Sidor

onsdag 28 februari 2018

Insnöade

Ibland blir det inte alls som tänkt.
Jag har semester torsdag och fredag och planen var att åka tillbaks ut till landet som sent i kväll.
Men, jag jobbade undan så pass bra i början av veckan, och maken blev ombedd att ta lite komptimmar som var kvar, så plötsligt kunde jag vara ledig redan från lunch idag.
Topp!
Tanken var då att alla skulle stå startklara i hallen när jag kom hem och så skulle vi susa till landet.
Så blev det - inte!

Jag åkte till jobbet hyfsat tidigt och det snöade som bara den! När jag klev ur bilen sjönk jag ner och fick snö halvvägs till knäna.
Och det fortsatte att snöa och snöa.
När vi fikade tittade vi ut och suckade "så vackert" för det verkligen dalade helt underbart fluffiga snöflingor.
Plötsligt så vräkte det ner och verkligen _snöade_
Vi har jättehöga vallar utanför våra fönster.
 Jag åkte tillsammans med två kollegor på ett möte och vi fick bokstavligen gräva fram bilen innan.
Sen åkte vi på vårt möte och fick pulsa fram.
På väg tillbaks till jobbet bara garvade vi för vi såg knappt bilen framför oss och det tog eeevig tid att åka det som vanligtvis tar 7 minuter.
Sen åkte jag hem och mötte Lilleman som var ute och skottade, men han ruttnade när jag parkerat för då blir det svårt att skotta. Det är så trångt!
Så, jag skottade. Och det är trångt, så jag bestämde att det lättaste var att även skotta grannens uppfart, för att kunna lägga snö på deras sida.
Och det var lätt fluffsnö så det gick både fort och lätt, plus att jag puttade ut en hel del på vägen, fast man inte får!
Men, det visade sig vara bra, för när man väl kom och skottade sen, så var vi de enda som  hade skottat och killen tog bokstavligen skopan och skopade upp det jag lagt ut och tog tom en liten sväng in på våra uppfarter och åkte bort med snön!
Det blev inte alls lika fint hos alla andra grannar! :-)
Jag var tvungen att kika ut och se om det var vårt "K" som jag vet skottar i området, men det var det inte.
Det är ju vackert ändå!
 Nåja, vi funderade när jag kom hem hur vi skulle göra.
Det både snöade och blåste.
Maken ringde K som är i snösvängen och bor ute på landet och han tipsade oss om att vänta.
Det var rörigt överallt och han hade då kört sin plogbil i nästan 24 timmar och väntade bara på ok från sin uppdragsgivare att alla måste ploga överallt.
(Annars har dom ju sina områden och dom får inte ploga någon annan stans av flera orsaker.)
Men när det är så här kaotiskt som det varit senaste dygnet, då kallas alla ut och man får ploga överallt.
En av hans kollegor åkte hem, när han pratade med maken för att han då jobbat i 32 timmar i ett sträck. Då får man inte ploga mer utan måste hem och sova.

Så, vi bestämde oss för att stanna hemma och inte åka idag. Jag började städa och maken satte sig med skolböckerna igen.
Då - plopp, så slutade det snöa och solen tittade fram! Hur fint som helst!
Då ångrade vi oss nästan, men fick lite uppdateringar från området runt landet och det var ju inte aktuellt att åka då heller.
Så, nu har jag ett nystädat hus i stället. :-)
Och i morgon blir det revelj så att vi är uppe tidigt och kan åka tidigt.
Så här pass mycket snö har vi inte haft där ute sen vi köpte det, så nu vill vi ju bara ut!

Det känns som fredag och är bara onsdag, så helgen blir lång och härlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar