Sidor

tisdag 18 december 2018

Nu ÄR det jul i vårt hus! :-)
Jag är i julmode nu och snön som fallit hjälper ju till! Det är galet vackert ute!
Så najs. 
Det verkar även som att snön ska ligga kvar över jul vilket ju är toppen. Det blir en så speciell stämning när det ligger fluffig snö och det blir det blåa härliga ljuset på kvällarna.
Underbart!
I morse när jag precis kommit till jobbet, var det hjärtknipande fint. Vi sitter ju i en souterrängvåning som gör att vi ju sitter under marknivå och så när man tittar ut har man det vita täcket strax ovanför halva fönstret, helt vitt nu.
Och så föll det tunna, gnistrande snöflingor. Såå vackert! 

Vi ligger ju också så himla bra i fas med allt, så jag är inte ett dugg stressad. Alla klappar klara och i helgen bakade vi.
Stora dottern dök upp för julbaket och vi hade införskaffat "lite" bakgrejer! :-)

Saffran ger ju så vacker färg på bakverk!

 Ingen av oss är speciellt förtjusta i lussebullar, så vi gjorde vanliga bullar, med saffran och mandel/smör i. Jättegoda blev dom!

 Vi bakade också pepparkakor och gjorde rocky road.
Det blev alldeles lagom mycket bak och huset doftar fantastiskt gott.

 Helgen innehöll också en hel del paketinslagning...
Jag älskar verkligen att barnen nu är så stora att man kan slå in paket och lägga dem under granen.
Paket är ju så fint och då vill man hinna njuta av dem.
Nästa år, då ska jag gå all in på just fina papper och band, så att paketen blir julpynt i sig.

 Tomtarna har fått sällskap. :-)
 Vi tog även en promenad en bit bort till ett hus i grannskapet som det tom skrivs om i tidningarna!
Helt galet pyntat. Men vackert!
Faktiskt!
Man ser att det är genomtänkt och att man byggt en liten värld.
Jag kan tänka mig att vårt hus på landet skulle se ut såhär om vi bodde där jämt! :-)

Vi är som sagt otroligt i fas med det mesta nu.
Jag väntar dock på ett paket ifrån Adlibris som är jätteförsenat. det blir spännande att se om det dyker upp eller inte. Om inte blir det nyårspresenter.
I slutet av veckan ska jag även inhandla hyacinter. DET är ju för mig när doften sprider sig i huset, men det får inte var för tidigt.

Nu återstår tre dagars jobb varav två troligen blir otroligt tyst och lugnt. Det är redan mycket färre personer på kontoret och jag kan bara tänka mig hur det är på fredag!
Jag jobbar inte jättelänge då har jag en känsla av. Jag tror att maken ska få komma och hämta mig och så åker vi för att handla julmat.
Skönt att ha det gjort redan på fredag, så kan vi vara ute och åka pulka på lördag och bara mysa.
Jag har faktiskt sparat lite paketinslagning för att göra det på uppesittarkvällen! :-)
Vi ska ju iväg på julaftonseftermiddagen och de paketen ska barnen få hjälpa till att slå in.
Det är så mysigt att tassa runt i tofflor, dricka glögg och slå in paket kvällen innan julafton.

Men det är länge sedan som jag varit så lugn innan jul och så i fas. Bara njutit rakt av.
Gått all in på julgrejer! :-)
Jag ska ut på REA:n sen och uppdatera lite belysning och tomtar faktiskt. Det börjar bli lite slitet nu sånt som hängt med i många år.
Det hänger också ihop med att barnen blir stora. Tomtar och pynt får stå kvar där man ställt det och det går att pynta på annat sätt plötsligt.
Jag blir inte mindre julig för varje år kan man konstatera. :-)
Jag som under många år formligen _hatade_ jul. Men med åren, när jag fått egen familj, så har det där ändrats.
Sakta men säkert har det blivit roligare och mysigare och jag går mer och mer all in.
Det handlar också om ålder tänker jag. När man blir äldre så faller saker på plats. Vad man tycker om eller inte.
Vad som är bra för mig och oss eller inte.

Jag har inte tänkt på det så mycket, men jag pratar en hel del med en kollega, som är drygt 10 år yngre än mig. Hon säger ofta "oj vad jag önskar att jag kunde göra som dig"....när jag tex struntar i "måsten". Eller när jag klär mig precis som jag vill, eller prioritera bort eller till.
Det märks att det finns många "borde vara på ett visst sätt" hos henne. Saker förväntas.
"men inte kan man väl..."
Det ska vara avskalat, kalt, pk och åtstramat. Hemlagat, ekologiskt och genomtänkt.
Och så är jag helt mitt emot ofta! :-D Finns inte tiden får barnen makaronen och köpta köttbullar. Dom överlever garanterat.
Och då garvar hon och säger "ja..det är klart att dom gör...."
Mycket handlar ju om att jag är äldre och har vuxna barn. Men det är ganska skönt att se och förstå att jag upplevs som trygg och stadig nu. Det känns skönt.
Jag vet precis vem jag är och är så tillfreds med det.
Och det känns skönt att kunna vara ett stöd för kvinnor som är yngre och mitt uppe i "allt". Små barn, karriär och en massa måsten och bör.
Och ofta helt slut.
Det är skönt att inte vara kvar där.
Utan, faktiskt, snart fylla 50! Wow!
Men, det är ju faktiskt 3 år dit och när jag väl fyller 50 då är mitt första barnbarn 3,5 år!
DET är inte klokt det!
Och tänk, denna jul är vi 9 personer som fira. I min "lilla" familj! Och vi blir inte färre! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar