Sidor

söndag 11 februari 2018

Längtar till våren!

 Och även denna helg har farit förbi. Tjoff!
Men vi har hunnit mycket ändå.
Vi var uppe nästan med tuppen, nåja, vi var uppe hyfsat tidigt på lördagen. Ett digert schema hade vi lagt upp för att hinna massor under ett par timmar.
Det finns ett område där man kan göra _allt_ inom ett par km radie. :-)

Det första vi gjorde var att provsitta bilar. Jo, igen. Det är liksom en evig visa hos oss. :-)
Men, tja. Min vita fara köpte vi med hjärnan. Den är praktiskt och väldigt miljövänlig och billig att äga.
Men. Skiten går inte att köra i snö! Och kombinationen snö, is och backe, är nästan helt omöjligt.
Fasen.
Som jag svurit i denna bil. Så, jag kör den inte en enda vinter till. (Den går inte att åka till landet med om det är minsta lilla spännande på vägarna...)
Så, nu har vi börjat fundera och kika på vad det blir i stället. Jag har nästan bara en önskan och det är att det ska vara fyrhjulsdrift.
Maken har lite mer önskningar. :-) Sen är vi inte helt på det klara heller om det är jag som ska ha den bilen, eller om jag ska ta turre och den nya bilen blir makens.
Vi får se.
Nåja, igår hann vi prova tre olika märken i alla fall. (Det finns ju mängder av modeller på varje märke, så det tar ju lite tid. )
När vi var klara med det, kroknade båda barnen och behövde akutmatas, så det blev donken.

Jag åt inte.
En clown gick omkring och tja...clownade sig och barnen fick varsin mun. :-)

 Sen gick vi över gatan och köpte nya vinterskor till Minime. Det är så larvigt billigt, så hon fick två par. Ett par gympadojor och ett par lite högre stövlar.
Lilleman behövde ny jacka. Han är alltid så varm, att han behöver ha tunna vinterjackor och de rivs ju sönder för minsta lilla. Han har en jättetjock fin jacka som han bara vägrar att ha. Han blir för varm.
Nåja.
Men det löst, åkte vi för att handla lite mat till kvällen.
Stora sonen och sambon kom och tillbringade kvällen med oss. Det blir inte så ofta så vi nöjt ju för fulla muggar!
Han pluggar ju och hon jobbar varannan helg. Då blir det inte många helger över..

Men, nu fixade vi toast skagen till förrätt. Jag åt med mörkare bröd.

Oxfilé med ugnsrotfrukter till varmrätt..


Och bär, chokladmousse och grädde till efterrätt.
Jag gjorde moussen på avokado och tyvärr blev det inte så gott som jag tänkt. Min mixer var lite för liten för att mixa fler avokados än 2 så det var svårt att få det helt bra blandat. Och den kakaon jag har är lite för stark, så det blev lite för bittert.
Men, det var nyttigare än vanlig! :-)
Vi hade mellon på i bakgrunden och spelade lite olika spel. Det är så kul nu när även de små är så pass stora att dom kan vara med och spela.
Vid flera tillfällen vann dom båda över oss, trots att dom inte fick något "lättare" eller försprång.
Sånt är kul!
Maken och stora sonen som älskar öl, drack lite olika sorter och smakade en bananöl! Rätt äcklig om man frågar mig!
Jag och svärdottern drack alkoholfritt, men gott!

Härlig kväll.
Jag kröp i säng sent om sider med lite härliga tidningar.
Det är ju en hel del inredning på gång i våra hus framöver..

Nu är vi inne i planeringen av hur och vilka möbler som ska flyttas vart. Vi ska ju inreda två nya hus, med rätt mycket möbler som vi redan har.
Sängar osv. Sen ska det kompletteras lite, men det mesta finns. Nu väntar vi bara på att lilla friggan blir klar.
Det ska målas och tapetseras lite. Annars är den klar. Men nu har byggaren grävt om alla avlopp så det har stått lite still.
Dock, var det glada besked om avloppet som grävts upp. Det läckte, men på ett bra ställe!
Vi slapp riva altanen och det var inte så illa som vi förberedde oss på.
Så, det var ju skönt!
Men, så snart friggan är klar, så blir den ju gästhus och då kan vi börja flytta om rummen i stora huset och få lite ordning.
Så mycket står och väntar nu.
Även här i radhuset. En säng ska flytta från kontoret till landet och sen ska det bli ordning där också, med fler garderober osv.
Så... vi väntar..liksom.

Och jag väntar på våren.. Alltså idag kunde jag liksom känna doften av vår! Jord, sol och grönska...
En stund kunde jag nästan känna doften av att vara på Gran Canaria och känna doften av varma plattor runt en pool... Lite knäppt.
Jag var i alla fall tvungen att åka till Plantagen för att få liiiite vår i kroppen!
Där hade man ju bord efter bord med härliga grönsaker.

Många yttepytte små blommor har dom! Små sticklingar, små kaktusar. Masa fint.
Jag köpte fyra sticklingar och en del fröer. Och en minihortensia. Få se hur länge den lever, för den vill ju ha ganska mycket vatten.

Minime fick plantera om sticklingarna i lite större krukor. Ah, så härligt att känna doften av lite jord!

Nu står dom här, bebisarna, och ska växa på sig lite.
Fröna väntar jag lite med..
Jag köpte fyra yttepytte små. Två kaktusar, en taklök och en annan lite blomma.
Blev riktigt sött!
En hel del krasse blir det som alltid. Jag älskar att kunna fylla ut lite här och där med krasse! :-)

Och lilla hortensian är såå söt!

Resten av dagen har jag vikt tvätt, känns det som. 
Men det har varit en bra söndag och en bra helg.
Det känns som att jag laddat massa batterier som behövs i veckan. Den blir hektisk och en massa ska falla på plats.
Som jag längtar efter fredag klockan 16! ;-) Då är veckan över...
Men det känns bättre nu än det gjorde för en vecka sedan. Nu har jag en stor grej som måste falla på plats och en grej som jag måste piska på lite för att det ska bli gjort.
Men jag hoppas verkligen att jag inte blir sjuk, för det går bara inte! :-)

Samtidigt är det ju det här jag tycker ÄR roligast med mitt jobb. Att man är lite på tårna.. Och nu har jag gjort det så många gånger att det ändå känns lugnt.
Första året var jag helt förstörd dagarna innan, för att prestationen var så stor.

Men det ska bli skönt när det är över. Sen, kan jag ta tag i nästa stora grej. Men det känns lugnt.
Där ska jag "jaga in" lite folk men det finns tid.
Innan dess ska jag delta på ett annat mastodontprojekt, som jag själv inte är ansvarig för utan deltar bara, vilket är skönt.
Att inte ha huvudansvar utan bara jobba liksom. :-)
Det är så mycket roligt på gång här under våren så det är inte klokt!
Jag har ju jobbat i 3,5 år nu, men får fortfarande nypa mig i armen ibland, för att det blev så jäkla bra!
Jobbet jag halkade in på. Att det passade mig så bra och att det är så roligt fortfarande.
Då och då har jag fått påringning där jag erbjudits andra jobb, men näe. Jag vet inte vad som skulle få mig att byta faktiskt.
Det tog ju en stund och en hel del jobb av min chef att få min tjänst att bli en fast sådan och när vi var inne i det jobbet sa jag till maken "får jag fast här, så jobbar jag kvar till pensionen" och så känns det faktiskt!
Det enda som skulle få mig att sluta är en riktig fet vinst på Lotto! :-)

Så, nu ska jag njuta av "bron" och sen hänga fram morgondagens kläder, för att gå till mitt fantastiska jobb! :-)
Ingen söndagsångest här inte!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar