Sidor

söndag 8 april 2018

Planer, planer och planer.

Skön helg!
Lite kort bara! :-)
Vi hade ju projektavslut i fredags. Vår plan var att sitta ute och fika med tårta och grejer.
Jomenvisst!
Det snöade ju i sidled och var fruktansvärt kall.
Galet kallt! Så det blev ett snabbt slut, men ändå jättetrevligt. Jösses att det nu är över.
Det kommer att bli lite tomt faktiskt att det vi jobbat så hårt med i över tre månader nu är över. Vi skämtade lite om "vad ska vi göra nu"?? :-D
Jag vet precis vad jag ska göra! Om två veckor har vi en jättebaluns, som jag knappt hunnit jobba med och som det nu blir helkörning denna vecka.
Sen åker vi på två dagars konferens och sen är det dags för själva balunsen.
Och efter det lugnar det äntligen ner sig.
Men, som sagt, nu är det hårdkörning i två veckor till. Det kommer att bli långa dagar..
Och naturligtvis har ju makens vecka kört ihop sig när jag är borta två dagar också. Förstås.
Men, i värsta fall får vi väl ringa in stora dottern.

Nåja, så snart vi var klara i fredags, samlade vi ihop oss och åkte till landet. Som jag behövde det.
Påsken blev så tokig och jag kände mig inte alls "klar" när vi vände hemåt. Jag hade velat ha flera dagar där. Så den här helgen var otroligt nödvändig.
Jag landade och pustade ut. Råkade titta på jobbtelefonen och hade flera missade samtal, så jag beslutade att lyssna av den, mot bättre vetande.
Och jodå, mitt "åh, vad skönt, nu lugnar det sig" sket sig på rot. Problem, förstås.
Jaja, det löser sig, men så typiskt.

Helgen har varit fin. Sol och rätt varm faktiskt!
I lördags klippte jag ner alla rosor, ganska rejält faktiskt. Jag brukar klippa dem, men inte så mycket.
Men nu klippte jag ner klätterrosorna.
Det skär i hjärtat, men jag vet ju att dom mår bättre sen och växer tätare.

 Och nu har vi bestämt oss. Här på denna del av tomten, som nu är avlastning i väntan på att andra delar av tomten ska bli klar, ska nu röjas.
All ved ska klyvas och ved längst bort till höger ska kapas och plockas i ordning.
Sen ska cykelskjulet flyttas dit. Till höger i bild liksom.
Grillen, ska flyttas till andra sidan huset så småningom. Veden på backen ska klyvas och läggas i vedbon.
Och - det nya beslutet, att köpa ett litet växthus och ställa där cykelförrådet står blir ju toppen!
Det blir ett yttepytte växthus,som vi inte behöver bygglov till och som jag bara ska ha för odling av blommor innan de kan ställas ut och lite mysfaktor sådär.
Så, det blir finfint! :-)

 Här, ska slipersen läggs på plats. (går inte att lägga rätt nu pga frusen backe.)
Sen, ska stenarna plockas i ordning till ett litet röse, ungefär där de ligger nu.  Sen ska det sättas två buskrosor mot spaljén och sen massa, massa olika gröna överallt annars.
Vi måste börja med att fylla ut med ny jord förstås.

 Gräsmattan, eller den före detta gräsmattan är ju helt söndergrävd och sönderkörd, men nästa helg ska alla högar plattas ut och läggas på plats och själva backen ska jämnas ut.
Och sen blir det mängder av gräsfrön, för att se om det tar sig. Gör det inte det blir det till att rulla ut gräs...
 Och så kommer det ju ett attefall så småningom som just nu bara har stomme.
Mellan attefallet och huvudhuset, där det nu finns en "liten hög" jord, kommer det om ett par år at byggas ett uterum/ orangeri.
Vi har funderat och funderat och velat. Ska vi ha ett växthus på 20 kvadrat? Ska vi bygga ut huvudhuset med 15 och göra det som ett inglasat uterum?
Men, nu har vi landat i att det blir ett fristående uterum, som har täckt baksida, mot grannen (i det röda huset mitt i bilden. ) Det gillar han också, för att det inte ska vara full insyn till honom nu när vi tagit ner en massa träd.
Och så blir det plastat tak, för att hålla mot lite snö och faktiskt inte bli så varmt på sommaren.

 Och framför uterummet, ställer vi Ofyren och även ett litet "utekök" så att man kan laga mat ute och sen sätta sig inne i uterummet och äta.
På så vis kommer vi att ha två altaner och ett uterum att vara i och man kan dela upp sig "ungdomar" och äldre osv.
Vi kommer ju att ha ca 15 bäddar i alla krypin när vi väl är klara. Alla får plats!

Och sen, om ytterligare ett antal år, då bygger vi ut huvudhuset lite så att vardagsrummet bli större och köket lite fräschare.
Men det blir nog när det är dags att flytta ut permanent.
Vi har en plan! :-)
Det kommer att bli så bra!!

På lördag kväll tog vi med oss lite presenter och knatade bort till en granne som fyllde år. Dotterns svåger. :-)
Det var en massa släktingar som vällde in, så dottern hängde hos oss innan och sen gick vi i samlad tropp tillsammans med lite andra grannar.
Alla bor ju rätt trångt här ute (enorma tomter och små byggrätter... surt..) så vi fick gå lite i skift.
Sen käkade vi smörgåstårta tills vi mådde illa, tjattrade och garvade.
Det är härligt hur vi alla funkar ihop!
Så lustigt hur just vi i "dalen" och sen runt kvarteret gillar att hänga med varandra. Jättekul verkligen.
Lilleman kroknade först och åkte hem. Han är ju i mellanåldern nu där vuxenkalas är sisådär kul.
Minime däremot tycker ju att det är jättekul och lekte med både katter och gubbar! :-) Hon fick ett par lite äldre herrar att röra på sig och jaga ballonger bland annat. *hehe*

Idag förstod vi redan när vi vaknade att det skulle bli fint, men det blev även varmt!
Man får ju ha filt, men det var ljuvligt att sitta i solen och lyssna på fåglarna. Ingen ville åka hem.

Men, det var ju bara att masa sig mot stan.
När vi kom hem visade mätaren +14 grader! Wow! Det varmaste på mycket länge.
Härligt!
Jag sopade av infarten och tvättade av dörren. Den är vit, men tittar man noga är den inte vit på så många ställen, så idag tvättade jag av den.

Sen letade jag fram cykellåsen och hjälmarna. I morgon blir det cykla till jobb och skola! Weee!!
Det känns som att våren är på väg, äntligen!
(Och det lär ju komma mer snö...och då bryter man ju ihop en smula...)
Så det blev en kort men fin helg på alla sätt.
Nästa helg blir också kort, men det går ju ändå inte att hålla sig därifrån. Nu vill jag ju vara där varje minut jag kan!
Jag får helt enkelt packa min åkabort väska redan på torsdagen, så att vi kan åka hem sent på söndag.
Åh, som jag längtar tills barnen blir lite, lite större, så kan vi åka hem på måndag morgon! :-D
Gränsen sträcks liksom hela tiden aningen längre..
Planer
Nu är det dock dags att krypa till kojs. Måndag i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar