Sidor

söndag 5 maj 2019

Det var den helgen.

Det är galet vad lång helgen blir när man tillbringar den i radhuset!
Ofta när vi inte åker till landet, så beror det på att vi är upptagna med annat vilket göra att vi inte tillbringar tid I huset. Och så är det ju nu med, men mest maken.
Jag har fått en helg "tom" som jag fyller själv. Och då blir den lång som attan! :-)

Han var uppe med tuppen i morse och åkte på konferens.
Jag njöt av en lång och god frukost, med bär, kvarg och lite avskrap från det som fastnat på plåten från godiset jag gjorde igår.
 Sen drog jag på mig och gav vår lilla baksida lite tlc.
Jag har konstant dåligt samvete för baksidan här i radhuset. Den är ju pytteliten, men inte så liten så att det inte finns något grönt på den.
Det mesta sköter sig själv, men man behöver ändå klippa ner och riva bort lite torra saker. Och rensa lite ogräs.

Tidigt i våras klippte jag ner en ros som gått bananas. Som jag inte satt och som aldrig blommar.
Nu låg dessa långa taggiga bitar i en sorglig hög.
Och efter att ha letat genom hela huset efter en sekatör som jag vet ska finnas, gav jag upp och åkte till plantagen för att köpa en ny.
DET var dumt! Jättedumt!
Nu är det ju fullt med vårblommor som jag skulle vilja köpa och sätta ut, på landet.
Hostor, flocks och lobelia i lång rader. Och tomatplantor.

Jag bara måste dit och köpa och köra ut till landet med det. Risken finns att det blir nästa helg...
Nåja, nu skulle jag fokusera på radhuset.
Jag köpte ett nytt litet set så att jag får något fixat.

Det är ju lite skumt med det här radhuset.
Vi ser det ju mer som en lägenhet. :-) Vi är här när vi jobbar och går i skolan.
Allt socialt liv, nästan, sker på landet.
Allt uteliv sker på landet.
Våra hjärtan är på landet.
När vi flyttade från stora huset så kikade vi ju på en stor lägenhet, men det hade blivit mycket dyrare.
Jag skulle gärna bo i en en lägenhet med en stor balkong.
Men, nu är det som det är.
Är vi ute här sitter vi 90% av tiden på den övre balkongen. Det är där solen finns och det är där uppe det inte dammar.
På den nedre balkongen vill man inte vara eller förvara något. Det ligger ett konstant damm  och sand ifrån vägen där.
Så bodde man här jämt, då hade vi glasat in den. Just för smutsens skull. Det är jätteäckligt där och både möbler och dynor blir förstörda av att vara där.
Och sitta där vill man ju absolut inte.
Baksidan, tja den finns och inte mycket mer.
Vi har en grill där vi kan grilla och gör ibland, men vi sitter ju aldrig där. Jag kan sätta mig där med en morgonkaffe på somrarna men man vill inte sitta där och äta.
Vi har ju grannar 5 cm ifrån på andra sidan staketen. Är man vana som vi att kunna sitta på sin uteplats och inte ha grannarna direkt inpå då känns det verkligen som att man sitter i någon annans trädgård och äter.
Usch.
Men, det kan ju inte riktigt se ut hur som helst på den där baksidan ändå, tycker jag.
Den största utmaningen är ju vad man ska göra av klippet, både av blommor men främst av gräs.
Här ska det liksom forslas bort. Vilket man inte bara orkar med.
Nåja, nu är det lite fixat i alla fall och ser inte ut som bakgården gud glömde.

Jag passade på att tvätta lite fönster när jag ändå var på gång. Det behövdes kan jag säga.

Sen, samlade vi ihop oss och åkte på bio. Jag älskar bio! Film ska ses på bio! :-)
Det var galet mycket folk, men när man köpt biljetter i förväg är det ju bara att gå in och sätta sig.
Jag hade bokat bäst platserna! Högst upp och längst ut. (i mitten är ju bäst, men behöver man gå ut är det ju kasst)
Det är toppen att kunna veckla ut benen! :-)

 Vi såg Avengers, Endgame och den var bra.
Själva storyn är ju lite sisådär, men skådisarna är jättebra och det är fina effekter.
Så den fick flera stjärnor! :-)
Salongen var full till sista stolen, men alla skötte sig, trots att medelåldern är rätt låg.
Ibland är det så tröttsamt om ungar för oljud men nu var det knäpptyst i salongen tills filmen var slut.
Då jublade och applåderade alla! :-)

En lagom söndag och en härlig helg går mot sitt slut.

Jag åt mycket till lunch och smakade lite snacks av barnen, så jag ville inte ha middag när vi kom hem.
Barnen fick fisk och ris och jag tog en jättestor tallrik med melon, apelsin, jordgubbar, hallon och blåbär. Kvarg och turkisk yoghurt.
Jag blev proppmätt!
Nu är det dags att leta fram jobbkläder och lägga allt på laddning. Denna vecka blir en lång, då man jobbar alla dagar! :-)
Men det ska nog gå bra.
Tanken är att träna minst 4 vändor.
Det gäller att passa på när flowet sitter i. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar