Sidor

måndag 31 december 2018

Året som gick.

Det är dags att summera året som gått. 2018.
Märkligt nog, känns det som att jag precis satt här och summerade 2017 och skrev ett nyårsinlägg för 2018.
Och nu är det året slut! Det är så galet att åren bara rullar på snabbare och snabbare.
Jag får lite panik över det. Faktiskt. För, det är på något vis som att det gäller nu att fylla alla dagarna med liv och inte livet med dagar....
För man vet liksom att dagarna är på väg att ta slut. Ja inte NU förhoppningsvis, men säg att man blir 120 år (man kan ju hoppas!) och nu är jag snart 48. Då tallar jag ju på en dag i taget tills dagarna är slut, juh!
Så är det ju även om man är 25, men då är de där 120 så långt bort! Nu kan man ju nästan se dörren där i slutet av 120.
Sånt tänker jag på ibland. Får panik och så tänker jag inte på det mer! :-D
I stället gläds jag åt barnen. Alla mina fina barn, som jag fått och varje dag med dem är liksom fantastiskt. Och med barnbarnet!
Det är ren och skär glädje när jag tänker på dem och hjärtat fylls ju till bredden.
Vad jag än gjort i mitt liv och vad som än händer, så har jag gjort fyra saker riktigt bra! :-)

Nåja. Summera året var det.
Och vilket år det har varit.
Vi gick ju in i den nya året med ett rivet hus och en bebis i magen! Två stora grejer minsann! :-)
Bebisen i magen kunde man nästan inte ta in. Tänk att vi 10 år efter vår sista bebis skulle få en igen. Precis sådär som det brukar vara i vår familj. En bebis vart 10:onde år! :-) ( Iofs misstänker jag att det kommer att komma bebisar lite tätare än vart tionde år framöver. :-D )
Men, där kunde vi ju bara titta på liksom.
Huset som revs på höstlovet var vi mer handgripligt involverade i. Vi hade tittat på huset så många år och önskat riva det.
Vi fick vänta på rivningslov i eeeevigheter. Sen var själva rivningen skitkul och alla hjälpte till. Hela grannskapet!
Direkt in på nya året tog vi ner en stor gran och en tall som stod precis på tomtlinjen och som styrelsen gav oss ok på att ta ner.
Det blev massor med ris! Fy fasen så mycket ris vi drog under hela våren!

 Sen kom snön! Oj så mycket snö. Så vackert och roligt!
Det är alltid roligare att köra fyrhjuling när det är halt och mycket snö! :-)

 Sen började firandet. Vi firar mycket och ofta! :-) Det är härligt! Och nu har vi ju utökat familjen rejält senaste åren.
Denna vår fyllde svärsonen 30 och vi tillsammans med hans bror, som bor granne med oss, överraskade honom med en liten fest med alla grannarna.
Vi grillade hamburgare på tre grillar...och det känns som att det återkom under sommaren! :-)
Många hamburgare har det blivit detta år...

Och vi fortsatte vi med tomten. Som var en stor leråker och som det regnade. Som tur var får man väl säga, eftersom det sedan blev så attans torrt.
I mitten av maj la vi gräs över den del där huset stått och halva tomten.
Som vi längtat att få bort sörjan som varit innan.
Sen skulle det ju festas loss lite till.
Stora sonen fyllde 25 och vi hade babyshower samtidigt. Även den blivande mamman fyllde 25.

 Stora dotterns svägerska gjorde en en fantastiskt fin blöjtårta...
Denna svägerska fyllde också 30 denna sommar, vilket vi firade med att överraska henne rejält!

Och vi byggde klart atterfallet och fick en stor altan mellan lilla huset och det. Här skiner solen hela dagarna.
 Vi firade midsommar med de flesta grannarna och hade jätteskoj!

Och så väntade vi ju på den här lille killen! Och väntade och väntade och jösses vad vi väntade.
Men till slut kom han så! :-)
Och inte så liten heller. Lille Felix.
Min svärson överraskade mig med att tjata loss båten jag tittat på så länge och velat ha att planterade blommor i!
 Och värmen! Den omtalade värmen. Så varmt och så länge!
Vi badade och badade och badade och åkte båt. Båten som vi inte rört på flera år.
Plötsligt funkade det jättebra och var jätteskoj.

 Och plötsligt så så kunde jag lägga mig här på bryggan och sola och läsa, i timmar!
Medans barnen badade eller låg bredvid.
Det har ju liksom inte funkat förut riktigt, men nu!

 Vi åkte på Diggiloo innan skolan började och hade jätteskoj!
Och nästa sensommar, då blir vi många, för vi köpte biljetter till hela storfamiljen i julklapp! :-)

 Maken och jag var på weekend i Köpenhamn vilket var helt otroligt mysigt.
Vi gör saker på tu man hand allt för sällan helt enkelt.
Och Köpenhamn är galet fint på så många sätt.

 Och så fortsatte vi med firandet!
Namngivningskalas för lille Felix och en massa födelsedagar.
Tänk att minstingarna nu är 10 och 12. Inte små längre!
Vilket gör att livet förändrats ganska radikalt för mig...
Året har även inneburit att jag tagit upp mitt andra språk, som legat långt bak i huvudet länge.
Just nu funderar jag på om jag ska läsa även nästa termin vilket jag nog tror att jag gör faktiskt. Nu har jag kikat på grunderna och nästa termin ska vi prata mer.
Det blir bra. Jag vill ju hitta tillbaks till språket av många orsaker.

Året har också innehållit en massa jobb. Roligt jobb. Våren var helt galen, men fantastiskt med så många möten och nya kontakter.
Hösten var lite märklig, där jag tappade fart, lust och motivation. Men det fick vara så.
Tillsammans med min chef så konstaterade vi att det var en sån tid i livet, hon kände också igen den känslan.
Vi är nästan lika gamla och lite på samma ställe i livet, dvs klimakteriet och vi konstaterade att det är lika djupa dalar och höga berg som att vara i puberteten och det är bara att låta det vara och hänga med i svängarna. :-)
Det blir bra och just nu, känner jag mig otroligt lugn och tillfreds.

Året har inneburit många nya möten, nya vänner och fördjupade vänskaper. Familjen växer och saker som verkligen betyder något blir klarar och klarare.
2018 har varit ett bra år.
Och jag hoppas att 2019 blir ännu ett år där familjen får komma först och jag kan jobba med sådant som är roligt och ger mig tillfredsställelse.
Jag blir bättre och bättre på att jobba med min magkänsla och inte mot.
Och att veta när jag träffar på människor som inte är genuina.
Det känns bra.
Och jag ser redan fram emot att fylla 48!

Livet är gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar