Sidor

söndag 22 oktober 2017

Mys på hög nivå.

En Hel helg på landet.
Som brukligt! :-) En lite längre för mig och kortare för maken.
Barnen och jag busade med maken igår när han kom ut och presentera oss för honom! :-)
Vi har nämligen knappt sett honom den här veckan. Men så blir det ju ibland.
Jag är inte sur på något vis alls, det är viktiga saker han är iväg på, men det blir lite komiskt när vi träffades live en stund i tisdagskväll.
Han kom ut till landet sent i fredags och åkte tidigt igen i lördags och kom tillbaks till lunch.
Men som sagt, det är viktiga möten och jag är stolt över honom! Som en tupp.
För han har sagt ifrån och satt ner foten på ett mycket tydligt sätt i frågor som är viktiga för många och väldigt viktiga för mig.
Och det behövs folk som kan och orkar lägga tid...

Men, nu märks det att barnen är stora. Jag har sagt det förr, nu funkar ju allt även om man är själv hemma.
Häromkvällen ville lilleman ta en promenad innan vi skulle gå och lägga oss och det gjorde vi, även om Minime inte ville gå med. Hon städade sin garderob och DET ska man inte störa... :-)
Men vi promenerade och hon stannade hemma.
Det hade ju inte gått för bara ett år sedan.

Det var ganska kallt och mörkt, men jättemysigt! Många i området har hängt ut olika sorters lampor i trädgårdarna vilket är jättefint!
Jag misstänker att många gjort som mig och hängt ut lampor som laddas av solen och sen tänder sig själv när det blir mörkt.
Det är ju så smidigt!
Hösten är verkligen här!
Utanför mitt kontor har vi jättefina träd och släppt varje löv känns det som och det är så vackert!

I fredags kom vi ut rätt tidigt och stora dottern var ju redan på plats och det är skönt att komma ut till ett grundvarmt hus! :-)

Det var mysigt att sätta sig med en kopp kaffe och prata i kapp. Vi har ju kontakt nästan varje dag i någon form men att verkligen prata med varandra hinner vi ju inte så ofta.
Det händer grejer i hennes liv kan man säga och det är härligt att se och spännande att följa.  :-)
Hur stora dom än blir så är man ju mamma och lite orolig. Men det är så härligt att se hur livet utvecklar sig och att man gjort ett rätt bra jobb ändå, när man blir inbjuden och får gå bredvid liksom.
Jag är noga med att dom får leva sina egna liv, men att dom vet att jag finns om jag behövs, men jag lägger mig inte i.

Även stora sonen och sambon kom ut, för att fira stora dottern som fyller 21 idag. (Galet bara det!)
Vi hörs också titt som tätt, men det är ju full snurr hos oss och även hos dem, då båda går två tuffa utbildningar, så vi träffas fysiskt alldeles för sällan.
Men nu hann även vi prata i kapp om livet. Det har varit en del märkliga händelser senaste tiden som det var skönt att prata med sonen om. Vi är så lika i mycket och kämpar med lite samma tankar ibland.
Och vi kunde landa i att vissa saker bara är. Man ska inte bli ledsen eller besviken, för det bara är. Det tar bara energi att försöka förstå. Vi är väldigt känsliga för orättvisor, men ibland förstår inte andra att en sak är orättvis och där får man bara släppa det.
Vissa saker förstår bara han, av en massa olika orsaker, så vi behöver liksom bara titta på varandra så förstår vi.
Det var också skönt att prata med hans sambo, om förväntningar och om framtiden. Och planera en hel del kuliga saker framöver. Så roliga saker! :-)
Åh....
Det var jätteskönt att få umgås med dem alla en längre stund.
Vi har så fina ungdomar så jag blir alldeles varm i hjärtat. Kloka, ansvariga och tydliga med vad dom vill med livet, alla fyra.
Det är stort och det är liksom det som ÄR livet.
Jag blir tårögd när jag tänker på att vi kommer att ha 8 personer i livet som vi får leva med och följa livet med. (Vem vet hur många barnbarn det blir...:-))
Jag får min egen "klan" som jag kommer att vara grymt rädd om och kämpa hårt för att finnas för.
I alla lägen ska jag finnas för dem, när dom än behöver. Det är ju lite spännande att fördela sig och räcka till på fyra olika håll, men det kommer att vara och är, så olika behov hos dem alla i olika perioder.
Hur som, vi har massa kul att se fram emot tillsammans.

Nåja, dottern fyllde alltså år. Egentligen idag, men vi firade igår och bjöd in grannar/vänner på tårta. Blåbärsprinsesstårtan var löjligt god!

Man kan säga att temat på presenterna var "värme". :-)
Dottern fryser ju jämt och ständigt och hennes studentrum är som en frysbox. Så det blev koftor, filtar och varma strumpor i kvadrat.

Hon denna söta kanin av sin lillasyster. När vi var iväg och shoppade såg Minime denna på långt håll och bara bestämde att den skulle syrran ha! :-)

 Av grannarna fick hon en Onepice som såg ut som kakmonstret! :-D
Det roliga var att jag stod och tummade på den när vi handlade, men köpte den inte. Men vi har bevisligen samma humor!

"Dräkten" är kornblå med stora vita ögon på och dottern är ju blond, med blå ögon, så hon är jättefin i den! :-)

Det är rena rama fylleritiderna här på landet nu! Det fylls år i alla hus varje helg ända till december när maken är sist ut. Helt galet!
Så, efter att vi fikat gick delar av vår familj till en annan granne som fyllde 65.
De har mängder av hundar, så jag avstod och umgicks med mina ungdomar i stället och vi gjorde en sjukt god middag, med köttbullar och potatisgratäng.
Mums!!

De små var ute och byggde olika hus med de stenar som vi nu rivit bort från huset.
Vi ska spara så mycket vi kan för att återanvända på andra ställen och de var roliga att leka med.
När det blev mörkt, tände dom små brasor i sina ugnar dom byggt. :-)

 Det är något fascinerande med eld och mörker..
Tomten ser ju ut som skit och vi ha lera ända in i duschen nu. Usch. Allt är grått. Men, fördelen är ju att det med lite tur är lite bättre och finare till sommaren.
Jag ska sätta mig på höstlovet och förbereda den bygganmälan och bygglovet som ska skickas in snart. Jag hoppas verkligen att det inte tar 6 månader som rivningslovet gjorde. Då blir det tight!
Sen, när de två anmälningarna är klara, då- skriver jag den sista som blir en utbyggnad av huvudhuset.
Sen är vi "klara" :-D Och kan andas ett par år innan VA utbyggnaden kommer.
Det är härligt!

Idag blir det dock att återvända till stan igen. Veckan kommer att kännas kort då det är en konferens i slutet av veckan och sen en långhelg innan höstlovet.
Najs!
Så det blir att packa både businesskläder och jobbkläder. När jag är här går jag runt i trädgårdskläder nonstop.
Sen ska vi väl fira lite halloween här ute med och pynta lite åtminstone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar