Sidor

måndag 3 juni 2019

Långhelg och umgänge.

Oj vad fyra dagars ledighet kan gå fort! Vips bara... Tur att det snart kommer fyra till! :-)
Man kan ju vänja sig med att jobba tre dagar och vara ledig fyra. Jag måste ha ett sånt jobb någon gång innan jag går i pension.
Eller, så blir det när jag börjar jobba som pensionär! :-D

Nåja, i måndagskväll hämtade jag min mamma på Arlanda. Det var 6 år sedan hon var här senast.
Och det har ju hänt lite här på dessa 6 år. :-)
På tisdagen så hon fick roa sig själv vara med barnen när de kom hem från skolan för jag jobbade.
Men på onsdag kväll drog vi iväg till landet.

Maken åkte ut ett par timmar innan oss och hade hunnit skruva ihop den nya "grillen". Det är mer en stekplatta som går på gas.
Jättehärligt att laga mat på! Man steker det man vill steka på olika platser och sen kan man gucka ihop allt när det ska ätas.
 Det hade regnat en hel del i veckan vilket gjorde att allt har vuxit helt galet mycket.
Gräset hade vuxit över alla bräddar.
Och den här rosen! När man ser bilden, så tror man ju att det är en björk med blad. Men björken är stendöd och allt grönt är en ros! :-)

 Maken, svärsonen och svärsonens bror hade ett projekt som helst skulle bli klart denna långhelg.
Den här platsen har varit en "död" plats, där det legat ved, pinnar, allehanda skrot.
Och en plätt gräs som jag svurit i när den skulle klippas för att det liksom inte var rätt plats för gräs..
För ett tag sen kom killarna på att dom måste ha ett ställe att lägga upp alla stockar och annat som dom köper och får.
Svärsonen har en såg där han kan såga på längden, till bänkar och bord osv. Men, den är jättekänslig och om det ska bli rakt, måste det vara helt plant och rakt där den står.
Diffar det 2mm i en ände blir det flera cm i andra änden.
Det är svårt att få det så plant på backen, så nu grävde de bort gräset och jorden..
 ..la på singel, markduk, mer singel och sand och sen la vi plattor på hela härligheten och även på baksidan av garaget.
Ett hästjobb, som vanligtvis tar ca en vecka, men dessa tre galna killar jobbade från tidig morgon till sen kväll och fixade hela rasket på två långa dagar!
När svärsonen la plattor, bar jag, stora dottern och maken plattorna från pall till där han stod.
Varje platta väger 14 kg, så det blev rena träningspasset! :-)
Men bra blev det!
 Killarna körde ju sitt projekt nästan utan hjälp av mig och dottern, så vi åkte iväg och köpte rosjord till min nya rosbänk.
Tur att man har stor bil, när man köper 20 stycken 40 liters säckar!

 Rosbänken blev klar i veckan och K som byggde den fyllde den även med jord nästan hela vägen upp.
Lite grövre jord blandat med småsten. Nu fyllde jag på med rosjord som topping och rosgödsel.
Sen grävde jag upp 11 stycken rosor som vuxit lite här och där i trädgården men inte riktigt trivts.
De är taniga och små. Nu får dom stå här så hoppas jag att dom tar sig.

 Jag tog även en sväng till Plantagen innan vi åkte ut och köpte lite fint till växthuset.
Den här heter.....någonting med "kjortel".... och jag har haft den tidigare. Den kan växa enormt om den trivs.
Dock ska den klippas ner och tas in över vintern...så vi konstaterade att lilla friggan kommer att få vara vinterförvaringsplats...
En chili kunde jag inte låta bli att köpa....

 Och ett litet citrusträd....
 Även den här lille killen kom på besök! Det var första gången gammelmormor och han träffades!
Hennes barnbarnsbarn nummer tre.

 Han ser så stor ut när han nu både står och går!
En liten tvättlapp roade honom länge..
 Och som han gick och gick fram och tillbaks över gräsmattan! Det är ju jättelångt för de små benen!
Han somnade som ett utblåst ljus på kvällen och sov riktigt bra. Helt slut av både motion och frisk luft.
Och han lärde sig ett nytt ljud! "Brrrrrrrr". :-)
Han älskar däck! Och alla däck på alla fordon skulle inspekteras. Han fick åka med på fyrhjulingen ett par vändor och det var med skräckblandad förtjusning...
Han är så söt så man bara dör...
Det blev ju fullt hus hos oss när alla barn och "bonusbarn" dök upp för middag.
Och det är verkligen då jag mår som bäst!
Jag tänkte på det när jag gick runt och vattnade och alla fixade och donade på flera håll på tomten.
Det grävdes, sågades, klipptes gräs, lektes, skrattades och tjoades.
Så vill jag ha det!
Det är så mysigt när alla samlas. Och att få ha alla till middag är lyxigt!
Vi drog igång Ofyren en kväll och grillade hamburgare och då måste man vara minst tre vid grillen
för att inget ska brännas och det såg för lattjo ut!
Maken och svärsonen for runt som små illrar för att fixa burgare till alla.

 Sen blev det som det brukar, ett otroligt tjatter! :-) Är man 9 pratglada personer så blir det tjattrigt! :-)
Lite synd om mormor var det..hon som inte riktigt är van vid den cirkus som vi är, jämt!

När det bara är vi och de två små, tycker vi ju att det nästan är tråkigt. På helgerna är vi nästan alltid minst 6 pers oftast 8 eller 9 till middagen. Och de gånger stora sonen med familj är ute så är vi ju minst 10.
Och jag trivs absolut bäst när alla är hos mig! :-) Jag laddar batterier på ett helt otroligt sätt. Både av att gå runt och peta i min trädgård, njuta av att se hur maken mår bra, när han får snickra och dona och vara smutsig från topp till tå och att alla barn umgås.
Finns inget som går upp mot det!

Så jag står som ett frågetecken när jag ibland får frågan "hur orkar du? Det kommer och går ju folk hela tiden.." men det är där jag fyller mitt energiförråd.
Det är så mycket kärlek på denna plats att man kan ladda stora batterier! :-)

Nåja, vi hann även en sväng till den lilla trädgårdsshoppen för att shoppa upp ett presentkort jag fick när jag fyllde år.
Jag hade ju planterat alla tråkiga rosor, men köpte en ny ändå. En som blommar i vitt.

 Sen satte jag en löjtnantshjärta, två klemtatis och en kaprifol där också.
Tanken är att de ska växa i sidled och inte uppåt som man brukar ha dem. Nu ska dom fylla ut den här lådan med massa grönt runt rosorna.

Och - plötsligt blommar två stycken rhododendron som inte blommat tidigare! Varför vet jag inte, för jag har inte gett dem mer gödning eller så.
Men nu så...
 Vissa blommor behöver bara tid känns det som.
Den stora vita busken har blommat ut helt, men nu kommer dessa två och ännu en som står en bit bort. Alla rosa /lila. Så vackra!
Jag måste köpa lite rhododendrongödsel när jag åker ut nästa gång.

 Så vi hann massa nyttigheter denna helg. Plus en massa umgänge och alla barn träffade mormor.
Vi landade i radhuset lagom till middagen igår och sen skjutsade jag mamma till Arlanda igen och hon åkte med ett sent flyg.
Det var jättesvårt att förstå att det var måndag i morse. Båda barnen blev hemma, förkylda.
Lilleman kroknade redan i fredags och låg i feber hela lördagen för att vara lite piggare i går. Men i morse var han helt sänkt igen så han fick sova vidare.
Minime var inte heller pigg utan snörvlig och hade ont i halsen, så även hon fick sova vidare.

Jag tog bilden för att jag skulle till kiropraktorn och även handla mat på vägen hem och det var ju lite tur, för när jag väl var på kontoret, startade upp datorn och tittade i kalendern, såg jag att jag skulle vara på ett möten en bit bort om mindre än 30 minuter!
What! Det hade jag helt glömt bort.
Så det var ju bara att pipa iväg till bilen och dra iväg! :-) Och jag hann tack vare att jag hade bil.

Inte helt lätt att ha huvudet med sig idag.. Och kontoret var nästan tomt, många som är lediga dessa dagar.
Jag åkte till naprapaten på lunchen vilket var skönt. Jag har haft ont liksom mellan skulderbladen på vänster sida en stund, men han hade inte tid förrän idag.
Nåja, där hade jag ont, men när han fick loss det så satt det ju naturligtvis vid vänster höft!
Så nu, ett par timmar senare är jag skitöm på hela vänster sida.
Helt klart måste jag öka på yogan nu! Jag var sååå stel på insidan av låren. Löjligt.
Ganska skönt att göra behandlingen nu när jag är lite småförkyld och ändå inte ska träna.

Glad är jag också över att mina hörlurar är fixade!
Dom har bokstavligen ramlat isär runt själva "fluffet" som sitter på öronen. Man svettas ju rätt mycket så dom går sönder efter ett tag.
Jag var helt säker på att jag skulle bli tvungna att köpa nya helt, men så hittade maken nytt "fluff"!
Så nu kan jag använda dem igen och har flera till! Yey!

Barnen har piggnat på sig under dagen, så det blir nog skola i morgon och jag kan gå till jobbet som vanligt. Det är inte kul att ha bilen!
Man lägger ner massa tid på att snurra och leta parkeringsplats. :-( Så det är så najs att kunna gå...

På onsdag jobbar vi bara till lunch och jag ska passa på att hitta presenter till barnens pedagoger.
Sen ska maken och jag iväg på lite mys på kvällen.
Vi ska se Bon Jovi!
Det är så länge sen vi köpte biljetter så vi hade nästan glömt bort det!
Men det ska bli himla kul när vi väl är där.

Sen blir det en långhelg på landet igen och vi ska ha lille barnbarnet en dag! Det blir mysigt.
Efter det är det ju bara en vecka och sen är det midsommar!
Galet!
Innan dess är det ju skolavslutning, sommaravslutning på jobbet, planeringsdag och lite annat jox.
Och så är inte semestern långt borta...
Det känns verkligen som att jag går inte för landning lite grand nu.

Och jag väntar på ett beslut. Blir det ett svar, så kommer livet att traska vidare enligt plan.
Blir det ett annat svar, jag då kan det bli lite annat. Båda blir bra. Men det är ändå lite spännande. :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar