Sidor

tisdag 25 december 2018

Härliga Julafton.

Juldagen är en av mina favoritdagar. Julafton är också mysig, men juldagen är den lataste dagen på året! :-)

Men vilket julväder vi fick! -6 grader och snöfall! Hur ofta händer det?

Vi pysslade in i det sista kvällen innan julafton och tände mängder med ljus. Så mysigt!

 Minime ställde fram mjölk, pepparkakor, choklad och äpple till tomten. För säkerhets skull liksom! ;-)
 På julafton vaknade jag ganska tidigt, tassade ner för att fixa i ordning mig och koka ägg.
Jag fick ett meddelande från stora sonen, att lilla barnbarnet vaknat som planerat och tagit sin lilla förmiddagslur som planerat, så dom var på väg.
Toppen!
Jag hade precis hunnit duka bordet och fixa och väckt resten av huset.
Eftersom att vi inte vill känna oss stressade, började vi med brunch klockan 10 vilket var jättemysigt.

Lilla barnbarnet var toksöt i hel tomtedräkt! Så söt att man bara dör!

 Vi åt frukost fram till 11 för att sen ge oss på julklappsberget! :-)
Det kan hända att litet barnbarn fick en nalle som var flera gånger större än honom själv! :-)

 Jag fick alla böcker jag önskat mig!
Massor med rolig och spännande läsning. Mums!
 Lilleman fick en bok om fågelholkar som är lite annorlunda än det man oftast bygger ihop.
Här får man idéer att använda sådant som redan finns.
 Jag fick även en bok med idéer om betong vilket är kul! Det har jag funderat på men inte kommit till skott riktigt.
Och lite virkidéer! :-)
 Lilleman fick en kokbok som hade riktigt bra recept. Hoppas att han prövar dem! :-)

 Och som alltid i denna familj kom böcker i många paket...

 Vi fick en lattjo grej av stora dottern. Det är en glasboll med något vitt i botten, som ska reagera på lufttryck bland annat.
Tydligen ska det börja virvla om det ska snöa tex. Vi får se om den funkar! :-)
Funkar den inte så är den ändå vacker!

 Efter ett par timmars öppnade och "ojande" över alla roliga, vackra och genomtänkta gåvor så plockade vi undan lite och vinkade hejdå till de stora barnen som åkte till andra släktingar.

Vi bytte lite kläder, plockade ihop mat och presenter vi skulle ha med oss och åkte till nästa firande.
Dit kom vi lagom till Kalle Anka med vänner.
Och mer julmat! Magen stod i alla fyra hörn innan vi ätit klart - och då åt jag ändå, som jag brukar, bara från det kalla. Jag älskar sill, lax och olika röror.
Skinka och köttbullar vill jag liksom inte ha när det finns annat gott! :-)

Efter en stund, då minstingen i familjen behövde ta igen sig lite först, var det dags för Tomten.
Tänk att han alltid dyker upp till slut.
 Det roliga är att när det är rätt mycket folk på plats, är det ganska lätt att förvirra de minsta barnen.
Flera personer gick ut i omgångar, men hunden, för att tända marschaller osv, så till slut orkade barnen liksom inte fråga "vart går dom" ... :-)
Och plötsligt stod han där i trädgården!

Det var en helt galet vacker himmel på kvällen!
 Eftersom att man åker färja till svågern, så försökte vi passa in den så att det inte skulle bli allt för sent...
Och vi var jättetrötta när vi väl kom hem.
Det är ju så fantastiskt mysigt att dra på sig nya pyjamasen (nattlinne i detta fall), nya mysstrumpor, sjunka ner i soffan med en lagrad julmust och bara njuta!
Jag kunde inte låta bli att börja på boken om Charlotte Perelli.
 Och sitta och beundra mitt nya armband som jag fick av maken.
Så. Vackert.
Jag älskar ju Pandora och har både örhängen och armband sen tidigare.
Det är kärlek! <3
I morse vaknade jag först av alla vid 9 och sen kom Minime intassande och la sig under mitt täcke.
Hon är lite snorig och var lite varm.
Men nu gör det ju inget om vi åker på en förkylning. Nu är vi ju lediga i flera veckor.

Vi vaknade till strålande sol. Så vackert!
Nästan så att man måste nypa sig.

Idag har vi inte gjort många knop.
Jag har läst ut första boken. Ätit mer julmat. Plockat lite, för att ha koll på vad som ska med ut till landet i morgon.
Prövat julklappskläderna och ätit lite till.
Så skönt!
Tyvärr måste man ju betala räkningar även om det är jul, så det återstår denna dag.
Sen, ska jag ge mig på nya Keplerboken.
Det är en helt perfekt jul hittills och nu väntar som sagt ett par veckors ledighet till!
Och det är dags att summera året som gått.
Härliga tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar