Sidor

lördag 14 maj 2016

Uppskattning av en mjuk säng!

Det är en trött (och lite solbränd) tanta idag.
Veckan har gått i raketfart.
Och vilken värme vi haft! Rena sommaren.

Vi har haft jättejobbigt med pollen. Lilleman har haft det jobbigt och vi har fått dunka på rätt mycket mediciner.
Jag var orolig ett tag att vi skulle bli tvungna att ta en sväng till doktorn för att få astmamediciner, men det gav sig efter ett tag.
Själv fick jag snällt gå till doktorn för att få ut just astmamediciner. Som jag inte behövt på flera år.
Men nu tog det bara tvärstopp och efter två puffar var jag en ny människa! :-)
Många har reagerat på pollen i år, så det måste ha varit värsta bomben.

Men det är ju otroligt vackert samtidigt. Alla blommor har slagit ut inom ett par dagar.

 Veckan ramlade på med möten och jobb.
På torsdagsmorgonen kom ett besked som jag inte trodde skulle komma förrän nästa vecka, så det blev lite brådis.
Men, jag hann fixa det dokument som behövde vara i ordning och skickade in dem.
Nu kan jag bara vänta och se. Och vänta, det är jag ju van vid numer...*suckar lite*

Sen, åkte vi för att fira en liten kusin som fyllde 1.
Det var varmt och skönt och middagen blev utomhus.

Sen åkte vi hem och packade för Lilleman och min fredags äventyr.
Det är lite svårt att packa för läger, när det är så tidigt på våren. Det kan vara varmt men också kallt.
Så jag packade ner en hel del varma kläder. Tyckte jag.
Vi lämnade av Minime vanlig skoltid och samlades sedan för att åka med Lillemans klass på ett dygns läger.
En "utspark" av klassen som splittras i höst.
Och som alltid när det gäller hans klass, så gick föräldrarna nästan man ur huset.
Jag tror att vi var 17 föräldrar som följde med. Fler var anmälda men några klev av dagen innan när vi insåg att vi skulle bli runt 20 föräldrar! :-)
På 26 barn!
Galet. Men så har det alltid varit hans klass. Mycket bra sammanhållning och bra, kloka och engagerade föräldrar.
Som det har märkts under alla år.
Jag kan inte säga samma om Minimes klass. Där, skulle vi nog gå att räkna på en hand antar jag.
Nåja.
Det blev lite lustigt, för eftersom alla hade bilar, så blev det ju en lååång karavan som pep iväg.
Vi fastnade ju direkt i bilköer.
Men, vi körde i kapp tiden och kom fram ungefär när vi hade planerat.

Efter att vi packat ur och parkerat bilar, haft upprop och fått information om dagen, gick vi en rundtur.
Minen på nästan alla barn var obetalbar när de fick se toaletten.
Ett traditionellt utedass! :-)
Flera skallade i kör - jag kommer inte att göra nummer två! :-D


Vi delades in i grupper och drog igång dagens "lektion".
Det tillverkades halsband av "tänder", pilbågar och visselpipor. Vi spelade kubb och paddlade kanot.

Solen sken, men det blåste iskallt!
Stod man i lä, fick man klä av sig. Gick man tre steg åt höger, så att man kom i blåsten fick man dra på sig både jacka och vantar.
Tack vare att vi var så många vuxna (och tre pedagoger) så kunde vi turas om att sitta på trappan med en kopp kaffe mellan att vi hjälpte till i grupperna.

 Kanotpaddlingen blev lite intressant i slutet av dagen när vinden vände och låg på rätt hårt i start och mål.
Så snart vi sköt ut kanoten, blåste den iväg och la sig i en vasskant. Ingen hade en chans att paddla mot blåsten precis i starten.
Samma lika blev det när de hade rundat ön i sjön och skulle tillbaks. Då blev det en enorm motvind som gjorde att alla kanoter till slut la sig på samma ställe mellan en bro och en brygga och fick bogseras av följebåten! :-)

Efter att alla grupper gjort alla uppdrag, var fickorna fulla med guld. En klimp för varje del.

Sen grillade vi hamburgare och jag lovar att både barn och vuxna moffade nygrillade hamburgare!
Så gott!
Sen, fick vissa barn för sig att de skulle bada!
Jiizzez. Det var ju iskallt! Både i vattnet och på land. Men, badade gjorde dom!
Lilleman lyckades halka omkull och badade till knäna! :-)

Vi gick hemåt igen, drack lite kaffe och torkade/ värmde badbarnen, för att sen klä på oss mer kläder och gå till en äng och spela brännboll.
Det var fantastiskt vackert när solen gick ner vid sjön. Men förbannat kallt!
Redan då frös vi så att vi hackade tänder!
 Efter brännbollen, drog vi ner till stranden igen och tände en brasa.
Vi var många som trängdes runt den! :-)

 Barnen grillade marshmallows. Och chips!
Det visade sig att chips brinner bra (inte så förvånande, de är friterade i olja!) och plötslig grillade man in chips i marshmallows! Urk!

 Det var en fantastisk vacker kväll..
Vi var dock både trötta och frusna när vi gick hemåt för att bädda ut alla madrasser och sovsäckar.
De flesta av oss sov i en liten frikyrka.
Jag glömde att fota men den såg ut som kyrkan i "kill bill" :-) Bänkar på rad och ett kors längst fram.
Vi var tvungna att flytta på alla bänkar för att få plats.
Hälften av oss gick upp och la sig på andra våningen i tre mindre rum.
Det kände inte jag för.
Att ligga längst in, högst upp, om man behöver tassa ut på natten.... inte..
Så vi la oss nere.
På med alla kläder vi kunde tänka oss och ner i sovsäck på liggunderlag.
Vi bäddade ner barnen och gick sen ut och "hängde" lite. Vi var ett riktigt härlig föräldragäng och vi garvade så att barnen kom ut och bad oss vara lite tystare! :-)
Bland annat lyckades en pappa låsa in sina bilnycklar I bilen! Så det blev bärgare som fick komma och öppna ganska sent på kvällen.
vi tråkade honom "en aning" för det! ;-)
Han och jag jobbar på samma ställe och stöter ihop ibland på olika möten. Jag kommer troligen inte att kunna låta bli att retas lite nästa gång vi ses..
Det slog mig att just en sånhär grej skulle man göra när barnen börjar ettan. Man lär känna varandra så bra under en ganska kort tid.
Synd att skolorna inte har tid och resurser att göra en "team" grej höst och vår. Jag tror att det skulle göra mycket för klassen och hur alla barn mår.
Man jobbar ju ihop barnen, men det betyder så mycket att även föräldrarna känner varandra. Man ska ju ändå ha ett liv ihop under ganska många år.
Nåja, direkt när vi la oss förstod vi att det skulle bli kallt. Golvet var kallt och det liksom "drog" längs golvet.
Vi hade ett element, men att värma en hel stor sal orkade det ju inte.
Men, vi la oss och somnade så småningom.
Vi fick ett litet fniss anfall när någon på ovanvåningen snarkade så att vi hörde det! :-)
Efter ett tag slocknade jag och lilleman, men vaknade av att en av killarna pratade i sömnen!
Och folk hostade ju, nös, vände på sig osv.
Jag frös. Som en hund!
klockan 02 vaknade Lilleman och mådde illa! Han som inte ätit socker på ett bra tag moffade ju marshmallows! Rätt många!
klart att ungen mådde illa. Vi tassade/ trasslade oss ut till köket och undvek att trampa på någon. (Det var bäcksvart..)
Ute i köket drog vi av en tröja (han blir alltid jättevarm när han somnat och hans sovsäck var varmare än min, bevisligen) och han drack lite vatten.
Köket var så jäkla kallt att det gjorde ont att stå på golvet!
Vi tassade tillbaks och "sov" lite till.
Jag vaknade till vid 7 rycket av att det var full aktivitet på ovanvåningen och i köket.
Det doftade kaffe! :-)
Bara att resa på sig och börja dagen.
När vi öppnade dörren ut, slog värmen emot oss! Trots att det regnade!
Det blev frukost på trappan.
Vi konstaterade rätt fort, att regnet som duggade, nog skulle bli värre, så vi hämtade bilar, packade dem, tömde kylarna och städade av.
Sen åkte vi hem.
En dryg timme tidigare än vi planerat.
Men, alla längtade nog hem till en varm dusch, toa och en mjuk säng! :-)

Men, vi hade jättekul! Barnen kommer att minnas det länge. Och även vi vuxna.
Men det VAR skönt med en dusch! :-)
Nu är det bara fyra veckor kvar i skolan. De ska göra flera utflykter till och har börjat öva på avslutningsteatern.
Vips så är det sommar!
Veckorna går så fort!
Det sjuka är, att jag satt på ett planeringsmöte i torsdags och vi kikade i kalendrarna och konstaterade att nästa vår, den blir _galen_ :-)
Man kan bara garva. Vi vet redan nu att om ett år, då blir det åka av!
Nåja, nu ska jag ta mig igenom närmsta veckorna.
Spännande blir det.
Risk för besvikelse finns. Men också chans att äntligen få lite stabilitet.
NU ska jag njuta av lördagen och min mjuka säng!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar