite nerviga över om regnet skulle hänga kvar på fredag morgon då vi hade frukost för 70 personer, utomhus!  Även om vi har tält vill man inte att det ska ösregna.
Det har det gjort ett år och det regnade in och var allmänt blött och äckligt.
Men vi fick strålande sol! Najs!


Jättegod frukost med mina favorit smoothies!

Och avokado mackor, som jag inte hann smaka på. Det är ju så när man är värdinna, då ser man till att alla andra äter och får kaffe..
Vi är ju ett rutinerat gäng som gör dessa event, men ibland går det bara galet.
Så var det den här morgonen.
Kaffeserveringen funkade lite sisådär, trots att jag innan pratat med leverantören om att det _måste_ finnas kaffe och tillräckligt med kaffe!
Alla vill ha kaffe, mer än själva frukosten och det bara måste funka!
Jag tipsade tom om att man kan hyra in termosar om man inte har tillräckligt själva. Vi blev lovade att de skulle lösa sig..men det gjorde det ju inte.
Så det blev lite hackigt...
Sen, helt plötsligt hade en person inte dykt upp och vi fick börja ringa och sms:a. "Var ÄR du???"
Det visade sig att personen helt glömt bort sin medverkan, men det var bara att hoppa i kläderna och springa till oss! :-)
Sen, dök ytterligare en person inte upp!
Det har aldrig hänt att en inbjuden person, som får massor med pr av oss, inte dykt upp. Aldrig!
Personen har varit strulig innan och svår att få tag på, men nu dök hen bara inte upp.
Och vi fick inte tag på hen heller.
5 timmar senare får vi meddelandet om att det uppstått ett förhinder. Helt galet.
Sånt hör man ju av sig om i normala fall...
Jaja, sånt händer. Men det blir inte en rolig utvärdering..
Men, det var sista stora grejen vi har nu innan alla går på semester som jag är inblandad i.

Skönt!
Och nu har alla syrener slagit ut! Efter allt regnade växer allt som tokigt!
Stora dottern har varit en sväng på landet och sa att det var rätt överväxt överallt nu. Rena explosionen!
Blir kul att se när vi åker ut på onsdag.
Jag ska flytta flera rosor och sen åka förbi svärmor och gräva upp lite skott från en häck hon har som är helt underbar och växer som ogräs.
Och vi behöver ta lite fler körsbärsträd, för de vi grävde ner förra sommaren har nog inte överlevt.
Men det får bli lite senare i sommar.

Men det ska bli skönt att åka ut nu.
I morgon får vi besök av min mamma som inte varit här på fem år, vilket är jättekul!
Det har ju hänt massor här sen sist och alla barn har vuxit rejält. :-)
Så vi ska bara "hänga" och umgås en vecka. Det blir kanon.
Och jag råkade springa på en annan rolig grej som jag anmält intresse för. Men jag måste vänta ett par veckor för att se vad det blir av det.

Så nu kommer ett par veckor med mycket ledighet, massor av umgänge och lite nerver. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar