Sidor

fredag 6 maj 2016

Pollen i mängder!

Nu är det pollen överallt! Oj. Allt har blivit grönt på bara ett par dagar och det märks!
Poff..
Min pollenallergi är mycket lindrigare numer än det varit på många år, men nu har jag snällt fått peta i mig en del piller...
När allt slår ut samtidigt blir det för mycket tom för mig..
Sen har jag ju en förkylning i kroppen som inte är helt läkt, vilket gör det snäppet värre.
Synd. För någon träning blir det ju inte då.
Det är tungt nog att andas som det är! ;-)

Jag fyllde på förrådet innan vi åkte till landet...

 Jag jobbade halvdag i onsdags och åkte inte ens in till kontoret. Jag förstod på tisdagen att de flesta skulle jobba hemma och det finns inget tråkigare än att sitta på ett tomt kontor! :-)

Barnen gick hem själv och jag passade på att åka och storhandla innan dom kom. (Ovant att sluta jobba flera timmar innan dom slutar!)
Vi packade bilen och gjorde oss klara så att vi kunde åka iväg ut direkt maken kom hem.
Det blev lite dumt, för vi fick ändra planeringen och logistiken flera gånger pga cyklar som skulle med ut, möten som blev flyttade för honom och ett som drog ut på tiden, så vi kom ut rätt mycket senare än planerat.
Nåja, väl ute hade vi ju glömt allt trassel! :-)

Vi vaknade till strålande sol.
Jag kämpar mot mitt socker och har nu även börjat kika på sockerinnehåll i vanlig mat.
Mycket går bort direkt i butiken när man ser att innehållet är uppe över 10-15% socker! Viss yoghurt har 25 % socker! Galet!
Jag köpte en massa bär och frukt och första frukosten på landet kändes jättelyxig!

Det blev nästan hotellfrukost första morgonen!
Ägg, bacon, bär och naturell yoghurt.
Mums.


Alla pellisar som övervintrat i gästrummet fick flytta ut i solen. Dom har klart sig bra. Dock måste jag tuffa på mig är jag klipper dem och verkligen klippa ner dem. Nu blir dom lätt lite taniga..


Men vackert gröna! :-)
 Farmor dök upp på besök under torsdagen och hade med sig jordgubbar. Riktigt goda!
Sommarkänsla på hög nivå!
 Hon hade även med sig ett par lavendel. Jag letade fram allt småpynt och placerade ut det.
En granne som tittade förbi konstaterade att "nu är det sommar, när ditt pynt kommer ut!" :-)


Vi tog en sen promenad ner till havet och det är fantastiskt vackert!
Dock blåste det ganska kallt.
Men, jag skulle ju gärna ha den utsikten från köksfönstret! ;-)

 Jag muttrade en del igår, för vi kunde ju bara stanna två dagar denna gång. På lördagen måste vi hem pga att vi var bjudna på middag.
Vi har ju lovat varandra att var mer sociala och lägga tid på vänner nu, vilket verkligen legat i träda under ett par galna år.
Men, just maj är en knepig månad. Vi borde vara här varje helg, just för att allt växer så otroligt.
Hoppar man gräsklippningen två veckor får man ta till lien!
Blommor behöver få sitt och det finns en del annat pyssel.
Nu har vi även problem med en dränkpump som vi pumpar bort grundvatten med. Gör vi inte det så blir delar av gräsmattan som en svamp.
Och nu när det även är en hel del förstört av de nygrävda slamtankarna så blir det bokstavligen en leråker runt dem.(Blir det jättemycket vatten i grundvattentanken, riskerar slamtankarna att flytta på sig!)
Så snart vi pumpat bort vattnet ur tanken så torkade leran upp. Men, pumpen vi köpte nyligen var ett måndagsex bevisligen.
När vi kom ut senast märkte jag direkt att strömmen gått i huset.
Jag försökte slå igång huvudbrytaren, men den gick direkt. Jag gick ut och drog ur pumpen och då funkade strömmen igen.
Nu skruvade maken isär den och upptäckte att den för det först var full med sten(!) och även hade den läckt in vatten!
Det är ju inte bra. En dränkbar pump ska hålla vatten.
Suck, så den behöver bytas snarast.
Nu pumpade vi ur brunnen för hand. Det går ju, men då borde vi göra det varannan dag!

Nåja vi funderade på hur vi ska lösa det och som sagt, lovade varandra att nästa år, då får vi inte boka in något annat i maj!
Vi har varit med om det förut, för tre år sedan när vi flyttade från huset till radhuset, i maj.
Det fanns massor att göra, så vi hann inte ut hit förrän ett par dagar innan midsommar.
Oj.
Vi klippte gräs så att vi var gråtfärdiga! Det var knähögt!!
Den gör vi inte om!
I år blev det också lite meckigt, dels genom middagen nu, plus att jag ska iväg nästa helg med Lilleman på läger. Och helgen efter ska vi fira stora sonen.
Sen är det juni!
Nåja, mitt i att vi funderade på hur vi skulle lösa lite grejer hörde värdparet till middagen av sig.
De har blivit sjuka!
Och det var ju tråkigt, vi har sett fram emot kvällen verkligen.
Men, det innebar även att vi fick två dagar till här! Det gjorde ju inte ont! :-)

Axlarna ramlade ner lite på mig direkt. Nu hinner vi med bra mycket mer än tänkt denna helg.
Vi sov lite för länge i morse, men, vi är ju lediga! :-)
Jag tog mitt kaffe och smög mig ut och satte mig på trappan, i solen. Det är något så speciellt att sitta där tidiga morgnar när solen precis gått upp.


Vi har tagit ner flera träd åt det väderstrecket, sån nu har vi morgonsol på riktigt!

 Vi ska ta ner fler träd denna sommar. Grannen behöver också ta flera, så vi samsas om arboristen.
Bland annat ska vi kapa en hög gran så att vi får mer kvällssol. Toppen är precis i vägen! :-)
Vi kan dock inte ta hela granen pga att det finns en koja i den!

Idag åkte vi även in till "storstan" en sväng. Första gången för säsongen, även om jag varit där på konferens! :-)
Det känns väldigt somrigt där redan. Fullt med turister.
Vi handlade på den rätt nya Ican. Butiken har allt. Vilket var tur.
För minime smög med sig en Bamsetidning i bilen, vilket resulterade i att hon ju kräktes ner hela sig och halva sin syster strax innan vi var framme!
Fasen!
Numer har jag sällan med mig ombyten och "servicekit". Det behövs så sällan.
Men, bilen var kittad sen förra sommarens eskapader! :-)
Vi hittade både tvättlappar, papper, påsar och vanligt vatten i bagaget! :-) Så bilen blev hyfsat sanerad och barnet blev sanerat.
Dock stod hon i bara trosorna! Kläderna gick inte att rädda.
Så, väl framme vid butiken fick döttrarna sitta kvar i bilen medans vi shoppade.
Och, butiken hade även en ny t-shirt och tights till dottern!

Men även modern hittade lite fint! Eller, maken hittade kepan som han tyckte att jag skulle ha.
Jag har sällan keps, annat än när det är riktigt varmt och när vi kör nercabbat.
Och den var jättefin!
Sen kunde jag inte låta bli att köpa väskan! Perfekt att ha med till stranden och poolen när vi åker till Spanien! :-)
Så vet alla att vi är svenskar, menar jag! ;-)

Nåja, vi fick ju sanera bilen inuti och passade på att tvätta den utanpå.
Jag klippte gräs. Vilket inte var så smart.
Jäklars vad tät jag blev av det!

Nåja, i morgon ska maken och Lilleman iväg på morgonen. Jag har planer på egna äventyr med tjejerna.
Jag har lite spaning att göra! :-)
Som alltid har jag en plan!

Eftersom vi har en del markjobb att fixa ska vi beställa jord i större mängd än man vanligen brukar göra.
Och jag har ett pågående projekt som saknar mängder med jord men även en hel del växter.
Vi får se..
Det ska tydligen bli riktigt varmt i morgon med. Och det är väl lika bra att all pollen slår ut samtidigt så är det över sen! ;-)
Lite märkligt känns det att det är så varmt, i maj. Jag förväntar mig nästan värsta bakslaget med snö i juni! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar