Sidor

onsdag 25 maj 2016

Ljuvligt och snabbt.

Jag vet inte vad det är med mig i år, men jösses vad jag njuter av värmen och dofterna! 

Doften när jag gick till jobbet på morgonen var helt otrolig. 
Jag önskar att man kunde spara doften i en burk och ta fram den i november och januari när det är som mörkast och tråkigast!



Men jag blir bättre och bättre på att njuta av här och nu. 
Träningen går så bra! Trots att jag lyckades överanstränga ett knä i söndags så tränar jag ändå. Av den enkla anledningen att jag nu tränar på gymmet. Då gör det inget om ett knä krånglar, jag låter bli att belasta det och tränar andra muskler. 
Idag skulle jag ha tränat ben egentligen, men hoppade det och tog magen i stället. Det får bli så och jag är toknöjd med att tränat 4 dagar i sträck.
Det känns toppen! 
Nu blir det dock två vilodagar, förutom lite allmän stretch (Som jag måste bli bättre på, mitt onda knä beror mycket på dåligt stretchade höftböjarmuskler) och mage. Jag försöker köra plankan lite då och då emellan. 

Sockersuget är under kontroll (jag är alltid sugen på något sött, men väljer att inte lyssna och agera.) och träningen sitter.
Jag som inte gillar gym egentligen går bara dit och gör som maken säger.
"Vad ska jag lyfta, hur tungt och hur många gånger??"
Sen gör jag så! :-) Ett vinnande koncept helt enkelt. Sen belönar jag mig med lite annan träning där emellan.
Nu märks det plötsligt på vågen, vilket aldrig har varit orsaken till omläggningen a kost och motion.
Jag vill må bra och orka. Jag närmar mig åldern när jag inte kan äta vad som helst. Och jag har lovat att vara i mitt livs form när jag fyller 50.
Men nu syns det på vågen och märks på kläderna. Plötsligt kan jag ha M igen.
Och alla kläder jag äger passar bättre.
Det är ju en kul effekt av det hela och är ju sporrande också!
Häromdagen sa en person att det verkligen syns att jag tappat vikt nu och sånt är ju kul!

Ska jag ha ett mål med vikten så är det dessvärre 10 kg bort och det vet jag inte om jag pallar.
Så -5 är jag nöjd med. Sen förändras kroppen när man gymmar.  Vikten lägger sig på andra ställen.
Jag är nu igen på det stället när jag väljer att göra något aktivt om jag har en stund över och den känslan är toppen!
Jag väger ju ingen mat nu och jag går inte på någon diet. Men jag väljer bort socker och jag väljer bra mat med mycket "bränsle" så att jag orkar träna.

Häromdagen åt jag en lax och avocadosallad som var otroligt god. Och som jag bara orkade äta halva av!
Men jag försöker, för risken är att man äter för lite och inte bygger några muskler. 

I kväll testade jag och äldsta dottern (som också kämpar med socker suget, men är smal som en räka!) att göra lite muffins.
Jag saknar att inte kunna ta något litet till kaffet och muffins är ju smaskens! :-)
Mosad banan, ägg och hallon blev supergott!
 Jag ska pröva att blanda i lite andra grejer också och se om det blir bra.
Kan vara kul att ha en sån som mellis, eftersom det är så mycket ägg i. Det blir som en riktigt mellisbulle.
Jag har också fått tips om kesobollar som jag måste pröva.

Nu är det snart helg och landet hägrar. Ska bli så mysigt. Även om jag vet att gräset lär vara tokhögt!
Jag har en massa som ska hinnas med på två dagar så jag hoppas hinna ut medans det är lite dagsljus kvar på fredag.
Sen, när helgen är slut, då är det dags att vara kreativ!
Lilleman har fått en roll i skolavslutningens musikal. Jättekul! Men nu måste mor fixa en dräkt!

Få se hur det går...;-)
Tänk att det bara är typ två veckor till skolavslutning! Vart tog våren vägen!??

Men, det är ju en bit kvar av den här veckan, innan vi kan hojta om helg...och skolavslutning.. :-)
Två dagar med kuliga saker på jobbet och ett tandläkarbesök för Lilleman, som jag inte ser fram emot sådär jättemycket, men det ska göras..
Det ska packas till landet och tänkas till lite.
Jag hoppas gå in i helgen med ett bra besked också...vi får se. 

Det gäller verkligen att njuta av varje dag för att inte missa den minsta doft eller vacker blomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar